|
|
|
|---|---|
|
Fått panik då jag ska till norrland i julhelgen och insett att jag har riktiga skitdäck på min nyinköpta bil(så kallade kontinentala friktionsdäck, Nokian WR). Då jag numera är ansvarstagande småbarnsfar, vill jag inte köra runt på den typen av däck med min lilla skatt i bilen :) Hittade en däckhandlare på Blocket, F.A Installation & Motor i Vallentuna, som hade Pirelli Carving Edge inne och kan byta redan i eftermiddag. Priset är rimliga 1000:-/styck(205/55/16). Har någon erfarenhet av denna modell? Får inget riktigt "grepp" om dess eventuella kvalitéer när jag kollar tester, men någon kanske har praktiskt erfarenhet av dem? | |
|
Hittade detta på en testsida för däck: Had these on for 1 winter in Vancouver (2009) Tires performed excellent. Excellent grip in the wet - the sipes in the tread design evacuate the water very well even in deep puddles so I didn't have any hydroplaning. Dry traction was very good (don't expect to pull fast corners as these are winter tires with soft sidewalls). Cold weather grip was very good as well. Steering response is very good, compared to the Yoko Avids H4S which I used once. Light feel on steering, road noise is good - you'll hear a bit of rolling. Less than my Falken 912 - It's not silent like a MXV4's. Still have lots of tread left for this year. Ride is smooth - ready for this winter. |
|
|
De fick mycket fina resultat (egentligen testvinnare) i en av biltidningarnas däcktest....MEN de tappade väldigt många dubb redan under den korta testperioden, så därför diskvalificerade man dem från testet! Enligt Pirelli skulle det bero på felaktiga dubb och vara åtgärdat from. vecka 12 i år - så köp INTE däck som är äldre än vecka 12 - 2011! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har nu hunnit avverka drygt 60 mil med däcken, varav de sista 20 har gått på vinterväg i jämtland. Så långt är jag mycket nöjd och alla dubben sitter kvar :) | |
|
När är de tillverkade? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| De var inte helt "nya", tillverkade vecka 49 2009, men ska vara korrekt förvarade. Har förstått att upp till tre år räknas däck som färska? | |
|
Jo, men då är risken stor att du får problem med att dubbarna lossnar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, får hålla koll på dem. Dock sitter alla kvar än så länge :) | |
|
Om de tappar dubben bör du reklamera dem med hänvisning till att detta är ett känt problem med just de däcken. Köpte en uppsättning beg. fälgar med 205/55-16-dubbdäck. På tre av dem satt det utslitna Pirelli Carving edge och på den fjärde fälgen satt det ett utslitet Nokian Nordman. Pirellidäcken hade tappat nästan alla dubben medan nästan alla dubb satt kvar i Nordman-däcket...vet inte hur de var körda och alla fyra däcken var rejält slitna men de tappade Pirellidubben föll väl in i mönstret! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.