AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.324

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 8 av 9
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Grattis Simon! Det finns bra säljare även i bilbranschen (fast ibland tvivlar man...)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tack :)
Länk
Lite tillfälliga bilder..
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tjusiga bilder - Grattis!

----
BMW CS #6212
Karl-Hilding
Ja vad säger man mer än Grattis!!
Att din nya 335 är riktigt riktigt fin!!
Ta det lugnt nu i Göingeskogarna!
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag kan fylla på med erfarenheter:

Idag var jag inne på en firma och tittade på en 330i-07. Efter att ha pratat med säljaren en stund om bilens skick och service och vilka bilar jag funderade på. 325 och 330 allt från 07-12, så frågade jag om man kunde provköra den.

"Nej tyvärr inte det är sommardäck på den och det vore olagligt innan 1:a mars"

Paus

Ok, då kanske jag kan komma in nästa helg då om det är fint väder?

"Nja, men vi är rätt restriktiva med provkörning, det är i enbart i samband med leverans"

Förstår visserligen:
- Ok att inte släppa ut på sommardäck (fastän det var soligt och bra väglag)
- Ok att vara restriktiva med provkörningar

Tycker det är märkligt att:
- Ha provkörning som ett sista steg i samband med leverans, det är inte så min köpprocess ser ut. Jag vill testa 2-4 bilar i olika prisklass och motorbestyckning och sen bestämma mig
- Ok att de är restriktiva med provkörningar, men de borde ändå kunna bedömma om en kund är seriös eller inte. Om de tycker någon verkar oseriös kan de ju åka med (om inte arbetsmiljölagen förbjuder det, alternativt varmköra själva. Det är ju försäljning en säljare ska syssla med.

Jag tycker det är ok att säljaren kollar först hur man tänkt sig med finansiering och hur nära man är ett köp och så men jag gillar inte den här attityden att man ska tryckas fram i sin köpprocess till ett avtal med en exitklausul om man inte gillar provkörningsupplevelsen.

Jag kommer inte titta mer på den bilen ivarjefall.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vill man bli en framgångsrik säljare måste man nog ta fingrarna ur arslet och tvätta bilar efter provkörningar och se till att spekulanterna känner sig välkomna genom att man får titta och provköra utan problem. Även jag skulle vänt på klacken om jag blev bemött av sånt här.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
För min del skulle ett bilköp vara helt otänkbart utan en rejäl provkörning innan, jag har till och med fått låna hem bilar över natten för att få riktigt känna innan..

Skulle jag bli bemött på det sättet som Stockholm-1 blev så skulle jag inte ens överväga en affär där.

Säljarna skall ju göra allt för att just sälja bilar, och då ingår ju full service och ett trevligt bemötande, för visst återkommer man som kund om allt varit till belåtenhet :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förstår inte att inte fler säljare att det BÄSTA som kan hända är att en kund provkör en bil. Låt vara att bilen kanske blir provkörd "i onödan" några gånger. När en kund provkör en bil blir de i de flesta fall sålda på bilen på ett helt annat sätt än när man sitter i bilen i hallen. Många slänger ekonomiska tvivel all världens väg när de fått testa bilen. Skulle vilja påstå att av de som provkör en begagnad bil (dvs ej demo) så är ~75% fast efter de väl provkört.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"att inte fler säljare insett"

-------
//Lövet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

När farsan köpte sin S80 åkte han och jag dit (någon Volvohandlare i Nkpg) och förklarade att han va intresserad av två av deras bilar och ville provköra, "Ok, vill ni testa båda samtidigt?" Fick vi som svar, då blir man glas :)

Även Autopartner i Lkpg hade inga problem alls att låta oss provköra, tror vi körde 3st. När vi körde 535D sa säljaren att vi kommer va fast när vi kört den :) ..vilket farsan inte vart utan köpte en Volvo istället :D
Stockholm 1 vilken firma var det?

Rätt kul det där.
I vilken annan bransch "provar" man produkten efter köp och leverans och de enda fall man gör det är när man har rätt att ångra köpet 14 dagar pga tex hemförsäljningslagen.

Att köpa en bil är som att gå in en butik och bli nekad att köpa ett par skor, du måste köpa dem sen får du prova på dem, sitter de inte bra så otur för dig.
Det blir ungefär denna attityd, skillnaden är att bilen kan du inte lämna tillbaka bara sådär.

