AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.328

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 2 av 9
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte så tokigt att boka in tider för provkörning, då kan kanske 2-3 st provköra en bil som säljaren varmkört innan och som klarar sig med en tvätt efteråt. Visst kostar det tid och pengar att tvätta bilen, men det påslag som firmorna har på bilarna ska väl inte helt oavkortat hamna i säljarens ficka?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Otroligt oseriöst! Skulle aldrig köpa bil på en firma som behandlade mig så.
Verdi
Av det jag har hört så brukar det inte vara nåt problem om man hör av sig innan och visar ett seriöst intresse. Dock var den lokala BMW-handlaren något motvillig en gång när jag var intresserad av en lättare begagnad 325dAT som stod rekondad och fin i hallen... Så då blev det inte vare sig provkörning eller affär. Vilket jag såklart är glad för idag. :)

"Spontanprovkörare" brukar inte vara så populära, om det inte gäller en demobil såklart.
Jag vill bemöta och berätta ur vår synvinkel. Vi är tar tacksamt emot kritik, vi vill gärna förbättra oss, men kritiken bör vara saklig och korrekt. Simon76 har missat ett par detaljer. T.ex var det inte aktuellt med inbyte då vi inte alls var överens om inbytespriset. Han skulle då först försöka sälja sin egen bil.
Vi är faktiskt inte intresserade av att våra bilar skall provköras utan köpsignal. Jag tror inte heller att många på detta forumet är så intresserade av att köpa en bil som har varit provkörd 10-20 ggr, i princip samtliga gånger halvvarm på fullgas?

Vi tycker att man först kan diskutera om bilen, ev inbytespris , ev finansförslag och sedan provtur. Om man ändå inte är överens , varför skall man då provköra??

Jo, för att det är kul att testa en snabb bil, eller hur.
Efter detta skall bilen tvättas och göras i ordning för utställningshallen igen.

Vi har precis som Daniel_k3 skriver väldigt många som vill testköra. Vi är aktsamma om våra bilar och därför begränsas provkörningarna till de som vi är i stora drag överens med. Ber om förståelse för detta utan att vara snorkig och dryg.

mvh Anders Asp
Bilförsäljningen Påarp AB
Har ingen förståelse för de som argumenterar att det tar tid att tvätta av bilen ifall det inte blir någon affär. Man är säljare, då får man faktiskt jobba lite för det. Produkterna säljer sig inte själv (då hade inte säljaren behövts). Det är en pryl för hundratusentals kronor i många fall, det är väl självklart att man vill skaffa sig en uppfattning om produkten i fråga. Är det så många provkörningar det handlar om så är dt bara att gratulera, då tycks det finnas dragningskraft i annonserna. Många har idag svårt att ens få ett intresse via telefonen, något många på forumet bekräftar.

Den tid eller eventuella kostnad som påarp bil tjänat in tror jag de förlorat många gånger om med sin trista inställning. Jag hade då aldrig handlat på ett dylikt ställe. I det specifika fallet så hade köparen kanske fått blodad tand efter en provkörning och varit mer villig att möta budet på befintlig bil. Man kan försöka sälja in produkten, inte tvärtom som var fallet här.
Verdi
Jag förstår vad Påarps-Anders säger och kan sympatisera med det. Vi vet ju inte exakt hur situationen såg ut och vilket intryck Simon76 gav.

Men ganska ofta möts man av "bilförsäljare" som mest verkar tycka att det är jobbigt när man kommer in i hallen. Jag förstår att man blir luttrad i yrket men en sann försäljare ger inte upp utan jobbar oförtrutet vidare med positiv målbild snarare än blir en smågnällig skeptiker som tänker "han kommer ändå inte att köpa".

