|
|
|
|---|---|
|
Har ett otroligt störigt missljud på min E61 530 -06. Kommer från högra B-stolpen (passagerarsidan alltså) vid nedre delen. Tänk dig där du hakar i bältet och sen rätt över till B-stolpen. Det låter som ett knäppande / knakande / smällande ljud när du kör över gupp, dålig väg, gatusten eller när du gasar på m.m. Inte alltid men ändå tillräckligt frekvent för att vara väldigt störigt! OBS! Inte det vanliga felet med gnekande lister!!!! Hade den inne på BMW-verkstad där idag ca 2-3 timmar men de såg ingenting som var fel (tvivlar dock på att de noggrant kollade upp problemet). När jag skulle hämta den så hade de bara smörjt listerna - vilket inte är problemet! Bokade omgående ny tid det det smällde till redan när jag lämnade BMW´s parkering :/. Hoppas de går igenom det mer grundligt. Ljudfiler: Länk Länk Länk Bildfiler: Länk (Kommer ungefär från den röda ringen fast då bakom panelen på B-stolpen) Någon som vet vad det skulle kunna vara? | |
|
Jag har ljud från "seatbelt anchor", dvs den ledade delen som vänder bältet ned över axeln. När jag lägger fuíngrarna på denna eller rycker ytterst försiktigt i bältet låter det "klock". Har du kollat att det inte är detta? (verkar dock vara något annat). "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Nej, ljudet kommer inte därifrån utan längst nere på B stolpen nästan vid golvet. Det konstiga är att när jag öppnar höger bakdörr så kommer ljudet också ( sista ljudfilen e från när jag öppnar höger bakdörr, lyssna på sista sekunderna så hör man det). Låter som det kommer någonstans bakom fästet till dörrens understa gångjärn som går in i b stolpen. Där bakom panelen. Blir vansinnig! Har provat att smörja alla gångjärn till dörren som går att komma åt utan det minsta förbättrat resultat. | |
| Min teori är alltså att det knäppande ljudet från när man öppnar dörren o ljudet som uppstår under körning vid svängar, gaspådrag o gupp hör ihop. Samma ställe, samma ljud. | |
|
Rullen till bältet sitter där du beskriver. Prova dra hårt i bältet och hör om det blir skillnad. /Jonas |
|
| Jag tackar för tipset! Ska provas i eftermiddag. Dum fråga kanske men ska jag då dra ut bälte max o sen rycka hårt? | |
|
Jag skulle rycka så det spärrar i rullen och sen dra. /Jonas |
|
|
Har provat och rycka och ha mig :)! Tyvärr hjälper det inte då det fortfarande låter. Men bältet ger inte från sig något ljud eller glapp när jag drar. Så det verkar inte vara bältet som spökar Provade att öppna dörren och hålla med handen där nere vid golvet på b-stolpens panel där bältesrullen sitter innanför typ. Känns inget när det knäpper till. MEN sätter jag handen på panelen i höjd med dörrens undre gångjärn känner man knäppet. Så det kanske är gångjärnets fäste i B-stolpen som ger upphov till missljudet? |
|
|
Ljudet kvarstår. Ibland hörs det bara någon enstaka gång. Ibland ganska frekvent. Blir galen!!!! Hittade en länk här: Länk Är ingen fena på engelska men visst verkar det vara samma problem? Om jag fattar rätt så är det rullen till bältet nere vid golvet som bör kontrolleras? |
|
|
Äntligen har jag löst problemet med en litet quickfix! :) Har provat att åka med och lyssna och känna efter. Mycket riktigt har man känt att så fort det har knäppt till så har det kommit från nere vid golvet innanför b-stolpen (där rullen sitter). Dessutom uppkommer ljudet med när höger bakdörr öppnas till maxläget och då har man sätt att det rört sig lite vid rullen. Så jag provade med en quickfix som verkar hålla då jag har kört bilen några gånger nu och medvetet kört på dålig väg, över farthinder, rondeller med gupp efter på, stadstrafik etc. Och det har inte låtit en gång ens! Jag lösgjorde ett par clips till b-stoplens panel så man kunde se/komma åt bältesrullen lite grann. Sedan satte jag en liten bit tygtrasa nere utanpå rullen och stängde igen panelen. Det hjälpte och motverkar att det rör sig. Finns helt enkelt inget utrymme för att det ska röra sig! :) Känns som en väldigt "tacky" lösning. Men man ser inte det och jag är mer en nöjd nu då problemet försvunnit. Har ju varit på BMW innan i vintras och de hade inte en suck om vad det kunde vara. Och mina lokala verkstad sade att det kunde vara i princip vad som helst som kunde glappa/vara löst mm. + att en sådan felsökning kunde ta lång tid / kosta en del pengar. Därför känns denna lösningen ännu bättre! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.