|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
Klart Simon skulle fått provköra, de köpsignalerna han sände ut borde varit svåra att missförstå. Tyvärr lever en hel del arrogans kvar hos en del bilförsäljare, de tror att de har råd att vara dryga...Jag har själv arbetat med bilförsäljning och arbetat hos en generalagent gentemot bilhandlare. Attityder är svåra att ändra på, några VD:ar/försäljningschefer har tyvärr samma sorgliga inställning som säljarna de anställer. Det behövs en skärpning i bilbranschen! Mycket har blivit bättre men uppenbarligen finns det fortfarande problem. God Jul & Gott Nytt År! |
|
|
Bimmernerd: "Klart Simon skulle fått provköra, de köpsignalerna han sände ut borde varit svåra att missförstå." Var du med Simon76 hos bilfirman? Hur kan du annars veta vilka signaler han gav i från sig vid vistelsen hos bilfirman? |
|
| Chris87: Det var jag såklart inte. Om den historia han berättat stämmer skulle han fått provköra i mina ögon. Det finns alltid två sidor av varje händelse. Jag drar slutsatsen utifrån Simons berättelse och bilfirmans svar att man inte åker tio mil om man inte är intresserad, eller hur? Har du själv erfarenhet av dryga bilförsäljare? Har du arbetat gentemot bilhandlare? Jag har erfarenhet av både bra och dåliga bilförsäljare, tyvärr verkar bilbranschen ha för många av den senare varianten. Det är därför jag säger att det finns en del att göra... | |
|
Jag tycker vi ska ge bilförsäljaren en ärlig chans att förklara sig ytterligare i tråden utan att lyncha någon, detta är ju en seriös firma som många gjort bra affärer hos så det är ju ingen skumfirma i Örebro vi talar om. Jag är inte på någons sida men tycker att det ska lösas på ett vuxet sätt. |
|
|
Tyvärr spelar det nog ingen större roll vem som har rätt el fel eller hur situationen varit. Kunden har kännt sig orättvist behandlad och meddelat sina känslor på detta forum. Internet har oehörd slagkraft idag och inget som man ska underskatta. Så det jag vill ha sagt är att det spelar nog ingen roll hur mycket Påarp slår ifrån sig så har ryktet försämrats iom denna tråd och det krävs så jäkla mycket mer jobb att återfå ett gott rykte än tvärtom. |
|
|
CompactK Absolut jag håller med dig, det är fakta att internet har en stor makt idag och det som hänt har hänt, TS har känt sig rättvis behandlad. Dock vill jag inte säga något då jag inte var där och kan således inte vara 100 % säker på det TS säger, men visst misstror jag inte honom. |
|
| Driver man en bilfirma borde man vara bredd på att det finns även de som inte köper just den bilen de provkör. Vad är det som är konstigt med det? Gillar man inte det då är man i fel bransch! | |
|
Har aldrig blivit nekad prova ett klädesplagg innan jag köpt, oavsett pris. |
|
|
Jag tycker bägge parter har en poäng. Jag hade ringt innan och varit tydlig med att jag ville provköra bilen för att se om den passar mig. Brukar göra det för att dubbelkolla att den inte står längst in i hallen, är på service eller annat (tvätt/rekond). Har aldrig fått nej, däremot får man ibland vänta någon dag. |
|
|
Som ni skriver så är det svårt för er att veta exakt hur det gick till. Jag sa aldrig på telefon att jag ville provköra bilen, men trodde att det var underförstått eftersom jag bokade tid och berättade att jag hade 10 mil till firman. Det är inte 100% säkert att jag hade köpt bilen även efter provkörning, men jag kommer inte att köpa den nu iaf.. Tydligen så bedömde säljaren mig som oserös, och detta fick mig att känna mig orättvist behandlad. Efter det så ville jag förmedla mina känslor och min upplevelse för er här på forumet. Jag trodde aldrig att tråden skulle få så här stor uppmärksamhet.. Det är säkert ingen oseriös firma i stort, men de verkar ha attityden "vill du ha bilen så köp den, vill du diskutera provkörning och pris så gå nån annan stans". Och det är precis vad jag kommer att göra. Så fort jul och nyår är över, så tänker jag fortsätta mitt letande efter "rätt" 335. God jul och gott nytt år på er. |
|
