AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.321

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 7 av 9
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Anledningen till att den extremt otrevliga bilförsäljaren nekar provkörning kan ju just vara att man kommer bli besviken på bilen. Särskilt om man är ute efter prestanda. 306 hk i en så tung bil är inte mycket.
yes kunden betalar alltid din lön!

/Anders
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Mr.ozz: tror nog att merparten av spekulanter INTE blir besviken på en 335:a. Visst det finns alltid starkare bilar men man får ju se lite vad man är van vid att köra också.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är ju ingen M3. Men visst går den bra. Minst lika bra som en z4 3.0 iaf..
Sen ett cobb chip på det, så går den helt ok. :)
Alltså..att inte motorn är vad man förväntar sig är väl "det minsta" problemet som man kan hitta vid en provkörning? Jag vill provköra det enskilda exemplaret av en bil, inte veta hur andra liknande bilar är.
Bilen kan skaka/vibrera, knirr från paneler och så mycket annat sånt som bilhandlaren säkerligen inte kommer vilja fixa (inga direkta fel utan snarare störningsmoment) men som du ändå får betala för. Just av de anledningarna förstår jag inte människor som säger "överens om priset först, sen provköra". Provkörning är den enskilt största värderingsgrunden enligt mig.

Sen vet jag att det finns många här som inte håller med mig, men en handlare som inte låter mig provköra utan villkor (har hänt en gång på runt 30 besök, och jag kommer aldrig sätta min fot hos den bilhandlaren igen) får inte sälja till mig. Om en säljare anser mig oseriös eller att jag inte har råd får skylla sig själv.

Jag följer alltid samma procedur när jag ska titta på bil:
1) Ring först.
2) Yttre och inre okulärbesiktning av bilen. Brukar ta runt 10-15 minuter. Om skicket är alltför dåligt är provkörning inte intressant.
3) Om inte säljaren redan har uppmärksammat mig påkallar jag hans uppmärksamhet och ber om att få provköra bilen.
4) Provkörningar har varat allt mellan fem minuter (jag kände direkt att bilen inte var intressant) och uppemot en timme (en andra provkörning av en bil som jag sedan köpte). Ingen har klagat hittills.
5) Diskussion av pris, garantier och eventuella hittade problem under min provkörning.

Kunden har alltid rätt, glöm aldrig det.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
dissonans:

Nej, kunden har verkligen inte alltid rätt. Men en duktig säljare kan få en kund att tro det.
Mercan ja köpte nyligen var säljaren mycket trevlig, dock totalt okunnig, lämnade felaktig upplysning om bilen. Kände inte till att man kunde fälla säten med mera som jag påpekade att det stod i annonsen, nej sa han det har man aldrig kunnat göra på e klass w211. Jo sa jag och drog i spaken :). Likaså service bok det hade man slutat fylla Li för det var enbart digitalt och ej ifyllt i bok för det lade man slutat med :) tog upp boken i bilen och den var prydligt ifylld precis som det skall vara. Bilen var hade genom gått starclass kontroll och med 2års merca garanti medföljde bilen och i nysckick så jag köpte den så klart, kan säga att ja köper aldrig en bil igen av den säljaren som var mycket okunnig och stod fast vid saker som jag bevisade att ahn hade fel om. imponerar inte på mig, säljare i allmänhet är väldigt okunniga som jag träffat genom åren i alla säljyrken. Och jag köper mycket prylar! Vet en säljare som jag köper all kamera utrustning av, han svara på mail mer eller mindre dygnet runt.

Så mina 2 senaste bilar som jag köpt av handlare får mig inte som kund igen.
@Grodan: Exakt :) För om kunden anser att han inte har rätt, så har du ingen kund längre..
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Krusaren: Jag delar din uppfattning, det är sällan man blir imponerad av kunskapsnivån hos en säljare..

Egentligen är det ganska märkligt: Skulle man acceptera en läkare som var jävligt bra på patientbemötande, men som tror att lårmuskeln sitter i halsen? En bibliotekarie som är välklädd men inte hittar boken du vill låna? En förskolefröken som lagar jättegott kaffe men som inte kan något om barns normalutveckling?