Ni som säger att det tar en 1-2 timmar att få bilen i försäljningsskick igen, tror ni på det där själv eller?
En vaxad behandlad bil som står i hallen blir inte så skitig av en provtur.
Och gör den det så räcker det att spola av den + dammsugning så är den i samma skick igen.

produkter säljer man pga folk upplevelse, inte pga pengar.
Kunden behöver inte ha pengar på kontot.
Det är det finansierings alternativet är till för och det är det man pratar om inne på kontoret över en kopp kaffe.
Kunden hittar ett skäl till att köpa bilen för att han gillar den och kan låna pengar.
Så funkar de flesta.

Skulle ni själv skriver under papper eller diskutera ägande "lägenhet" av en person som kommer fram till er på en charterresa?
Om inte, varför skulle man då diskutera pris om en bil man aldrig har provkört och dessutom åkte 10 mil för.

Jag önskar bilfirman lycka till och tackar högre makter för internet + mobilt bredband, då det snabbt går att få denna information.

dvs provkörning upplevelse, --- finanseringsalternativ, avslut , leverans.

Man pratar inte pris innan man sett bilen det gäller både när man köper och säljer.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

delorian: Jag håller helt med dig men exemplet med skorna var kanske inte helt hundra... Man får ju prova dom i butiken men dom släpper väl knappast ut dig på en provpromenad på stan innan du köper dom ;)

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag fick prova min A6 över helgen innan ja köpte den. Men det var säljarens taktik....för han viste att jag skulle bli såld på bilen.
Mina bilar som är till salu får inte provköras av vem som helst och när som helst. Det är en bedömning man får göra från fall till fall.

En gång var det en kille som ville testa min 335i bara för att se hur dom går....alltså det var inte mitt exemplar som han var intresserad, utan 335 generellt. Hab fick nöja sig med att provsitta i bilen ;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Programmer, men de tillåter ju dig att gå med skorna och då har du mer eller mindre testat allt du kan göra med en sko. Köper du löparskor så kan du få springa på löpband. De frågar dessutom ofta om du vill prova vänsterskon också och man ska komma ihåg att en sko är en simplare produkt och avsevärt mindre investering som kräver mindre tester, men ändå är de mer frikostiga med det.

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är det så Grelle och det är också lättare att ångra ett köp och lämna tillbaka dom efter några dagar men jag tyckte bara att skoexemplet inte var det absolut bästa att ta som jämförelse. Tänkte inte heller på sportskor där det i dag har blivit stort med utprovning mm vilket jag själv haft stor nytta av.

___
//Ulf
Skule du själv vilka köpa ett par skor som du kan prova på efteråt och inte lämna tillbaka?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
@Delorian. Det var på Ald Bil i Upplands Väsby.

Det jag tycker var märkligt var att de bara låter en provköra i "samband med leverans".

Jag bestämmer mig inte för en bil på det sättet. Till skillnad från andra bojkottar jag inte en hel firma pga en enskild persons inställning (men antagligen är det corporate policy), men om jag går dit igen kommer jag inte tolerera annat än ett trevlig sätt. Jag sa att jag också tittade på bilar som var dubbelt så dyra som en 325i 2012 men också kunde tänka mig denna som ett budgetalternativ. Han gjorde väl bedömningen att jag utifrån klädsel och nuvarande bil inte skulle gilla den 6 år gamla bilen kanske.

De sa att provkörningar sliter på bilen och det är viktigt för den som faktiskt köper den att den inte har blivit testad av 10 personer som ofta kör den rätt hårt för att se vad den går för. Jag tror en BMW mår bra av att tas på en ordentlig sväng ibland. Är man seriöst intresserad blåvarvar man ändå inte när den är kall eftersom man eventuellt ska ha den bilen sedan.

Liknelsen med skor haltar (hehe), givetvis prövar man skor inomhus, löparskor på löpband. Skor blir ju förstörda av att gå ut med dem, det gäller inte för en beg bil som redan har varit ute.
Det är för att de tänker blåsa dig som de gör så.
Det är något med bilen som de inte vill att du ska upptäcka innan köp.

Jag gillar denna replik.
"samband med leverans". vadå leverans.
Låter som de kommer med den på trailer övertäckt och exklusivt.

De leverar inte något alls, de kör ut den ur hallen.

Kontrade du inte med att "ja det kan du göra men jag betalar när jag godkänt bilen"
Jag hade inte ens satt min fot hos dem.

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Kollade in en V70II för något år sedan.
Minns när jag skulle provköra den och säljaren sa
-kör så länge du vill, behöver du tanka så ta bara med kvittot så tar vi det. Så ska det funka.
(han kanske jätte gärna ville bli av med den men ändå)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.