| Amullo: jag lyckas inte läsa något om Autovation Gävle. Jag ser en tråd "Utskälld av säljare på Autovation Gävle" men på sida 1 står det att inlägget är raderat. Kan du länka om eller har det modererats bort? | |
|
Jag har INTE läst hela tråden men väl Påarps inlägg. O jag håller med, vad är vitsen med en provkörning om man inte i förväg diskuterat priset o ser att det finns en rimlig möjlighet att enas? När jag köper bil så är tar jag ALLTID prisdiskussionen innan jag provkör, givetvis synar jag bilen grundligt innan denna diskussion, allt som oftast får säljaren bemöda sig att ta bilen till ett ställe med billyft. Är man sedan överens om priset i stort så följer en provkörning, o är allt i sin ordning så köper man, kan även förekomma att jag prutar (lite till?) om man upptäcker nya brister.. "Okynnet" med att provköra för skojs skull var nåt man gjorde för 10-15 år sedan, har vuxit i från det nu:). O andra sidan kan jag förstå Simon76 till viss del, det är köparens marknad o säljaren borde se "alla seriösa intressenter" som potentiella köpare... Kontentan borde vara att Simon76 är "inkompatibel" med just den säljaren på Påarp. Vissa säljare får man mycket god kontakt med på en gång, andra förblir "knepiga", precis som i övriga livet, god personlig kontakt kan öppna nya dörrar... |
|
|
Nikasp - Tog ett tag innan jag själv förstod poängen, tror Amullo menar vad man får upp när man googlar bilfirman; i detta fall: Utskälld av säljare på Autovation Gävle. Klockrent inlägg Dawwe! Med vänlig hälsning, Henrik |
|
|
Väldigt va många som är mer intresserade av bemötandet än bilen. Jag tittar i första hand på bilen. Det är den man ska köpa inte säljaren. Visst förstår jag att man vill att säljaren ska vara trevlig men i slutändan är det objektet + pris + garanti som är viktigt. |
|
| BMW528M: Men om just det objektet du är intresserad av inte går att få provköra för att säljaren inte tycker du är en seriös spekulant (alt att säljaren inte har förstått detta faktum), vad gör man då? Ska du behöva tjafsa med säljaren för att få till en provkörning? | |
| Dessa säljare...vissa tror att de äger firman de jobbar på, värst är de som jobbar hos auktoriserade BMW, Mercedes, Audi, VW...you name it-handlare. I fallet som tråden handlar om vet jag ingenting om, men det är inte status att vara bilförsäljare om man inte äger firman. | |
| I detta fallet är det väl som så att det faktiskt är säljaren som är ägare? | |
|
Ja det är ägaren det gäller. Har visserligen bara varit där en gång och tittat på en bil - mitt intryck av firman är seriös och säljaren jag då snackade med var faktiskt mycket trevlig. Detta var dock 8 år sedan så saker kan ha ändrats sedan dess. Ett generellt problem med bilbranschen är att den lockar främst bilintresserade personer - och dessa är inte detsamma som de bästa säljarna eller kundmottagarna. Varför skulle en person med fallenhet för kundbemötande och affärer prioritera bilbranschen? Det är relativt dåligt betalt, små kontraktsummor, i många ögons ett "skityrke" och ger endast i undantagsfall goda karriärs eller utvecklingsmöjligheter. |
|
|
Kristoffer_L: Dåligt betalt vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag jobbade mellan 2001 och 2005 på BMW i Solna och säljarna där tjänade riktigt bra. Månadslöner på över 35000 kr var mer regel än undantag. Grundlönen var rätt låg, men sen ökade det ganska snabbt per såld bil. /Masten |
|
|
Masten: Fast de lönerna var som du skriver baserade på snurr i nybilshallen. Precis som en sjuksköterksa kan tjäna hyffsat med lite OB tillägg och övertid. Förmodligen var det helt annat ljud i skällan 2008-2009 när hallbilar fick skänkas bort. Vad jag försökte få fram var min fråga varför personer med fallenhet för försäljning skulle prioritera just bilbranschen? Min egen teori är att de kanske främst söker sig dit pga bilintresset men inte för att sälja. Det är två helt skilda saker. Då är det inte så konstigt att man som kund stöter på en del malplacerade individer som i denna tråd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.