|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Hoppas att Anders Asp snarast hittar ett annat sätt att försörja sig på, eftersom han är så värdelös att tolka köpsignaler från ev. köpare. Undrar hur många bilaffärer han klantat bort på detta vis för sin arbetsgivare?/ Omskolning? mrMPOWER |
|
|
Han är sin egen arbetsgivare som jag förstår det så han blir nog kvar ett tag till. ------- //Lövet |
|
| Att inte låta eventuell köpare av bil provköra bilen känns väldigt oseriöst, känns som bilen har dolda fel som bara upplevs under körning? Den uppfattningen hade jag fått.. | |
Verdi |
Så uppfattar jag det inte ändå, det är säkert inget fel på bilen. Det handlar väl om att försäljaren inte tror att det blir någon affär, och kommer att få tvätta bilen "i onödan". Säkert är det ofta så, och jag kan förstå säljarens frustration. Men lik förbannat, hans jobb är ju att _sälja_ bilar. Och då får man ta lite besvär ibland. Även om det inte blir affär nu så kanske köparen kommer ihåg det trevliga bemötandet nästa gång han letar bil. |
|
Så är det ju. De firmor där man blivit trevligt bemött innan, oavsett köp eller ej, det är där man först kollar efter nästa bil. Om de sen inte har bilen man söker i lager, då kollar man vidare. |
|
|
Om ni orkar läsa kan jag berätta en liten historia från förra sommaren när jag och en god vän en varm sommardag (ja, vi hade shorts på oss) svängde in till en auktoriserad BMW-handlare i stockholmsområdet. Min vän som pendlar till Stockholm var trött på att ha två bensinslukare i bilparken (frun pendlade också) och tyckte att hans två år gamla 525:a dessutom drog alldeles för mycket bensin i Stockholms köer. Hursom, vi pratade om detta när vi satt i bilen, och just när vi åkte förbi BMW-handlaren. Jag pekade och sa jag att jag hade sett en jättefin nästan ny och fullutrustad 120d med m-paket hos just den handlaren på nätet. Vi svängde in och vi fick till att börja med vänta 15 minuter innan den synbart upptagne (i alla fall i telefon…;) säljaren bemödade sig att prata med oss. Min vän förklarade att han var intresserad av 120:in och att han hade en 525:a han var villig att byta in. Säljaren tog nyckeln och försvann i 20 minuter(!). När han kom tillbaka sade han att han var villig att ta 525:an i inbyte och släppa 120:in för xxxx antal kronor i mellan. Min vän sade att det lät lite mycket, men att han skulle fundera på det medans han provkörde 120:in. NEJ, sa säljaren. Är du inte villig att lägga xxxx kronor emellan är det ingen idé att provköra. Ja, sa min vän, men hur mycket jag är villig att lägga emellan kan jag ju inte veta före jag provkört ettan! Jag har inte ens kört en etta med diesel tidigare så jag vet inte om jag vill ha biltypen, men den uppfyller alla mina krav i övrigt (fullutrustad bil med en snål dieselmotor). I vanliga fall hade man vänt på klacken, gått ut och aldrig mer satt sin fot där, men min vän (och även hans far) hade genom åren handlat ett antal BMW-bilar hos denna handlare och dessutom hade min vän blivit lite förälskad i den tuffa ettan så vi stod på oss. Efter ytterliggare argumenterande(!) fick vi tillslut provköra bilen och min vän bestämde sig efter 500m – den här bilen skulle han ha! Men det fanns ett problem, han ville inte köpa den av den dryga, otrevliga slashasen till försäljare! När vi återvände till handlaren säjer min vän till säljaren: Jag köper bilen, men inte av dig! Bakom oss såg jag hur en annan man (också klädd i shorts) kommer in i hallen. Jag ser att han ställer sig lite utom synhåll och ”tjuvlyssnar” på konversationen mellan säljaren och min gode vän. När han hört tillräckligt kliver han fram (det visar sig att det är chefen över hela etablissemanget), hälsar på min vän (han kom till och med ihåg hans förnamn(!) samt frågar hur det är med hans pappa. Sedan säger han tämligen avmätt till säljaren att han tar över från och med nu… Behöver jag säga att säljarens min var obetalbar! 30 minuter senare, efter en kopp kaffe och en magnumglass uppe på chefens kontor sitter jag och min vän i ettan med takluckan öppen på väg ut till hans sommarställe. Ägarbyte och sånt tjafs? Äsch, det fixar vi efter midsommarhelgen! Efter helgerna skall jag ha en litet snack med säljaren också… Trevlig Midsommar på er! Sensmoralen i denna historia? Det lämnar jag åt Påarps Bil att fundera på. Vi får se om ni kan klura ut den...;) God Jul på er!! |
|
| Tilläggas bör att vi är två medelålders familjefäder i våra bästa år och inga 18-åriga spolingar med kepsen bak och fram... | |
| Att tänka ett steg längre är otroligt få säljare som gör. Vad kostar 20 tvättar mot att få en kund som stammis de närmaste 20 åren? Att neka en kund att provköra nu är som att säga att man aldrig vill göra affärer med personen i framtiden. Det tycker jag Påarps Bil måste fundera över. | |
Verdi |
