|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag kommer enheten med DHL, passade på när superchips hade 20% julrea. 4100 inkl frakt. Köpte bilen i somras, hade väl då inga planer på effektökning men med en så liten motor så kom ju begäret efter mer ganska raskt. Egentligen så duger den nog utmärkt som den är, automaten gör ju så man oftast har rätt varvtal för att få bra moment, men jag stör mig lite på att den behöver varva upp så för att komma iväg, troligen förbättras detta med mer moment under huven. Sen slipper man troligen att den inte har ork över 140-150. Lite fel årstid att testa nu, men jag får fokusera på att känna av körbarheten och återkomma med rapport. Någon annan som testat ommappning av 520d? (177 varianten) | |
| Fråga Verdi, har för mig det var bl.a han som kört med Bluefin fast på 320d | |
|
Skulle vara kul att höra dina kommenterar efter att hga kört lite.. har själv 177 hästarn och är lite sugen. :) //Anders |
|
|
Just nu är det lite väntan, fick enheten igår och lyckades efter lite brandväggstrassel(försökte först på jobbet) få enheten att först ladda ner bilens originalprogram till handenhet för att sen koppla upp mot PC och föra över till Superchips server. Här trasslade det lite med brandvägg först och sen hemma funkade det bra. Fick dock direkt (inom sekunder)ett mail med att min nya mapp fanns för nedladdning och gjorde så. Inga konstigheter. Men sen när den skulle in i bilen blev det stopp, då får jag felkod på att den inte kan verifiera ECU. Har mailat frågan till deras support och väntar in svar. (mailade igår kväll). Däremot fick jag snabbt svar igår innan de stängde om brandväggstrasslet, tog max en timme så hade jag svar på mailen, verkat hittills som om supporten är bra. Bilen är således fortfarande original, återkommer med resultat senare. (Förhoppningsvis innan jul, rabatten gäller ju bara fram till 31/12.) |
|
|
Till lunch hade jag fått svar, tydligen hade jag gjort någon miss med tändningen. Lite struligt med keyless ignition. Tyckte jag gjort rätt men försökte ändå igen och denna gång ramlade programmet igenom smärtfritt. Under installationen poppade det ena felmeddelandet efter det andra upp och man var lite skitnödig... men när den var klar fanns inga felkoder eller varningar kvar. Bluefin installed... Provstartade och inga konstigheter. Har tyvärr inte tid att provköra innan jag ska hem så nu kliar det lite i fingrarna. |
|
| jag har planer på bluefin för min 530d så jag är väldigt intresserad av att höra hur det gått. | |
|
Sådär, lite update på de första upplevelserna. Bilen är märkbart piggare när man trycker på lite, har inte hunnit köra så mycket ännu då det fan är kö överallt så här innan jul. Men eftersom jag har automat är det lite svårt att få nån extra känsla i "stadskörning" automaten äter upp lite av känslan eftersom den växlar ner när man går på gas, det jag märkt är att den inte är lika tidig i nerväxlingen, dvs den låter mig gasa lite innan den petar ner. Innan så växlade den ner direkt, vilket var helt värdelöst då jag inte gillar att bilen ska varva som fan bara för man ska iväg från ett rödljus, jag vill ha kraft inte högt varv. Där är den bättre nu. Sen på motorväg(det lilla som jag hann testa innan jag kom ikapp den framför) märkbart bättre tryck, dock ingen aha upplevelse. Mätte lite tider innan ska mäta även nu när tid finns. På det stora hela: Satisfied so far.. Hade dock inte varit det med samma ökning för 8-9000kr. (BSR/Vtech) |
|
Verdi |
