AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.331

520d 08 - Är detta en försäkringssak eller inte?

to
2
toxicater
520d Touring 08
Hej!

Kan ni hjälpa mig med åsikter på hur sannolik timingen i denna historien är?

Köpte en 08, 520d i November och har så långt varit jättenöjd med bilen. Tyvärr har man ibland otur med nya saker och för ca 3 veckor sedan blev tjejen påbackad av en herre i tvättkön. Ingen stor grej, men regskylten blev intryckt. Jaha, tråkigt tänkte jag, men det går i alla fall på försäkring och kommer inte kosta oss något. För ca 2 veckor sidan ringde tjejen och sa att computern i bilen sa att hon behövde stanna för att den "overheated". Jag åkte direkt till henne och kollade kylvätskan som var ok. Hon åkte vidare och inget mer med det. Sedan har den fungerat jättebra en vecka och nu hände det igen. Det jag märkt är att det händer när jag står still och går.

Eftersom vi redan hade försäkringssaken igång ringde tjejen och sa att det verkar vara mer än bara kosmetiska fel på bilen. "Inga problem" säger Gensidige, bara ta med den till verkstaden. Som sagt så gjord i dag morse. Tog med bilen till BMW i Vällingby och fick direkt höra att "det kommer nog vara svårt att motivera att felet hänger ihop med krocket". Jag tyckte det var konstigt, med tanke på att han inte ens sätt bilen när det sägs. Senare på dagen ringer han igen och säger att det som behöver bytas är ett kontaktsätt och temperaturgivaren. Kostnaden kommer hamna på ca 2800,- Jag ringde upp igen efter att få höra det här av tjejen och ställer frågan:

Eftersom det som skall bytas är elektriska komponenter, hur kan det vara svårt att motivera att de skadas av krocken? Svaret var att: "Då hade kofångaren behövd sitta intryckt i motorn".
Jag svarar att inte allt som kan gå sönder behöver få en direkt fysisk kontakt. Exemplet jag drog var att man kan bli påkörd bakifrån och med riktigt otur göra hela bilen sne. (inte rak. Min svenska är inte klockren) Killen repeterar bara sitt påstående och det känns inte som man kommer vidare i frågan med honom.

Eftersom vi är i en sits där vi behöver åka med bilen till Norge om två dagar blir det till att den kommer lagas där... Men det känns inte riktigt som om det är hanterat på ett vettigt sätt.

Mina frågor är i princip:
1) Har någon liknande erfarenheter?
2) Har ni tips på hur jag kan gå vidare?
3) Är mitt resonemang helt orimligt om att en elektrisk givare kan ta skada av en krock? (Ingen hård krock i det här fallet, men ändå?)
4)Är kostnaden rimlig?

Tacksam för all input!

Hälsning
besviken
Anders
Att elektronik strular har inget med själva krocken att göra. I ditt fall är det mer otur att det inträffar samtidigt som sammanstötningen. Det är bara att bita i det sura äpplet och betala för utbytet av de elektroniska komponenterna.

Din jämförelse med att bilen blir sned vid en krock tycker jag är ett dålig exempel. Vid påkörning bakifrån pressar det påkörandet fordonet ihop bilens kaross vilket leder till att bilen blir sned. Det är då faktiskt en fysisk kontakt fordonen emellan.
Da
94
Daniel_k3
BMW 325d Touring M-sport -07
Mycket tråkigt förstås! blev också påbackad häromveckan, vid en fickparkering, regskylten fick sig en liten törn, men inget allvarligt.

Hur mycket stryk fick bilen då? va de bara skylten eller trycktes "hela" fronten in? (ser att du skrev regskylten, men eftersom du blandat in försäkringsbolag redan är det kanske lite mer ändå?)

om det nu inte går...
köpte du bilen privat eller hos firma? det låter ju onekligen som ett garantifel om det va hos firma, annars är det nog fan bara att bita i det sura äpplet och pytsa upp de BMW vill ha för besväret..
Da
94
Daniel_k3
ang sannorlikheten i timingen, jag blev påbackad av en Q7a när jag hade min 330clubsport, blev minimala repor på kofångaren, och eftersom tjejen som hade q7an va ruskigt snygg orkade jag inte bry mig (fåfäng som man är..) några timmar senare la nivåregleringen till xenonljuset av.. tänkte FAAAAAN, men de va en givare vid bakjulet som glappade...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ju liknande de problem jag ibland haft när jag haft bilen på verkstad. Hade en gång min E36 inne för en vanlig oljeservice och när jag körde hem så kändes kopplingen konstigt och slirade ganska rejält på både 4:an och 5:an vid gaspådrag. Jag tyckte självklart det var konstigt att detta uppkommit så plötsligt då bilen betedde sig helt normalt på morgonen samma dag när jag körde till verkstaden. När jag pratade med verkstadesn så sa dom att det omöjligt kunde ha något samband med oljebytet. Jag kunde ju inte bevisa motsatsen men dom gick till slut ändå med på att stå för jobbet med att byta kopplingscylinder medan jag fick betala för materialet.

En annan gång hämtade jag bilen efter ett lackjobb och då fungerade inte en av PDC-sensorerna vilket inte hade varit något problem när jag lämnade in bilen. Lackeringen som var gjord var inte i närheten av PDC-sensorn men verkstaden bytte ändå den vilket var mer än jag förväntade...

___
//Ulf
to
2
toxicater
520d Touring 08
Hej och tackar för svar!

Ja, nu i eftertid inser jag kanske att mitt exempel inte var klockrent, men jag är fortfarande av samma åsikt.
Jag ringde en polare som jobbar för en bilfirma och frågade lite i dag. Hans åsikt var att det är konstigt att inte försäkringsbolaget sitter med beslutet. Så som de jobbar på hans jobb, är att alla saker skickas till försäkringsbolagen och att besluten görs där.
Tjejens farsa jobbade på Folksam förut och berättade precis nu att vissa företag samarbetar såpass med verkstan att beslutet om försäkring eller inte görs direkt hos verkstan. I det här fallet har jag svårt att tro att det är så med tanke på att Gensidige sa åt oss att åka vart som helst.

Som en av er sa så borde det åtminstone vara en sak för förra företaget. Så mitt nästa steg om det inte täcks av försäkringen är att få den här verkstadskillen som är så förbannad säker på att det inte handlar om krocken att faktisk göra ett papper på det. Då har jag en bättre sak om jag vänder mig till stället jag köpte bilen.

Jag berättar hur det går vidare.

//Anders
Da
94
Daniel_k3
Om nu inte försökringsbolaget tar det, behöver du ju definitivt inte nämna något om det heller när du tar det med firman du köpte bilen av.. tar dom däremot upp att aha! du har ju haft bilen inne på verkstad!! så kan de ju vara ide att visa mekens utlåtande på papper!

De e ju bara att ringa upp bilfirman där du köpte den imorgon och berätta ditt problem, lägg inte mer energi på försäkringsbolaget i onödan. Du har ju all rätt på din sida som konsument i detta fallet! bara att säga som det är, problem uppkommet - kollat felet med bmw - fått offert på 2800.

// Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.