AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
12.143

Parkeringsskada - Erkännade sedan smitning

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

är tvungen att skriva av mig lite...

Råkade för ngn vecka sedan ut för en parkeringsskada. Skadan upptäcktes på plats och bilen bredvid blev starkt misstänkt. Väntade in dem och bad dem öppna bildörren för att se om det blev en matchning. Detta behövdes inte då de erkännde att de orsakat skadan på min bil. Eftersom jag inte hade ngn skadeanmälan och det var ruskväder så tog jag ett kort på bilarna (regnr syns på bild) och fick ägarens namn. Gjorde sedan en anmälan till försäkringsbolaget och skickade in bilder. Nu ca 1,5 vecka efter så känner inte motparten igen händelsen. *#&!#%*#!%*# vad trött man blir!!
Nu står ord mot ord och som det verkar just nu så kommer jag inte få ngn ersätttning.
Det lutar nu åt en polisanmälan och ett idogt arbete med försäkringsbolaget.

Är det någon som varit med om ngt liknande som kan ge tips i frågan?

/H
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tyvärr inte. Däremot så upptäckte jag igår en parkeringsskada på vänster framskärm på min E60, en uppenbar smitning. Så oerhört irriterande.
fick min förardörr skrapad och intryckt av någon på en parkering som sedan bara har åkt iväg, och det är omöjligt att inte höra detta då det var längs med hela förardörren och lite in på bakdörren, så den personen har helt klart smitit.

Dock är väll ett stående tips att ha en skadeanmälans lapp i bilen med sig. Kan tänka mig att du får ett helvete när det blir ord mot ord.

Jag åkte på att betala självrisken på parkeringsskadan själv, dock så kan man få reducerad självrisk när det är bevisat att det är en parkeringskada och inte något som du har åstadkommit själv.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
om du har bra bilder och gärna om man set skrap från andra bilens färg, polisanmäl omedelbart. det kan också vara bra att upplysa om att det kostar dem endast 0-1000 kr på trafikförsäkringen. nästa gång tvinga dem att öppna dörren och få det på bild alt. filma konversationen på plats.
ma
7.450
marin849
Den gamla blanketten för skadeanmälan används förresten inte längre sa trygg hansa. förresten, hitta en annan likadan bil och öppna dörren på den så att du kan visa att både bilmodell (höjd) och färg på skadan matchar!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

marin849, menar du att man kan ringa polisen direkt? Om man inte lyckas tvinga motparten till något, hur ska man hantera det då? Det här är en sak som retar mig väldigt mycket.

MVH
Robert
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
klart att du kan ringa polisen. De kommer inte komma, men ring du.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Håkan: Parkeringsskada ska du ALLTID anmäla till polisen, du har i alla fall ett namn och registreringsnummer samt bilder som visar skadan, borde inte vara några problem när du visar upp det på polisens lokala skadecenter.
Blev själv påbackad för någon månad sedan, ingen lapp eller vittnen. Blev sjävrisken på nybilsgarantin/försökringen som gick in i mitt fall (6250:-) iom att det inte gick att intyga att det var en parkeringsskada. Hade det gått att intyga hade jag enbart behövt betala 2140:- då Trafikförsäkringsföreningen hade gått in och betalat större delen.
Jäkla rötägg till person om nu motparten inte vill erkänna.
Polisen kommer med största sannolikhet ut till bilen i fråga. Det man får göra är att köra till stationen där det fotas och anmäls. Om jag inte missminner mej så kan man få en lägre självrisk om det polisanmäls men det kräver att det finns vittnen både vid lämnandet och hämtandet av bilen som intygar att det inte var där vid lämnadet och var där vid hämtandet.

/Bellamy

Suck! Edit! Polisen kommer med största sannolikhet INTE ut till platsen.

/Bellamy

Bellamy: Sist jag polisanmälde en parkeringsskada hos Polisen fick jag som svar att de inte längre går ut och inspekterar samt fotar skadan. Utan allt som gjordes var att jag fick fylla i en anmälan.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Sist jag fick en parkeringsskada så var det som Chris87 säger, man fyllde i en blankett sen var det inte mer med det.
Chris87 : Det jag menade var att man fick fota skadan själv. Jag har själv hört om motsatsen. Bilen ska visas upp på station men det kan kanske skilja från station till station och hur mycket de har att göra just då.

Hur som helst så är det ju så jäkla trist med nötter som inte kan göra rätt för sej om man råkat köra på en annan bil.

