|
|
|
|---|---|
|
Hej på er entusiaster! Min 320d e92 har helt plötsligt börjat vibrera onormalt vid tomgång. Bilen har i skrivande stund gått ca 13200 mil och detta har smugit sig på idag. Först trodde jag det berodde på att kopplingen hade ballat ur (för först kändes det som att det bara var vibrationer när man släppte upp kopplingen) men även vid när bilen bara står på tomgång så vibrerar den onormalt mycket. Jag vet att det är en diesel och att växelspaken vibrerar något men som den vibrerar nu är något fel (haft bilen i drygt 2 år). Gasar man på lite så att den kommer upp i varv försvinner vibrationerna. Bilen anger inga varningslampor är manuellt växlad. Oklart det här och jag hoppas på att det blir en billig juleklapp :-) Finns det något jag kan kolla själv innan jag åker till en verkstad? | |
| Min Seat börjar å andra sidan inte vibrera, men man märker skillnad på ljudet och hur bilen uppför sig vid de tillfällen den höjer soppan för att blåsa ur partikelfiltret. Borde du dock ha märkt tidigare om du haft bilen två år om det är relaterat till det. | |
|
Tror inte att det kan ha med det att göra... för det känns i koppling och växellåda. Lite för mycket vibrationer. Bilen låter ungefär likadant, har jämnt varvtal och vid uppvarvning slutar vibrationerna. Den går heller inte dåligt på något sett utan som vanligt. Är lite inne på om det kan ha med motorfästen att göra? Skulle ju kunna vara tändspolar som är kass iofs, men borde det inte ha märkts vid uppvarvning också? |
|
|
Efter byte av koppling i min pga garantiåterkallelse, fick jag vibrationer runt tomgång, men som även hördes när man varvade upp bara några varv ovan 1 000 rpm. Efter en tids letande konstaterade verkstaden att man monterat tillbaka luftburken snett/fel på något vis. Känns inte som att din lider av detta dock. Men kolla så att allt sitter fast som det ska, kan ju ev. vara något... |
|
|
Ah. okej! Luftburken är inte rörd på ett halvår så det borde inte vara det. Men kolla kablar skall jag göra. Verkar heller inte vara dåligt batteri heller, eftersom lysen, c-lås funkar som det skall. Har surfat runt lite nu och det kanske är tändspolarna ändå? Känns ju inte helt rimligt att det är motorfästena egentligen. |
|
|
Det finns inga tändspolar i en diesel. |
|
| Motorkuddarna kan däremot vara slut. Jag fick byta på drygt 14' mil | |
| Aj fan. | |
| Vad kostade det ungefär? | |
| Jag gjorde det själv så det kostade inte mycket. Minns inte hur mycket kuddarna kostade men det var inget jag ryggade för. | |
|
Ok. Tänkte om jag skulle dra in till Mechanum Mölndal men det får nog vänta till efter jul. Vågar man köra bilen (1 mil) dit med trasiga motorkuddar? |
|
|
Jag körde tur och retur till Växjö-Åre med två motorfästen av. Tippar på att du klarar 1 mil :-) |
|
|
Ok, låter bra. Jag frågar eftersom jag inte har en aning och har 0 i motorkompetens. :-) |
|
|
Oj! Jag har samma grej på min 320d E91. Har kollat lite på å runt luftburken och märkt att om man höll i insugsrören så tystna det. Tog bort röret mellan luftmassmätare och turbo och såg att gummitätningen på turbosidan var hårt och bestämde mig för att byta det. Ska kika på det i helgen... Har tidigare läst om att batteriet kan vara dåligt om motorn vibrerar. Men det får jag inte ihop hur det skulle påverka. Om någon vet så förklara gärna. Nästa steg kommer nog bli motorkuddarna för mig. /Stefan |
|
|
Jag tror inte att det är batteriet i mitt fall eftersom det inte finns några tendenser till dåligt batteri. Har varit i mechanum Mölndal och har fått tid nästa vecka den 29 dec för undersökning. Deras BMW mek var sjuk idag. Rapport kommer efter nästa vecka. stackars pärlan har blivit sjuk... |
|
|
Säger garanterat motorkuddarna. Slits mer på dieslarna en bensinarna... Batterit tror absolut inte... |
|
| Ja hoppas att det inte är något allvarligare. Hoppas du har rätt! | |
| Pärlan inlämnad för en undersökning. Rapport kommer ikväll. | |
|
Kass svänghjul och koppling lyder rapporten och med hjärtat på handen så kände jag att kopplingen började ta högt upp på sistone. Inser väl nu kanske att den dog när jag av misstag råkade lägga 2an men mitt i uppsläppet av kopplingen insåg mitt misstag och avbröt. Men det var väl det som fick bägaren att rinna över. Blir en nätt liten sen julklapp det här. Kommer kosta 19k... Hade ju kunnat köpa en ny Tata nano för pengarna =D |
|
|
Tråkiga nyheter. Svänghjul och koppling byttes den 30e dec men det blev bara nästa bra. Fortfarande kan man känna av vibrationer i kopplingen precis vid uppsläpp. Känns bara lite grann men det känns. Och tillräckligt för att det skall kännas bra överhuvud taget efter som det inte var så innan. Och det är inte clutch judder som ju e vanligt på 320d. Det är motorn som känns. Tänkte först att det hade att göra med att kopplingen var ny och att det skulle släppa men insåg nånstans att jag var tvungen att kolla med mechanum Mölndal igen... Åkte dit och meken kom ut och fick känna på det. Han tyckte inte heller att det var hundra, så bilen åker in på tisdag för kontroll igen... |
|
|
Rapport: De genomförde en kontroll av avgassystem, motorupphängning, kollade så att växellådan sitter fast. Och de hittar inget. Vibrationerna (pulserande) jag talar om efter bytet är att jag känner motorn då kopplingen släpps upp och jag får kontakt. Det är inte mycket men det känns. Och så var det inte innan svänghjulet och kopplingen havererade. Dem har dock inte kontrollerat bytet av svänghjul eller koppling (då det tar tid att plocka isär) utan det krävdes verkmästarens godkännande som är på semester och åter nu måndag. Dem hävdar att det inte är några fel, samtidigt som de säger att om de skall kolla mera så måste de ta isär växellådan... Hur skall jag gå vidare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.