AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.334

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 3 av 9
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Man kan ju fråga sig vad Bilförsäljningen i Påarp anser vara en köpsignal.
En person som ringer och stämmer träff och sen kör 10 mil för att titta på en bil är alltså enligt dem inte en köpsignal.

Jag tror det mer handlar att man i många fall benämner de som sysslar med bilar med fel beteckning, de är inte säljare utan förmedlare. Köparen vet inte allt för sällan mer om bilen i fråga än "säljaren" och man har som köpare många gånger bestämt sig tidigt vilken bil man tänker köpa. Det som tar mest tid är att hitta en firma där man faktiskt kan få svar på de frågor man har om det tänkta objektet och åtminstonde bli bemött på ett någorlunda civiliserat sätt och inte som en jobbig jävel bara för att man ställer frågor innan man kastar in några sköna hundratusen på en bil.
Bilförsäljningen i Påarp där finns endast besservisser försäljare
som tror sig kunna bilar finns ett antal bekanta som råkat utför
dessa dryga typer.
Häggenäs,Autoperformence,Autoropa testa dem i stället kanon firmor!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Som en bilhandlare vid namn Tom i Åhus sa en gång....får inte folk provköra bilarna så säljer man inte heller några..

De flesta bilar jag köpt av handlare har varit hos Häggenäs Auto och alltid har jag fått provköra:-) Synd att Jonas L slutat bara....:-(

Har varit hos Anders Asp några gånger och iofs fått provköra men attityden och avsaknaden av prutmån har fått mig att avstå. Har en bil stått 6 månader så är väl priset för högt?

MVH Peter

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hörde om en äldre herre, vars existens är oviss, som var risigt klädd för det mesta, men väldigt förmögen. Han stod i en affär och tittade på en kristallkrona och när han frågade expediten om priset, fick han till svar: -Nja, det där är nog inget du har råd med direkt. Då rappade han till kronan med käppen så kristallerna yrde i hela affären och sa: -Får jag veta priset nu då? :)
Intressant tråd, men det många skribenter har missat är om kunden är bestämd på att man är cirka 20.000:- ifrån varandra angående inbytespris så anser inte vi att en provkörning är relevant. Så tycker vi.

God jul och gott nytt år önskar vi på Bilförsäljningen Påarp AB.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är er fulla rätt att agera på det sättet. Lite bil säljer ni onekligen också. Men ibland kanske man får ta "priset" att låta någon provköra en bil utan att köpa den efteråt. Risken är nu att ni tappat ett antal köpare, underskatta inte internets makt. Trots ert tidigare goda rykte så har åtminstone jag blivit tveksam.

Sedan kanske priset var ganska precis 20.000kr för högt eftersom bilen stått i hallen sen i somras?

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bilförsäljningen i Påarp avgör ju själva vem som kan provköra de bilar de har till försäljning och anser man att en intresserad person inte ska provköra så har man all rätt att neka.

Men samtidigt skickar det ut signaler som jag tvivlar gagnar försäljningen i framtiden; försäljare som tänker lite längre skapar istället en bra relation med personen (istället för med bilen) och på så sätt säkrar ett kundunderlag i framtiden som i sin tur kan innebära enklare försäljning av de objekt man har inne till försäljning. Kallas oftast "långsiktig säljstrategi"... De företag som jobbar på det viset får mig som kund i framtiden - andra inte.

----
BMW CS #6212
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Men Anders, varför inte låta kunden provköra då??? Efter en provkörning så kanske dom där 20" inte hade varit ett så stort problem? Detta bevisar ju ännu mer hur konstigt ni tänker?

Bilen hade nog med säkerhet varit såld nu då.

Konstigt tankesätt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bilförsäljningen i Påarp AB må ha en viss poäng i vad dom skriver, men med det tankesättet ger dom helt klart en dåligt intryck till mängder av spekulanter. Jag vet själv att jag inte är den som planerar allting utan jag kan utan problem besöka en bilhandlare på infall och har även bestämt mig för en bil på det viset.

Hade jag då fått ovanstående bemötande hade jag inte återvänt, tyvärr.

//Bjersér
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"samtliga gånger halvvarm på fullgas?" Kan man inte som säljare lösa de på nåt vis om en kund är intresserad av en provkörning? Förstår till 100 hur ni tänker, skulle t.ex aldrig låta nån köra min bil innan jag själv varmkört den! Nu vet jag inte hur de fungerar på en bilfirma, kan man inte starta upp den och låta den stå på tomgång 15 min innan kunden får den? Inte för att de räcker, men bättre än ingenting iallafall

viobebe
Ingen provkörning - Inget köp

Spelar ingen roll om de erbjuder världens bästa garantier, man måste även fastna för bilen i fråga, även om man är ute efter samma modell, då måste man provköra..

Visst det är många som är ute och provkör för nöjes skull, och någon gång kan det ju faktiskt klicka att även någon av dessa personer köper bilen. Man vet faktiskt inte till 100% om det är en potentiell köpare man har att göra med eller inte, men denna bilfirma verkar inte ha denna policy, och det förlorar man på i längden.

