AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.337

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 6 av 9
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kristoffer_L: Jag jobbade i beg-hallen och det var samma lönesystem och -nivåer där. Min uppfattning av flera kollegor där är att många inte nödvändigtvis var särskilt bilintresserade - började man dessutom rabbla E-koder så stod många som frågetecken :)
Hos icke-auktoriserade handlare kan det förstås vara helt annorlunda.

/Masten
Masten: förhållandet är naturligtvis inte svart/vitt och givetvis finns en "nörd-gradient" som i alla yrken. Det finns dock som du säkert känner till vissa nischade högskoleutbildninar med inriktning på just fordonsförsäljning och en inte alltför vild gissning är att en majoritet av de sökande dit är bilintresserade. Att de sedan inte kan rabbla e-koder ser jag inte som ett bristande bilintresse direkt - det är ju dessutom kopplat till vilket märke de saluför.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Oftast har inte försäljarna orkat läsa igenom produktbroschyren enligt min erfarenhet. Vilket leder till pinsamma stunder när man kommer in i hallen med specifika frågor som inte står i broschyren och som man vill ha svar på.

Typ: "passar tillbehöret X till modell Y?, skillnad i leveranstid med tillval X?" etc.
En klassiker är hur man löser montering av motor/kupévärmare. Brukar vara krångligt att ge fast pris (alla andra tillval är ju fasta, läderklädseln kostar inte mer för att Fritz tar lite längre tid på sig på måndagen, men motorvärmare är det tydligen dagspris på...), lika när det gäller frågor om klädslar och kombinationer. Alla sitter ju inte på internet och bygger 248 kombinationer av färgen gul för att se vad som lirar...

Baskraven för en bilförsäljare borde vara att de läser in sig på nya modeller såpass att de vet vilka motor och karossalternativ som finns, samt priser för de vanligaste tillbehören som inte står i prislistan (typ webasto mm).
Pr
1.031
Profossen
När jag tänker efter närmare så har de flesta bilförsäljare failat både på kunskap och passion... De kan inte bilarna de säljer och beskriver dem med samma glöd som en bakfull patologs obduktionsprotokoll på bakjouren en söndagnatt... :-D
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sorry Profossen, håller inte riktigt med, åtminstone inte BMW!

Jag har bara gott att säga om säljarna och VD:n på Paulssons Bil (Hbg) exempelvis; de kan verkligen vad de säljer och de har dessutom kul på jobbet. Har hört mkt gott om Novation i Uppsala - verkar vara samma där.

Märkt hur det kan vara åt andra hållet när jag var med och köpte en VW till hustrun - en mkt sympatiskt person till säljare men han hade verkligen noll koll på vad han sålde....

----
BMW CS #6212
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
En seriös bilaffär för båda parter?

1. Inspektera skicket. Kolla servicehistorik etc.
2. Diskutera pris, nå hyfsad konsensus.
3. Provköra.
4. Ev diskutera pris igen, om nåt framkommit under provkörningen.
5. Affär, eller tack & hej.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra lista av ErikBerg! Om det skär sig på 2:an så är dt väl en signal till båda parter att inte fortsätta (samt till den presumtive köparen att det inte kommer till pkt 3...)

----
BMW CS #6212
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte långt ifrån att dygnsmedeltemperaturen varit över 10 grader i potatisdalen. Det är i.s.f. per definition vår. Har sett mycket bilder på vårblommor i trädgårdar på sistone.
Pr
1.031
Profossen
När vi ändå är totalt offT så är jag på jakt efter en Luxman M120A och en Teac VRDS-10 alt -20. Gärna i mellansverige så man kan provlyssna. Självklart utan inbyte och pris bestämmer vi innan :-) kan ev skicka med några vårblommor! :-)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag ber om ursäkt, men tråden om autovation är borttagen på MIN EGEN förfrågan för ett tag sedan. Autopowers mederatorer har alltså inte hållt återförsäljaren om ryggen. Jag glömde deta själv när jag länkade..

Hela saken kändes utagerad när autovation gick i konkurs något år senare, varför jag själv begärde borttagning. moderatorerna kan kanske återupprätta tråden om det går? Jag skulle ge mitt godkännande till det iallafall, för att ge en variation på diskussionen.

//Anders
Apropå OT
Proffossen, du har utsökt HiFi smak. Jag har precis fått tag i en M-120A (restaurering till mint condition pågår).

Moderatorer får gärna radera, detta är trots allt rejält OT.

mvh/ Anders
Pr
1.031
Profossen
Grattis Anders! Jag satt på en hel rigg (2 st M120A, försteget samt tunern), fick repa ena steget eftersom ett relä gett upp. Sedan kördes det bryggat och "duo-beta" för hela slanten.. :-) vilket ljud..

Tyvärr tyckte frugan att det luktade om stegen när de blev varma. Efter lite gnäll sålde jag dem, vilket jag bittert ångrat sedan dess.. Nu letar jag igen och det blir byte av fru om hon trilskas den här gången... ;-)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Anders-72 ditt inlägg gjorde min i övrigt långtråkiga dag genast lite bättre!! :D

BMW fûr allè
Ännu ett inlägg utanför trådens början.

