|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nox katten sitter efter de vanliga kattarna så det är inga problem. Senare mjukvara förhindrar täta uppvärmningar (avsvavling ca 825 °C) som kanske inte är bra för de vanliga kattarna. Ska in och byta NOX katt igen. Nuvarande funkade 2000 mil. Sedan kom felkod försvavlad igen pga kort lagringstid. Vet inte om det är dålig förbränning som förstör katten? Spridare är bytta för 3:e gången, totalt 14 st Inte konstigt att BMW och VAG har övergett lean burn tekniken. Vad har detta äventyr kostat BMW, kunder och försäkringsbolag? 25 verkstadsbesök på 7500 mil är nog ett rekord även för en BMW? |
|
|
Nja, Noxkatten sitter först då det är den som ser till att samla upp allt ev svavel för att inte den ordinära katten ska ta stryk. Kan inte förstå hur en direktinsprutat motor har sämre förbränning än en icke, är skumt. |
|
|
Om det är lean-burn (oftast i kombination med direktinsprutning), vi pratar om, så är det luftöverskottet (liksom hos dieslar) som gör att det skapas kväveoxider i avgaserna. Det är en ofrånkomlig rest när det är ett överskott av syre i förbränningen... Kan tänka mig att förbränningen blir ofullständig så fort det sker allra minsta störning i de nödvändiga parametrarna (t ex. lite dålig sprutbild från spridarna, lite för låg temperatur, lite dåliga/smutsiga tändstift etc.), då luft/bränsleblandningen egentligen inte är optimal för förbränning i en lean-burn-motor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kom att tänka på en faktor till: Frågan är hur E5 och E10-bensinen påverkar en lean-burn-motors funktion, då etanolen i sig för med sig syre i alkoholen som gör att motorn automatiskt går mer "magert" med etanol i förhållande med ren bensin? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Behövs en ordentlig mappning där man kan fetta på med mer soppa med andra ord. |
|
| Ni säger att BMW mfl har övergett Lean Burn, men de kör fortfarande med direktinsprutning, vad har de för system som gäller nu ? | |
| Såg även att mina kattar kan komma upp i 750 grader vid vanlig körning i 70Km/h på 4 vxl, ser även att spjället endast öppnar 84% vid full gas över 4000 rpm, | |
| så frågan är väl om DME:n anser att den inte vill öppna spjället mer för att den då skulle få för mkt luft Lean Mode inte kan upprätthållas. | |
|
Lean mode används endast upp till ca 1/3 av motorns vridmoment. Sedan är det en mängd andra parametrar som bestämmer om motorn ska gå lean. NOX katten renar avgaserna från kväveoxid i lean mode. Fungerar inte katten eller sensorn så tillåter inte DME lean mode. En ny NOX katt för ca 22000 kr sparar ca 0,07 l/mil..... |
|
|
Men Nox katten sitter fortfarande innan den vanliga keramiska katten lrhur? Mitt bekymmer är att när man varmkör motorn så tappar den ca 3 sekunder i intervallen 80-120km/h samt rycker en del. När den är kall rycker den inget och gör intervallen på runt 7 sekunder. Den enda felkod som finns är 30EA NOx adsorption catalyst, sulfur oxide out of range i katalysatorn. Det är väl Nox katten den syftar på. Hade tidigare felkod: 2A87: DME Vanos exhaust soloneid, som jag avhjälpte med rengöring och skiftade plats på dessa. Vad tror experterna varför motorn rycker och låter som den inte får luft alt bränsle när den är varm? Bränslepumpen 7,65 bar samt högtryckarn är okej och pumpar 150 bar. |
|
|
För högt mottryck i avgassystemet som påverkar möjligen. Går kanon och drar fint från 2500 rpm när det är -5 grader ute tills du dragit ut den 1 gång till 7000 rpm, sen blir den tröttare från botten och måste varvas till 4500 för att det ska hända något. Kan det vara att den går in i Lean Mode när den blir varm och levererar då inte för än över 4500 rpm? |
|
|
Funderar på om man skulle ta bort noxkatten och sätta dit en racekatt och mappa bort Noxgivaresensorn ist. |
|
| Några ideer vad det kan vara för fel på min summering? | |
|
NOX kat bytt för andra gången på 8500 mil. Återstår att se om denna funkar mer än 2000 mil som de två förra. Vet inte om det är dåliga spridare som sotar ner och förstör NOX katen? Såg att det är version 11 av spridare nu som byttes för ett antal månader sedan. Något ovanligt att en motor har "barnsjukdomar" 8 år efter introduktion? |
|
|
Sjukt! Jag tänker att det måste vara något högre upp i tändning/bränsle systemet som inte jobbar som det ska och gör att Nox-katten bäckar igen och tänker be BMW byta till de nya uppgraderade spridarna i samband med byta av nox katten, samt gör en översyn av sensorer som sjunger på sista versen ev. Lämnar in kärran den 3:e till Bmw och då hoppas jag de går till botten med problemet. De får ha den o byta allt, tills den går som den ska!;) Då ja vet hur den kan gå när den inte är varm;) |
|
|
Hej Beolab! Hur gick det för dig då du lämnade in bilen? Jag läser på allt jag kan om detta. Har fått lite problem med min bil och lär väl få börja med att läsa felkoder imorrn med lite tur. Mina problem är att den har ryckt till hårt några enstaka gånger vid lätt belastning men lågt varvtal. Dock så nu senast hade den riktigt dålig gång, missade garanterat en cylinder konstant. Motorlampan tändes. Vid omstart så gick den ok. Har inte kört mer sedan dess. Får se vad som sägs, men rapportera gärna in hur det gick för dig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.