Försäljaren blir nästan en bromskloss för affär snarare än någon som övertygar en. Iofs är det bra på vissa sätt. Iaf om man är så velig som jag är. Har undvikit en del mindre bra affärer pga dåliga försäljare. :)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Väl talat Keiser, håller med till 100%. En del mindre serviceinriktade (för att uttrycka det fint) bilhandlare har en mycket märklig attityd till potentiella kunder. De tror att skiter man i en kund finns det tusen andra...de blir snart varse att så inte är fallet!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag var inom Autoropa häromdagen i Arlöv bara för att kolla på lite trevliga bilar. Till saken hör att jag är pappa ledig med vår 16 mån son så han var med också. Så fort jag kom in i bilhallen så kom det fram en säljare och frågade om han kunde hjälpa till med något samt om det var någon speciell bil som jag var intresserad av. Nu är det ju så att som pappa ledig så har man det inte allt för fett så jag tackade för trevligt bemötande och sa att jag bara ville titta runt lite. Inga problem samt att om jag hade några ytterligare frågor så kunde jag bara söka upp honom igen. DET kallar jag trevligt bemötande, tyvärr är det inte så på de flesta firmor idag och man blir lika less varje gång. Så jobbigt är det inte att gå fram och fråga om man behöver hjälp med att kika på en speciell bil.

Sen när det kommer till provkörningar kan jag förstå att det kommer in många som bara är ute efter att testa bilar osv men i detta fallet så får ni nog tyvärr backa Påarp. Har man kört en lång bit samt har inbytes bil och även om ni inte är överens om pris osv än så skulle nog en provkörning inte skadat. Så mycket merjobb är det inte för er. Tyvärr har jag sett dessa tendenser hos er innan, många år sen nu men suget att återvända gick ur helt.

Med vänlig hälsning,
Kristoffer
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Så var det väl inte riktigt Anders Asp?
När du sa blankt nej till provkörning, så hade vi inte ens diskuterat inbytespriset.
Det gjorde vi efteråt, när vi gick in på ditt kontor och kollade priserna på datorn. Eller hur?
Och sen spelar det ingen roll. Hade jag bestämt mig för bilen så skulle jag ha löst det tekniska på ett eller annat sätt.
Jag ringde inte och bokade tid, och körde 20 mil för att det var roligt att testa en snabb bil. Då hade jag kunnat åka halva sträckan till Häggenäs Automobil och provkört en ferarri i stället.
Jag kommer att köpa en 335 inom max 1-1,5 månad. Oavsett om min bil blir såld innan dess.
Men det blir inte hos Bilförsäljningen Påarp AB..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man borde bli bilförsäljare egentligen. Om man bara lät bli att vara dryg och ohjälpsam skulle man ju sälja hur mycket som helst. Jag har inte i någon annan bransch stött på så många sura, ohjälpsamma och inkompetenta säljare som hos bilförsäljare. 19-åringarna på Siba är ju bättre säljare ffs!

(Notera att detta inte baseras på Pååarp eftersom jag inte varit där personligen utan är en generell reflektion)

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tycker det är rätt Simon att du röstar med fötterna. Blir man inte bra bemött ska man inte handla. Det finns massor med andra handlare att åka till. Lite förvånad att inte Påarp försökte vara lite mer tillmötesgående för den röda 335an har de ju haft i lager i 4 månader utan att få den såld.

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
"Vi är faktiskt inte intresserade av att våra bilar skall provköras utan köpsignal. Jag tror inte heller att många på detta forumet är så intresserade av att köpa en bil som har varit provkörd 10-20 ggr, i princip samtliga gånger halvvarm på fullgas"

Haha dålig bortförklaring och inget annat.
Jag förstår om det dyker upp en o annan lirare som bara vill provköra o inget annat men sådana typer märker man ganska snabbt på.

Nuförtiden har bilfirmorna även koll på var, när och hur många bilar man har provkört inom en viss tid o på såvis blir det ännu lättare att luska ut vad för typ av spekulant man har att göra med.

BMW M-POWER
Verdi
En annan reflektion. Jag har utnyttjat Blockets intresseanmälan på ett par bilar genom åren som stått på BMW märkeshandlare men aldrig fått nåt svar.

Vis av erfarenhet av privatförsäljning så är mail till 90% oseriöst. Men jobbar man som försäljare så är det ens förbannade plikt att följa upp alla intresseanmälningar. Det kan inte ta jättemycket tid att svara på mailet i en trevlig ton och uppmana till vidare kontakt.

En annan gång föll det på att Autowåx vägrade bistå med byte till M-ratt på ett av deras objekt. För de är kostnaden för ett rattbyte max ett par tusen och bilen kostade ca 300 tusen. Just den oviljan att hjälpa till gjorde att jag även då backade trots att det egentligen var en skitsak. Jag tappade helt enkelt lusten.