/Bellamy

ma
7.450
marin849
Jag åkte ner till stationen för att göra en "trafikmålsnotering" eller vad det hette. Dvs endast en formell anteckning om att jag var där och påstod att jag fått en parkeringsskada.

En skadeanmälan har väl förresten ingen större juridiskt effekt då det inte är parterna själva som i den fastställer vem som är vållande, det gör försäkringsbolagen.

Jag sprang ifatt och haffade mina "förövare" fick dem att öppna dörren, de erkände, bad att få se körkort, smsade regnr för att se vem som ägde bilen (det stämde), samt fick mobilnummer, namn, adress och deras försäkringsbolag på en lapp.

Det tog 3-4 veckor sen kom ett brev från mitt bolag att "vi bedömt idioten med den andra bilen som vållande och att du därför inte betalar ett skvatt, som sig bör!", kankse inte stod exakt så iofs... Mao protesterade de inte så det var ju praktiskt, annars kan man prova att väcka talan genom att lämna in en skriftlig ansökan med lämplig bevisning till tingsrätten (450kr) där man yrkar på att svaranden t.ex. antingen betalar min reparation på 6000kr om de vägrar erkänna för försäkringsbolaget att de orsakade skadan, eller betalar sin egen trafikförsäkringssjälvrisk på oftast 0 eller 1000kr om de meddelar försäkringsbolaget att de accepterar att de orsakat skadan.

Bra bilder på bilarna, bild som visar öppen dörr (i värsta fall från annan likadan bil), färgrester som matchar, att man kan visa att man var där man påstår när skadan inträffade (ica-kvitto etc), eventuella vittnen, kostnadsförslag på vad det kostar att åtgärda skadan osv kan vara bra underlag.

Nånstans i bakhuvudet har jag något svagt om att man råkar paja någons egendom _av misstag_ (tappa en vas från balkongen ner på min bil) så är det inte alldeles självklart att de omedelbart skall betala samtliga mina skador fullt ut, nån som vet? Tror då att det ska röra sig om rena olyckshändelser och att man ej är försumlig osv. Det är inte uppenbart vid parkeringsskador då det r svårt att straffa folk som inte har intelligens nog att ens tänkta tanken att "jag kanske bör kolla så att jag inte slår emot när jag slänger upp dörren". Dvs man är skapligt blåst i min värld och har inget att göra inom en radie på 25 m från min bil, men är det inte med uppsåt så att säga...
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

har nu varit i kontakt med Polisen. Tydligen gällder det fortfarande att man skall visa upp bilen. De pratade tom om att ta färgprov på min bil (sitter färg ifrån förövarens bil på den). Eftersom jag har bildbevis på att bilarna befunnit sig bredvid varandra så ansåg han att det såg ljust ut för min del. Skönt! Måste nu bara få tid att visa upp den. Återkommer om hur det går/slutar.

Mvh Håkan
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag fick en skada med smitare godkänd efter jag visat upp bilen hos Polisen. Nästa gång blev jag påbackad lite löst, mon kostade ändå 12000 pga mycket plast, av en övningskörare. Tur nog så hade Polisen precis kört förbi och de hade nog inte smitit heller trodde Polisen. Jag hade inte märkt nåt på ett par dar kanske då hela fronten var nerisad och det var snöigt och eländigt då. Hoppas det går bra.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håkan, har det hänt nått?

Jag tillhör f.ö. de "lyckligt lottade" som fick parkeringsskada men där förövaren direkt erkände när denne konfronterades; tog bilder, fick uppgifter om personnummer etc. och BMW Originalförsäkring, som ansvarar för VSG, fixade allt på ett exemplariskt sätt.

----
BMW CS #6212
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

nej det har inte hänt ngt. De som orsakade skadan har tagit tillbaka sitt erkännade och nu ligger ärendet hos Polisen. Nu står ord mot ord och försäkringsbolaget tycker att jag skall ta det på min försäkring. Håller just nu på att brottas med dem och jag tänker inte ge mig i första taget.

/H
vilka jävla idioter!!!! det minsta staffet för en sådan handling är en kraftfull omgång med stryk samt ersättning av alla skador + arbetet man lagt ner

ma
7.450
marin849
Varför tycker försäkringsbolaget att du skall ta det på din försäkring? Anser dom att det är glasklart att du bara ljuger som påstår att du vet vem den skyldige är?
Jag hatar när folk säger "äh, ge upp, gå och göm dig under en sten".
Hej!

Det har startats ett nytt Case!

Länk

Ta gärna en titt!

Där har du svaren på allt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.