Jag hade Bluefin på min gamla manuella 320d och på min nya 330xd med automat. Var kanonnöjd på 320:n då skillnaden verkligen var markant. Blev en helt annan bil. Körde nästan 7000 mil med chipet och märkte aldrig några fel eller konstigheter. I stort sett oförändrad förbrukning. Däremot märks det inte lika mycket på 330:n. Dels pga automaten men även pga att 231hk redan är rätt tillräckligt för mina behov. Visst skjuter det på lite extra med 280hk men jag använder det ytterst sällan. Har också keyless på 330:n och gjorde fel första gången så jag fick backa. Blev lite svettigt när den rapporterade fel på xDriven osv osv under installationen. Men till sist fick jag till det. Drar mig från att göra den proceduren i onödan så nu blir det trim tills jag säljer bilen. :) |
| Har haft bluefin installerat en vecka nu på min 530d. Installationen gick smidigt, är nöjd med resultatet. Har länge funderat på att köpa, och nu när det är 20% discount slog jag till. | |
Verdi |
ps. Kostade mig bara ca 2400:- att flytta chippet till min nya bil. Var dock tvungen att skicka enheten tillbaka till England för en hårdvaruuppgradering som inte kunde göras på distans. Men allt gick väldigt smidigt. Kan verkligen rekommendera Bluefin som är en mycket mycket större spelare på marknaden än t ex VTech. |
|
Jag är oxå mkt nöjd.Ca 0.5-1 dec/l mindre förbrukning på landsväg annars lika.Bra mycke rappare jämt o fint vrid o inte som på d5an allt på en gång!Tycker dock att bilen är (seg)i D läget!Ska det åkas så går den bäst på man läget stor skillnad i gasrespons mm.Upplever ni samma? Jag har 330xd-06 steptronic. |
|
Verdi |
Ja, D-läget är inte så upphetsande, funkar dock bra i vardagslunken. Sportläget är lite bättre. Då håller den lite mer på växlarna och växlar inte upp så snabbt. Jag har inga paddlar på ratten och tycker att det är lite bökigt att växla "manuellt". |
| Verdi, fick du tanka ner den nya mjukvaran från deras server eller hade de tankat ner den när du skickade tillbaka enheten? Lite skillnad på pris. Motornord ska ha 5000:- vid byte av mjukvara. | |
Verdi |
Jag fick göra precis som vanligt, de uppgraderade bara firmware på enheten. Skit i Motornord. Beställ direkt från England. Hur smidigt och enkelt som helst. Och mycket billigare såklart. |
|
En fråga om bluefin. Jag har en vanlig E61 2009 525d med nyckeldosa och startknapp. Hur går installationen till med denna? När de säger ignition off, betyder det att man inte har satt i nyckeldosan i bilen då? Sedan "ignition on" dosan i? Ha dörren öppen hela tiden? |
|
Verdi |
Du ska ha nyckeln i hela tiden. Tändningen slås på genom att trycka på startknappen några sekunder utan att ha foten på bromsen (om du har automat). Sen slår man av tändningen genom att trycka en gång till på startknappen. Återigen utan foten på bromsen. |
|
Verdi och ni andra som har 330d: Det står olika på Bluefins hemsida och på Motornords hemsida angående hur mkt hk/nm optimeringen ger på 330d. Någon som vet vilket som är det korrekta? Bluefin UK anger ca +120 nm och motornord anger ca +70 nm. |
|
Verdi |
Förmodligen det som står hos Bluefin. Men jag vet inte, har aldrig bänkat bilen. :) |
|
@isak50 vart står det +120Nm? Länk Hade Bluefin på min gamla 520d och det gav 44HK och 103Nm.. Snart blir det att beställa från UK igen när garantin har gått ut på min X5 3.0d |
|
|
Sorry, jag tittade på 530d (231hk), det är ju samma motor och jag förväxlade dem. Det är alltså på 530d som de har olika uppgifter. Länk |
|
|
Palin: Jag beställde min från UK igår, det drogs 3 999 kr på mitt kort ink frakt till min dörr (395 pund). Jag tycker priset var kanon med tanke på att det är en välrenommerad firma. Återstår att se om resultatet blir bra. Man vill ju gärna känna rejäl skillnad :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.