Intressant historia. Senast jag köpte en bil hos en handlare gick det till ungefär så här. Jag skickar en intresseanmälan via mail. Inget svar. Ringer upp ett par dagar senare på en lördag. Får en stressad säljare i örat som ska ringa upp så fort han är klar med sin nuvarande kund. Han ringer aldrig. Efter en vecka skickar jag mail till försäljningschefen och förklarar mitt missnöje på ett hyfsat balanserat sätt. :) Han ringer upp nästan omedelbart och vi kommer överens om pris osv per telefon. Han ville även veta vem jag hade pratat med men det kom jag tyvärr inte ihåg. Ett par dagar senare åker jag ner till BMW Segeltorp och gör klart affären, endast tack vare det trevliga och proffsiga bemötandet jag fick av chefen som räddade hela situationen. Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men ibland upplever jag att bilsäljare på t ex BMW och Mercedes vill vara lite fina i kanten. Ungefär som en snobbig kypare på en lyxkrog. Men det de inte verkar fatta är att de är till för oss kunder, inte tvärtom. |
| Ska jag lägga hundratals tusen på en bil vill jag bli bemött med respekt och vänlighet.Dryga översittare har jag inget till övers för.Så desperat är nog ingen bilköpare idag att man kommer med mössan i hand och bugar och bockar för en försäljare. | |
Roffa1 |
Törs man gissa på hur illa till mods säljaren Anders Asp känner sig just nu: "VARFÖR i helve#te lät jag inte Simon provköra bilen" Tror ej han gör om samma misstag igen...(kritiken lär nog svida ordentligt) |
| Det var inte direkt en Porsche GT3 som han skulle få provköra! Hoppas han aldrig får såld bilen! | |
Roffa1 |
Varför inte ge Anders A en ärlig chans att återupprätta firmans nu dalande rykte. Erbjud TS att genomföra affären/bytet minus de 20 tusen som är anledningen till allt bråk. Vad är ynka tjugotusenspänn för bilfirman, inte mer än en piss i Mississippi floden;-) |
|
Tror många idag underskattar Internets slagkraft, kan ge redigt dålig publicitet. Men man ska ändå vara försiktig då det alltid finns två sidor av varje historia. Mvh Kapten |
|
|
Ett av de viktigaste konkurrensmedlen i dag är det personliga bemötandet. Det borde ju alla bilsäljare veta om. Intressant historia LLoydan:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Till Bilförsäljningen Påarp AB.. Idag lever man på sitt goda INTERNETrykte som bilsäljare.. Jag blev illa bemött av VD på numera nedlagda Autovation i Gävle och berättade sakligt om detta på denna site. Öppna google och sök på "autovation gävle" eller klicka här: Länk Så hur vill ni att sökresultatet på Bilförsäljningen Påarp AB skall visa sig? //Anders |
|
Ekin |
det där har jag varit med om flera ggr. bilhandlare tar väldigt sällan en 20 åring på allvar. t.o.m för en månad sen när jag och min brorsa skulle åka och titta på en Grävmaskin (!) så blev vi nekade att provgräva den. vi fick starta den och köra men vi fick inte sätta i en skopa i maskinen! och då hade vi kört 8mil en fredagskväll för att se den! stort misstag av säljaren för vi var rätt så säkra på att vi skulle köpa den. God Jul på er! |
|
amullo: Tråden om Autovation i Gävle har raderats och finns inte längre. Jag förstår delvis bilfirman. Majoriteten av alla som kommer in för att testköra en bil är bara där för att testköra och inte köpa. Sen är det två personer som säger olika saker och jag känner varken Simon76 eller försäljaren. Så vem ska jag lita på? Hur vet jag att Simon76 inte vrider och vänder på händelsen för att styrka sin ståndpunkt? Detsamma gäller bilförsäljaren. Inte minst tolkar vi människor situationer olika. |
|
|
Som fler skrivit så finns det alltid två sidor av myntet. Tror dock att majoriteten av de på detta forum som gjort affär med Påarp är mkt nöjda! Har själv handlat fyra bilar av dem, har alltid varit oerhört positivt, alltid fått provköra, de har alltid varit väldigt tillmötesgående om det uppkommit ngt problem etc. När jag såg min senaste bil ville jag köpa den utan att ens ha startat den, men Asp ville ändå att jag tog den för en tur, för min egen skull. För min del kommer jag att vända mig till Påarp när det är dags för nytt byte. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av Påarp. Med vänlig hälsning, Henrik S |
|
|
I mitten av nittiotalet köpte jag en väldokumenterad och sv.såld BMW 730 i A årsm. 1987 av herrarna Asp/Liljeborg, hade för övrigt en Omega 3000 som inbyte. Affären gick hur smidigt som helst, LKM pajade efter bara en vecka på BMW:n, jag hade en bekant som hade ett flertal sådana "omlödda" liggande, talade om för killarna i Påarp att detta skulle kosta mig 500 spänn, vilket de skickade omgående i ett kuvert till mig, det tycker jag var en helt ok affär. Så allt är/var inte skit med dessa, däremot kan jag hålla med om deras arrogans/besserwisserstuk. Personligheten föds man med, "svårt att ändra på"....så i sitt yrkesval kanske de borde ha tänkt om!!?? Eller gå en charmkurs....döm inte hunden efter håren!! God Jul och gott nytt år på er alla!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.