Att duktiga säljare tjänar dåligt i bilbranschen är inte vad jag hört.

Trovärdig insideinfo säger att de bättre säljarna hos VW i Stockholmsområdet drar in en mille om året. Samma antal bilar runt omkring i Mälardalen ger ca 500-700k.

Tycker jag är bra betalt.

/Niclas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har också en viss förståelse för handlaren. Alla bilhandlare gör en bedömning av om kunden är seriös och i det här fallet gjorde han tydligen behödmningen att du inte var det, och då inte heller ville smutsa ner bilen för att sen tvätta upp den igen. Det må ju vara rätt eller fel att göra en sådan bedömning av en annan människa, men nu gjorde han ju ändå det och då får man ju respektera hans nej, utan att bli kränkt.

Iofs har han ju rätt också, det finns nog igen som blir besviken på en 335:a.

Om en handlare lånade ut bilen till höger och vänster skulle de inte få göra annat än att tvätta bilar.

En 18-åring kommer in och vill prova en sprillans ny M5:a. Va, jaha, jag får inte provköra, det var ju himla oseriöst, jag vill ju köpa en sådan i framtiden när jag får råd, men inte just idag. Det här resonemanget går liksom att dra hur långt som helst åt ena eller andra hållet.

Sedan hade jag också blivit sne om jag fått ett nej när jag kört tio mil fram och tillbaka, men den sista otrevliga säljaren är inte född ännu. Men men, sådana finns det gott om.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
För det första så är jag 36 år, inte 18..
För det andra så var det ingen sprillans ny M5 vi diskuterar.
För det tredje så är det inte för framtiden jag letar bil.

Men nu i efterhand så är jag glad att jag inte fick provköra den, då kanske jag hade köpt den..
Nu har jag istället hittat en annan. I betydligt bättre skick, och med betydligt bättre utrustning. För samma pris dessutom.
Ska förmodligen hämta den nästa vecka. :)
Men man skall ALDRIG bedöma folk från utsidan/utseendet, det är något jag lärt mig under alla år. Du har ingen aning om vad personen har för plånbok osv. ännu mindre vad som finns i den. Det där med ålder kan ju i olika lägen spela in förstås. Självklart är det lättare rent generellt att låta en person i 50-års åldern provköra än en 20-åring. Samtidigt har jag också själv sålt bilar till väldigt unga personer som hade betydligt större plånbok än vad jag själv någonsin haft eller har - pokermiljonärer var det då. Minns en kille som kom och tittade på en M5-a E60 jag skulle sälja. Killen kom, väldigt ung, målade naglar :-) (men det hade ju även Per Gessle på Prinsessans Victorias konsert...) När det blev tal om provkörning så sa jag att visst kan vi åka ett varv, men jag kör! Inga problem, han hoppade in i baksätet med sin kompis och vi åkte en sväng. Han köpte dock inte bilen, han kom någon vecka senare dock med ljuvlig musik från motorn i en Ferrari spyder istället som han köpt (hade sin kompis boende granne med mig).

Samma M5 öppnade också upp dörren för mig själv i samma tid när Audi hade en helg när man visade sina värstingbilar i S och RS-klassen. Jag bad att få provköra en S8 som de hade, men fick direkt tvärnej, med ungefär samma orsak som TS, att bilen blir skitig osv. När vi dock fortsatte och prata en stund och jag sa att jag var på väg att byta bort M5-an utanför hans bilhall (med full Hartge utrustning) så blev det direkt annat ljud i källan. SJÄLVKLART så skulle jag förstås provköra och jämföra mot M5-an vad jag tyckte och vi fick oss en sväng sonen och jag. Det var väl år 2007-2008 men det stämmer nog in än idag. Har du en dyrare "finare" bil så öppnar den dörrar åt dig direkt.

Men förstår TS, jag skulle heller aldrig köpa en beg bil utan att provköra den. Samtidigt så köper vi alla ofta våra NYA bilar utan att ha provkört den... Lite märkligt! Ungefär som att köpa en kostym utan att prova den, inte många som gör det precis...

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vi har funderat på byta bil till en större bil länge nu men på grund av att jag blev uppsagd från jobbet så har vi avvaktat med det, hur som helst, jag sneglar lite på XC90, volvo handlaren i stan hade en inne och just denna var var inte 7 sitsig som vi vill ha. Talade om för säljaren att jag är intresserad XC90 och skulle välja prova deras exemplar för att veta hur en sådan är att köra och att jag inte ville köpa just denna ex, det var inga problem att göra det sa han! Jag fick provköra den och höra av mig sen när jag ser att det fått in rätt bil! Det tycker jag var väldigt bra agerande av säljaren! Jag kan mycket väl tänka mig att återvända till den handlaren om de får in rätt bil när det har ordnat sig med jobb för mig!

Alpina B8 Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. Det är så oerhört kortsiktigt av handlaren att säga nej. Han förlorar inte bara den första affären utan kanske ytterligare 3-4 stycken.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så kort sagt var säljaren alltså för lat för att försöka sälja. Om man nekar en provkörning för att det är för jobbigt att tvätta en bil så ska man nog leta efter ett annat yrke. Säljare idag verkar glömma att de faktiskt jobbar i ett serviceyrke.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.