Likadant med Volkswagen Göteborg, oseriösa på försäljningssidan därav att jag köper mina bilar från Volkswagen Stockholm dessutom billigare...
Jag var i höstas ute och provkörde 5 st bilar på 5 olika bilfirmor utan några problem, vid en av provkörningarna ville försäljaren åka med (det tycker jag är helt ok).
Alla bilarna kostade mellan 400000-550000 kr och hade 200 till drygt 300 hk.
Jag ringde först och visade mitt intresse eftersom bilarna fanns mellan 7-30 mil hemifrån.
Det slutade med att jag handlade på Autopartner i Växjö utav platschefen, en mycket trevlig och "serviceminded" man, honom gör jag gärna affärer med igen.

Vid nästa bilköp åker jag definitivt INTE till Bilförsäljningen Påarp AB iaf!

God Jul Allihopa
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
"om kunden är bestämd på att man är cirka 20.000:- ifrån varandra angående inbytespris"
Det där är ju ren lögn anders!
Som jag skrev innan så diskuterades inte ens inbytespriset från efter diskussionen om provkörningen.
Och inte ens då sa jag vid något tillfälle att jag tyckte inbytespriset var för lågt.
Vid det laget hade jag redan bestämt mig för att inte köpa bilen pga det tråkiga bemötandet. Så efter att du sa vad du var beredd att ge mig för min bil, så tackade jag för mig och sa att jag skulle fundera på det..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Bara för att jag är lite sur nu.. så kan jag ju berätta att de även ljuger om årsmodeller.
Iaf så har de lagt ut en bil som en -06:a, som är tillverkad 2005-07..
WZK398
Roffa1
Simon: Har du sett alla fula skavanker på aktuell 335:a? den främre nedre spoilern har flera svarta skavmärken, likaså är förarstolens yttre söm i ryggdynan helt blottlagd (mkt illa) även förarstolens nedre sidostöd ser fuktskadade ut. ratten är högblank?
Ärligt talat så tycker jag nog hela bilen ser lite halvsjaskig ut, tvätta bort den polerade ytan så tittar nog den oranga verkligheten fram;-)

Tycker nog att priset är lite väl tilltaget..och efter nyår är sjunker den ännu mer då den blir ytterligare en årsmodell äldre.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Vi har ju diskuterat olika bilhandlare i diverse trådar och även deras personal.

Och här har vi ett tydligt exempel, på vad som utmärker just att bilbranschens säljare i många fall är - sopor.

Om vi använder deras egna argument kring att man inte blir missnöjd med en 335a, så borde ju en provkörning vara det första man erbjuder spekulanten om man står så lite som 20k ifrån varann - då borde det ju inte vara några problem, att få kunden att överväga att gå med på den större mellanskillnaden.
20k är i det här fallet en försumbar summa, och en summa som en slipade säljare ska kunna argumentera bort med hjälp av lite finansvridningar osv. Alternativt är att då har man iaf en utgångspunkt - nu dödas ju all form av fortsatt förhandling.

Jag har de senast åren besökt och talat med säkert 100+ bilhandlare (och köpt ca 20 st hyfsat dyra bilar) - och även spenderat en hel del tid på att lyssna när bilhandlare diskuterar med sina kunder.
Och det är skrämmande vad lite en säljare skulle behöva göra för att stänga affären - men återigen, de är inte kompetenta nog.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har jobbat som säljare i andra sammanhang än bil i ett tidigare liv och vet att det absolut viktigaste är att få kunden sugen på affär och inte börja med torra detaljer som pris. När jag säljer bil privat numera så är det absolut första jag gör att slänga till nyckeln till spekulanten. Givetvis följer jag med och kanske är lite förmanande i början innan bilen är varm, men en provkörning gör banne mig varenda person köpsugen! EFTER det så diskuterar man priser och andra detaljer.

Jag har genom detta haft 2st "onödiga" provkörningar under försäljningar av 8st bilar på 4 år. Resten har nappat och köpt bilarna.

-------
//Lövet
Verdi
Själv har jag sålt 3 bilar privat. Har inte haft en enda som provkört som inte köpt.

Kanske funkar lite annorlunda när man säljer som privatperson. Oftast så har ju köparen redan bestämt sig innan de kommer. Så om det inte är nåt fel på bilen som visas vid provkörning så är det ju en done deal. :)
Jag har för väldigt längesen köpt bil av Anders Asp, Påarps bil. Det jag minns av honom var att han var förbannat dryg och jag verkar inte vara den enda som uppfattat honom så.
Därefter har allt ifrån Påarp känts ointressant i mina ögon och kommer så förbli.

Det många bilhandlare borde tänka på är att unga köpare har ett helt liv framför sig att handla bilar, det brukar kunna bli en hel del.
Med andra ord har en ung köpare större potential att spendera mer pengar än en äldre, ganska enkel och grundläggande matematik.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tyvärr har även jag hört negativa påståenden om Påarps Bil genom bekanta som varit där och tittat på bilar, tydligen en dryg attityd som bunf säger.

För min del vore det uteslutet att köpa en begbil utan provkörning.
Om man värderar en kundrelation i pengar, säg under ca 30 år så skulle de flesta bilförsäljare göra allt för att tillmötesgå kunden. Själv har jag lagt ca 8 mille under 15 års period. Det blir snabbt stora pengar om man kan räkna.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.