För många upplevs säljaren som ett nödvändigt "rundningsmärke" när man ska köpa sällanköpsvaror. Varför är det så? Borde inte marknaden per automatik styras så att ju mer inläst du är som säljare detå bättre kan du motivera och förklara för kunden = nöjdare kund? Att vara trevlig är ju en basfärdighet som alla säljare borde ha (men inte har)...
Har provkört en hel del bilar och för det mesta blivit trevligt bemött, men på Mercedes i Akalla så var attityden lite märklig. Jag hade bokat provkörning av en C 180 CGI. När säljaren skulle kolla mitt körkort så frågade han vad jag körde för bil nu, vilket var en BMW 1-serie. Svaret från säljaren blev: "Jaha, då ska du få köra en RIKTIG bil nu."
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Googlade firman och hamnade här.

Bor i östergötland och kommer inte kolla på den 330 jag var intresserad av som de säljer.

<3 AP
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Gott att höra Subsoil.
De kan behålla sina bilar tills de lär sig bra kundbötande.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
kundbemötande..
Tänkte att jag lägger in mina ord också. Ju fler åsikter och erfarenheter desto bättre, inte sant?

Jag blev uppriktigt lite överraskad när jag läste om erfarenheterna från dig Simon. Naturligtvis väldigt trist att läsa, men det var något jag inte riktigt väntade mig från firman.
Nu var det ett tag sedan jag var där, men jag har varit på Bilförsäljningen i Påarp vid ett par tillfällen. De gånger jag varit där så TROR jag att det var Anders jag snackat med, kommer inte exakt ihåg namnet.
Genomgående har iallafall mina erfarenheter varit att han var trevlig och hade ett bra bemötande.

Nu skall jag inte säga att du har fel, ej heller att du har rätt, eftersom jag inte var där. Men jag kan ha förståelse för de handlare som har lite exklusivare bilar och eventuellt blir lite "härdade". Det dyker säkert upp en hel del "spekulanter" som vill ut och gasa i bilarna, ibland händer det säkert att en säljare har en dålig dag och säger nej till fel person. Vi är ju inte mer än mänskliga.

Jag har själv jobbat på en Ford/Mazda-handlare för en del år sedan, som rekondare. Där fanns inte särskilt många bilar i klass med de bilar som står i Påarp, men visst kunde man märka när någon inte var intresserad av att köpa.
Hur jag man själv när man är intresserad av en bilmodell och vill skaffa sig en uppfattning? Att åka hem till folk och be att få provköra deras blocketannonserade bil känns ju lite fel, så då är bilfirmorna ett lämpligare alternativ. Kruxet blir väl att mindre, privata firmor inte är sugna på att låna ut sina icke-demobilar till provkörningar.

Nåväl, såg att de svarat tidigare i tråden. Tyckte att svaret var välformulerat och balanserat. Nu har jag berättat om mina erfarenheter, så får folk väl ringa dit om de är intresserade av någon bil och bilda sig en egen uppfattning. :)

Trevlig helg alla!
Karl-Hilding
Jag har kört Halmstad - Hgb (Påarps Bil) för att enbart kolla på en BMW.
Efter att synat objektet i 10 min så kom säljaren fram och undrare om jag var intresserad av bilen. Jodå sa jag. Den ser fin ut och jag såg den på er hemsida och tyckte att det var lönt att köra 16 mil T&R för att kolla upp den. Och tyckte då att det var dags för en liten provkörning.
Men se det det gick inte för först skulle vi diskutera pris, om jag hade inbytes bil mm.
Du skojar sa jag, men icke!
Ok sa jag. Tror du att jag går in på ditt kontor och diskuterar pris på en bil för 200 papp utan att ha provkört?
Det tyckte han ju enl honom. Jag skakade på huvudet och gick ut och satte mig i dåvarande 325 och åkte till Paulsson Bil.
För känndedom så var det 15-16 grader plus och klarblå himmel och jag är 49 år gammal!! Och den rentvättade 325 stod utanför.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

bmw newbie - "Har provkört en hel del bilar och för det mesta blivit trevligt bemött, men på Mercedes i Akalla så var attityden lite märklig. Jag hade bokat provkörning av en C 180 CGI. När säljaren skulle kolla mitt körkort så frågade han vad jag körde för bil nu, vilket var en BMW 1-serie. Svaret från säljaren blev: "Jaha, då ska du få köra en RIKTIG bil nu."

Det där var ju humor :-)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nu behöver jag iaf inte provköra fler.
Jag hämtade min 335iT igår :)
Och jag vill avsluta med att tacka Påarps bil, för att de genom sitt kundbemötande såg till så att jag avstod från att köpa deras bil.
Nu hittade jag istället en mycket finare och bättre utrustad för samma pris.
Stort tack Anders på Påarps bil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grattis Simon!
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Vilken bil blev det?
Grattis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.