AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.331

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 1 av 9
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag hittade en bil på bytbil.com, en 335iAT -07.
Ringer till firman och säger att jag är intresserad och att jag vill komma och kolla på bilen. Jag förklarar att jag har 10mil dit och vi avtalar en tid då jag ska komma.
När jag kommer dit så kollar jag på bilen, säljaren och jag går även ut och kollar på min nuvarande bil för ev. inbyte. Jag nämner även att min bil ligger ute till försäljning på blocket.
När vi har diskuterat en stund så frågar jag om jag kan få prova bilen, men där blev det tvärstopp!
Säljaren(tillika ägaren av firman) förklarade att när alla papperna på köpet var klara, så skulle jag få provköra bilen innan jag skrev på..
Hans förklaring var att detta minsann var deras egna bilar, och att de inte tog ut och skitade ner dem bara för att "någon" skulle provköra.
Han hänvisade mig till en BMW-firma för testkörning.

Detta tyckte jag var ett väldigt tråkigt bemötande, och jag kommer INTE att köpa bil från den firman.
Vilket är lite tråkigt, då jag gillade bilen.
Men men, det finns fler.
Här är länken.. Länk!
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Grymt dåligt kund bemötande!
Handla någon annanstans.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Haha, vilken skitfirma. Handla nån annan stans...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Grattis Bilförsäljningen i Påarp till en skopa dålig kritik! ;)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Han sa även att en 335:a inte behövdes provköras, då ingen blir besviken på en sådan.
Och skulle det sen vara något så hade firman sveriges bästa garanti.

Jag kände mig väldigt förolämpad.
Som om han inte trodde jag hade råd till en sådan bil.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Hade ocksa gjort sa tills du salde din bil. For manga som ska provkora, och "nar dom far sin sald" kopa bil. Eller hade du kopt bilen innan du sald din egen ?
Tycker det ligger lite i vad de sager.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tänkte eventuellt byta in min bil, vilket vi diskuterade.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Isf var det riktigt kasst.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilförsäljningen Påarp lever upp till sitt rykte. Otrevliga säljare men bra bilar. Inte hört någon som blivit missnöjd efter att ha köpt där.

Skulle jag själv köpa utan att provköra? Aldrig i livet, gynnar inte firmor som inte vet vad service är.
Pi
96
PinnenX
325i-05
Skulle jag själv köpa utan att provköra? Aldrig i livet, gynnar inte firmor som inte vet vad service är.

Inte för att jag direkt försvarar bilfirmans beteende men nu var det ju inte så att TS var tvungen att köpa bilen före provkörningen

Det låter som om säljarna har för mycket fritid om dom kan skriva papper för varje person som vill provköra en bil. Det är väl bara att skicka ut bilen och hoppas på att den blir såld. Om inte, spola av den och in med den igen. Hur svårt kan det vara?

/Bellamy
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har handlat bil av dem förut men sist jag var inne och tittade
tyckte jag att man inte kände sig välkommen knappt att de kom fram
Skall man sälja bil så måste man behandla alla som en trolig kund
Har köpt 2 Bmw där men nu mera är de för stora tror de iaf

Ha deT
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Och så undrar en del varför bilbranschen har så dåligt rykte...otroligt oseriöst och dåligt bemötande! Snacka om badwill för företaget!

Den siste idioten till bilförsäljare är ånnu inte född. Du kunde ha kontrat med att fråga om han bytte in din bil utan att provköra? Som sagt det finns fler bra bilar och mycket bättre försäljare. Lycka till !

mrMPOWER
Roffa1
Tar ej bilfirman i försvar, men jag har ändå en viss förståelse för att det både kostar tid o pengar att rengöra bilen ordentligt efter en provkörning i saltet.

Sedan har säkert säljaren också bedömt spekulanten som mindre penningstinn.
Det står nog dagligen en kö med flera unga hugade spekulanter som(endast)vill provköra 335:an.

Skicka istället in en gubbe på 50-60 bast så står samme försäljare och frivilligt erbjuder provkörning med gräddtårta som extra bonus;-)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Största misstag man kan göra här i livet är att döma en människa utifrån ålder, utseende, hårfärg, klädsel mm speciellt när man skall kränga en vara eller en tjänst.

Har en bekant som gick in till BMW Solna i mysbralllor, gympaskor och keps för några år sen och gjorde en beställning på en fabriksny M3:a (E46).
Kan tilläggas att han fick provköra en i hallen utan snack innan det var tal om någon beställning.

Hade samma kille gjort det på en annan bilfirma hade han förmodligen blivit nekat att provköra från de flesta bilfirmor med tanke på hans klädsel.

Vem tjänade på detta? Jo, bilfirman.

Har man en bilfirma eller jobbar som bilförsäöjare får man vara beredd att låta människor provköra bilar även under vintertid då vädret är kass då jag antar att dem vill sälja bilar även under vinterhalvåret.

BMW M-POWER
Roffa1
Besökte nyligen Rejmes för att kolla läget för en fräschare vinterbil, vart lite smått intresserad av en Volvo V70II -2010 och efter att jag tittat på bilen under ca 5 min,
så kommer det fram en trevlig försäljare "med bilnycklarna i handen" och erbjuder provkörning av bilen. (känn på kärran)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Och då var du ändå bara "smått intresserad"..
Jag ringde och bokade tid och hade 20 mils körning för att kolla på bilen.
Försäljaren kollade även på min bil, så han borde förstå att jag är kreditvärdig även om jag inte kan betala hela kontant..
Men visst, jag kan också förstå att de bedömmer vissa personer som oseriösa testpiloter.
Men jag var verkligen intresserad. Med betoning på VAR!
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det var det värsta jag hört! " En 335:a behöver inte provköras, ingen blir besviken". Varför överhuvudtaget sätta ut en sådan bil på annons, det räcker väl bara att ha en prislapp i butiken, ingen blir besviken. Har alltid fått provköra bil oavsett om jag varit hugad spekulant eller fönstershoppare. En gång för ett tiotal år sedan ville säljaren följa med när jag provade en ny m 5:a men det är den kraftigaste begränsning av provkörning jag upplevt.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det är väl den typ av bil som många bara vill provköra. För kunden är det ju positivt att de inte släpper ut bilen för provkörning utan att veta att kunden är seriös. Du var ju kanske det i och för sig men det finns säkert många som inte är seriösa och ändå har samma upplägg som du när de kommer dit.
Det är ju inte bra för bilen att provköras korta sträckor och en sån bil provkörs nog lite hårdare och innan motorn blivit varm.
Skulle nog se det som ett positivt tecken då man i alla fall vet att bilen inte varit ute på onödigt många och hårda provkörningar med kall motor.
Da
94
Daniel_k3
BMW 325d Touring M-sport -07
Dålig stil, speciellt när man bokat tid och kört dit! jag jobbade som säljare på audi / vw tidigare, och vi hade dagligen "bakåtvända kepsar" i 19-20 års ålder som kom in och ville provköra s3, s4, gtier R32 mm. svaret blev alltid, SJÄLVKLART, vi kan boka in en tid till dig nästa vecka! grejjen var dock den, 95% ville köra NUUU, Hade vi en ny bil i visningshallen så ville man såklart se seriöst intresse innan man plockade ut den för en provkörning. ( detta gällde inte bara yngre, men de va främst dem som hade tendens av att komma oanmälda och visa intresse för en effektstarkbil i kvarts-halvmiljonklassen. bDemobilarna var det aldrig snack om, om de stog ute. Men i TS fall är det ju definitivt seriöst om man bokat tid och kört 10 mil. då är man bara knäpp om man nekar till en provkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.