AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.860

Torkarautomatiken går för sällan! (E91)

GT
46
GTV6
330i -06
Jag har just bytt framruta och funkar inte torkarautomatiken något vidare!

Rutan är bytt på en glasmästare, och dom har ingen anning om hur felkoder och sådant skall vara. Dessutom funkar torkar automatiken, men den torkar väldigt sällan!
Innan körde jag runt med torkarautomatik helatiden, så slapp jag tänka. Men nu måste jag tänka ;)

Går det att ställa hur kännslig den skall vara på verkstad? Eller går det att göra något själv??
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Jag har också ställt mig den frågan efter bytet av rutan, dock gjordes detta på BMW-verkstad och inga felkoder är noterade.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Tror att BMW-verkstad kan ställa in känsligheten!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sitter den perfekt monteradbmot rutan, rent och inga luftbubblor? Jagbundrar om den inte ska initieras också efter rutbyte?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Enl BMW ska regnsensorn initieras om vid rutbyte. Genom den motiveringen har de fått göra mina sista tre rutbyten istället för den lokala glasmästaren.

Kanske falsk marknadsföring föratt få uppdraget, men det låter troligt?

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
GT
46
GTV6
330i -06
Jag har en bmw-handlare som är skyldig mig en tjänst, skall kolla med dem i veckan!

/GTV6
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
De måste ställas in efter man bytt ruta och de större glasmästarkedjorna ska klara detta, dock så är de något som de ofta slarvar med tyvärr. Har själv stött på de problemet på Carglas i Malmö.

De tar ca 15 min att fixa på BMW och jag behövde varken beställa tid eller betala när de hände.

För övrigt kommer jag aldrig att byta rutan på något annat ställe än på BMW igen. De pga att den skit rutan jag fick på Carglas var riktigt dålig. Var enda Sten som träffade rutan blev de märke av så efter några månader så gick jag och hoppades på en riktig spricka så jag kunde få byta ut skräpet. Och till slut så kom den sprickan och då bytte jag på BMW i Malmö, och skillnaden var enorm faktiskt. Trodde faktiskt inte att de kunde vara så stor skillnad mellan två märken faktiskt, men nu vet jag.
Så Pilkington original till BMW får de bli framöver.

ma
7.450
marin849
Pilkington har väl alltid varit ett säkert kort enl min uppfattning, sen är det också oerhört viktigt att monteringen görs EXAKT enligt BMWs instruktioner och att man faktiskt använder rätt distanser för att passa in rutan på millimetern!
Annars får man vindbrus etc.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Är det Pilkington original på BMW? Jag har inte Pilkington ruta på min o min ruta är inte bytt.
Sekurit är väl bättre än pilkington? Vad som är originalmonterat har väl varierat genom tiderna.
J-
534
J-A
325i T -08
Regnsensorn fungerade hyfsat i drygt 3 år på min bil. Men nu ser man knappt något mellan slagen på känsligaste läget. Har inte bytt ruta.
Verkar vara en känslig och dålig konstruktion.

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
J-A

Du har aldrig gjort låtit BMW justera känsligheten? Vill minnas att det gjorts på min bil (dock inte i min ägo), och den fungerar relativt bra än idag.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
J-A

Precis som min då fruktansvärt dålig regnsensor.
ma
7.450
marin849
Regnssensorn som sådan innehåller ju inga delar som slits, det skulle vara om rutan har en smutsbeläggning, är mekaniskt sliten, har stenskott i området där sensorn sitter, eller om sensorn inte längre sitter som den ska mot rutan.

Min regnsensor på E39an som är 8 år nu fungerar förträffligt inkl ett rutbyte.
J-
534
J-A
325i T -08
08976:

Får höra om justering är möjlig vid nästa service.
(I min gamla Peugeot från 1999 fungerade regnsensorn perfekt i 10 år.......)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.