AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.625

Hög bensinförbrukning N53 2007-

Sida 1 av 2
J-
534
J-A
325i T -08
Har någon med den omskrivna direktinsprutade 3-liters N53 märkt av varierande förbrukning under identiska körförhållanden?

Jag kör ofta en ca 15 mil landsvägssträcka i samma hastighet. Periodvis under 1-3 månader är förbrukningen 0,78 för att under en period sjunka till 0,68 osv. Värdena gäller under vindstilla förhållanden. Procentuellt ganska mycket variation.

När förbrukningen är låg kommer spontana ryckningar vilket ju är en av denna motors egenskaper. Sedan när förbrukningen stiger försvinner ryckningarna.

Även vid kortare körningar åker förbrukningen upp och ner i perioder.

Brukar ibland blåsa ur motorn med full gas och höga varvtal. Magergången leder till nedsotning som kanske är orsaken till varierande förbrukning?
Ni har väl sett hur avgasröret ser ut?

Frågan var iofs om man märk någon variation förbrukning ? Men inte. Har dock inte tänkt på detta heller om sanningen skall fram. Kör mestadels stadskörning och där ligger den ganska konstant kring 1.1 - 1.2 liter. Enligt bilens egna dator.

NN/
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nix, har väldigt konstanta siffror på min.

Annars håller jag med om allt det andra du skriver om ryckningar, blåsa ur etc... min håller sig väldigt ekonomisk; ok nu har det inte blivit så mycket vinter här nere i Södern, men 9,5 blandad körning med mycket kökörning, kallstarter etc är jag väldigt nöjd med.

Vad menar du med att "ni har väl sett hur avgasröret ser ut"...? Mina pipor ser ut som alla andra pipor jag haft... vad tänker du på?

----
BMW CS #6212
J-
534
J-A
325i T -08
Narvselius:
Det är kolsvart sotbeläggning i slutröret. Dock inte lika mycket som innan alla verkstadsåtgärderna. Har bara kollat på en annan bil med N53 och den såg väl ungefär likadan ut.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ok, får lysa henne "i rumpan" i morgon och kolla hur det ser ut... :o) - tack för tipset!

----
BMW CS #6212
J-
534
J-A
325i T -08
Det var NOX-givaren som hade pajat igen och motorn gick därmed inte alls med skiktad (mager) förbränning.

Ingen varning om defekt givare på instrumentpanelen. En helt ryckfri motor med bara homogen förbränning till priset av ca 1 dl högre förbrukning.

En länk som beskriver funktionen:
Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Så precis som med dieslar bör man åka 130km/h olagligt på E4an i 30 ninuter då och då för att bibehålla normal funktion.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Haha... nä, men det är viktigt om man har en N53:a att se till att den får gå "normaldrift" lite då och då så att den inte tjockar igen.

Kul at köra den varianten med polisen vid ev fortkörning "Ja, men jag har ju en N53:a så jag har inget val!"

----
BMW CS #6212
ma
7.450
marin849
Det stod ju 25 minuter över 110km/h i TIS för avsvavling av NOX-katalysatorerna. Nu har vi väl inte så mycket svavel i bränslet här så avsvavling kanske inte behövs. Däremot ska den regenereras så nån form av högre konstant hastighet behövs ju, precis som med dieselpartikelfilter.
J-
534
J-A
325i T -08
Avsvavling måste göras i ibland trots minimalt med svavel i vår bensin. Kanske 100 mil intervall. Endast 1 gram svavel slår ut NOX katalysatorn.

Tyvärr funkar inte avsvavlingen i lägre farter pga att avgastemperaturen inte blir tillräckligt hög. Även tändpunkten senareläggs ca 20 grader under förloppet för att höja avgastempen.

Karl-Hilding
Avsvalvning gjordes för ett par dagar sedan.
Norra Tyskland, 250 km. Så jäkla gött!!
Karl-Hilding
Kör ofta in i landet alltså österut för min del.
På dessa vägar är det till 90% skyltat 80 km. Ibland så dyker det upp 100 km?! på en sträcka av 1 km max. Man undrar ta mig fasen hur dom tänker.
Att man skall sota ut bilen på 100 sträckan? Ser ingen skillnad på vägen, tillmötsvägar, korsningar, bredd, vägren, allt är det samma.
Och så skall man ner till 80 igen. Det är så jäkla frustrerande att ligga på 1600-1700 varv och fis-köra och både jag och motorn mår dåligt!
ma
7.450
marin849
"Avsvalvning gjordes för ett par dagar sedan.
Norra Tyskland, 250 km. "
Hehe, vad härligt att det fortfarande är modernt att "blåsa ur motorn", "sota ur motorn" etc. :)
"den Motor ordentlich durchputzen".
Tänk att trots all teknik så är vi tillbaka på 50 talet, sota ur?! det är ju helt sjukt!

Om många förare i dagens sammhälle tycker det är jobbigt att använda blinkers eller är allmänt stressade etc hur ska dom då orka, och eller komma ihåg att sota ur? Vilken normal svensson tänker å sånt?!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Går det inte att köra i t.ex. 110 km/h på en lägre växel, borde väl ge samma resultat som om man kör fortare.

BMW CS #5206
ma
7.450
marin849
Enda skillnaden blir den ökade inre friktionen för det högre varvet. Den är inte så stor jämfört med att öka farten, men det kanske räcker.
Karl-Hilding
Gör ju ont i magen att ligga i 90 km varvräknaren visa 5000+
Motorn skall ju även jobba enl all expertis.
Men "blåste ur" lite sent igår kväll på E6 också.
Man får passa på om tillfälle ges.
J-
534
J-A
325i T -08
Även NOX katalysatorn är utbytt pga dålig lagringskapacitet vid 19:e verkstadsbesöket. Inga felkoder hittades första gången och bilen lämnades tillbaka utan åtgärd.

Bra att det finns interface, appar eller PC-program för att kontrollera motorn under körning. Även information på nätet hur lean burn ska fungera var nödvändigt.

Konstant lamba 1 och samtidigt måttlig katalysatortemp. betyder alltså troligen trasig NOX-givare.

Motorn fungerar nu äntligen perfekt. Hittills 200 mil utan avsvavling. Helt ryckfri och tankat/tripp snitt 0,70 dvs under deklaration 0,72. Kör alltid med 95 oktan.

Ytterligare lite lean burn teknik från VW:
Länk

Fortfarande sotigt i röret. Därför inget bra mått på hur motorn mår.

Vad händer härnäst tro? Service om ca 2000 mil eller nya fel?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Länk
ma
7.450
marin849
Intressant, på länken till VW FSI står att regenerering sker under 2s en gång i minuten!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
ska in o byta min Nox katt också, då jag dels har återkomma de felkod för förgiftad Nox katt, men frågan är hur man vet att inte den vanliga katten också tagit stryk om Noxkatten släppt igenom svavel?

Vad tror ni?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.