En tredje gång skulle jag bli uppringd av en säljare på BMW Segeltorp som var upptagen med en kund. Han ringde aldrig tillbaka. Jag skickade ett syrligt mail till hans chef ett par veckor senare där jag undrade om de var intresserade av att sälja några bilar. Ett par dagar senare hade jag faktiskt köpt bilen av dem tack vare bra bemötande av försäljningschefen.

Idag köper/säljer jag helst privat. :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I mina krokar jobbar en av Sveriges framgångsrikaste bilsäljare hos en Volvoåterförsäljare. Då personalen var med och tävlade om en resa grundat få försäljningen så hände allt på att en lastbil till behövdes få iväg. Det lär han ha lyckats på på självaste nyårsafton. utan att han var lastvagnssäljare dessutom.
En gång då vi gick och tittade på bilar i inte alltför hög prisklass och stannade och sneglade på en prestandamodell, kommer inte ihåg exakt vad, kom han fram och slängde åt mig nyckeln och sa: Ta en liten "tryckare" ni! Tror att många spekulanter är väldigt känsliga för misstro, när det gäller en, för den enskilde människan, en väldigt stor affär. Att vara en bra säljare är en konst. Killen jag nämnde har en grym koll på när gamla kunder kommer in vad de haft för bilar tidigare, vad som är på väg in, vad kundens mormor heter m.m. :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
"tror att många spekulanter är väldigt känsliga för misstro"
Där slog du huvudet på spiken.
Tex, för några år sedan var jag inne på en volvofirma och kollade på en s60 för ca 180000kr.
Säljaren var väldigt otrevlig och misstänksam, han bad mig åka hem och fundera på om jag hade råd med den bilen.. Jag satte inte min fot på den firman igen.
Däremot så köpte jag min nuvarande bmw några veckor senare hos en annan firma för 210000kr.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Det här med att få provköra ett ev köpobjekt är knepigt alltså, ibland går det och ibland inte.

Ibland krävs det av egen erfarenhet att man åker dit i ett vrålåk eller dylikt medan det andra gånger räcker med en trevlig och seriös diskussion och första kontakt med säljaren..

Tråkigt att höra hur TS blivit behandlad men det är nog mer regel än undantag idag?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
hade jag kört 10 mil och bokat tid så hade jag också avstått från köp om man inte får provköra. vad ska man förvänta sig för bemötande om något strular efter att man köpt en bil isåfall? nej det ska finnas fördelar med att köpa hos handlare.

min mor köpte bil en 116i -08 hos en handlare i våras var aldrig något snack om provkörningen. detta innan finans diskuterats. samma sak när brorsan köpte sin 330xd hos bmw-handlare i somras.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
sen kan man ju undra om man inte kan varmköra bilen ordentligt före provkörning? försäljaren kan ju följa med på provkörningen också! då kommer nog inte bilen att busköras.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Har förståelse för båda parter..

Om jag har en kund som man känner inte är på långa vägar med på tåget angående värde på eventuell inbytesbil och ska sälja sin bil privat innan ett eventuellt köp och det dessutom är mitt i vintern.

Skulle jag vara restriktiv med en eventuell provkörning med. Det är salt och slask å jävelskap ute och det kommer ta 1½ till 2h innan bilen är presentabel igen. Kan ta månader innan den är såld speciellt nu när det är jultider och folk inte har några pengar.

Många uttrycker det lätt att provköra men då har det varit vår/sommar och då är det inte alltid man behöver tvätta innan man ställer tillbaks bilen i hallen.

Drar mig till minnes en episod när jag pryade hos en bilhandlare.. En provkörd bil kom aldrig tillbaka.. Den stod ute på ett bostadsområde med sprängd växellåda... :| Inte för att det har något med den här episoden att göra . :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Om ett besök var föranmält borde väl försäljaren som sagt förstått att man vill provköra, och borde således ha varmkört bilen innan.
Det är ett mysterium för mig hur man kan ta ett förbokat möte med inbytesbil samt 20 mils resa som någon som vill nöjesköra ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.