|
|
|
|---|---|
|
Hej, Om jag vill ha ett par vettiga vinterdäck till denna bil: Länk Var kan jag hitta de billigaste alternativen? Är det någon som har erfarenhet av att köpa däck till en 740? Prisnivå för att bli nöjd? Begagnade däck? Behov: Säkra däck(barn i bilen), behöver inte köra snabbt vintertid. | |
| den bilen borde väl ändå stå i garaget på vintern | |
|
Billigast brukar inte gå hand i hand med säkra. Och om du endast ska ha däck (på Alpina fälgarna??) rekommenderar jag dig att tänka om. |
|
| Varför inte köpa t.ex. denna Länk ? Där ingår vinterdäck och bilen är bra mycket billigare... | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kör min på Bridgestone friktion nya för iår 215/65-16" Bilen går helt vibrationsfritt tyst och bekvämt. Tror de kostar monterat och klart ut till kund ca 5500:- Nackdelar med 215 friktionsdäck är att den blir svajjigare på vägen än med bredare så som 235/60-16" som är ett alternativ men inte bra ur grepp synpunkt. Begagnat = Glöm det! Däck ska vara färska och nya och du har faktiskt garantier på nytt. Begagnat har nästan alltid gått längre och är äldre än vad säljaren säger. Tänk på att ett vinterdäck som har 50% mönster kvar är inte halvslitna, de är helt slut! Billigast blir 215/65-16" dessutom bäst grepp men däremot lite tråkig känsla i högre farter men hur ofta ligger man och "rejsar" i en E38 de bilar du mot förmodan inte kör ifrån glänser du över istället ;) Är det du som köpt bilen i länken eller har du gett upp försäljningen? |
|
Tjo, Jag tror flera av er missförstod "billigast" - jag menade inte vilket däck som är billigast utan mer "var" man generellt köper däck billigast. Dvs. vilken firma eller site som har bäst priser i de dimensioner som behövs till bilen. ..och jag frågade om däck till just den bilen. Jag bad inte om tips på andra bilar. Det kan man ta i en annan tråd och då tar jag gärna sådan info. Med begagnat tänkte jag på ngt såsom det här: Länk eller Länk ..men det tror ni inte på? Betonar att vinterdäcken inte kommer att användas i några högre farter än ev. omkörningar på 90-väg.. |
|
|
Billigaste alternativet är att köpa beggade 16" med fälgarna det blir KLART billigare än att köpa 20" vinterdäck. Fast först undrar jag har du pratat med säljaren? Jag hade aldrig sålt en sådan bil för att bruksköras då har det varit meningslöst att ha skött om den till nu. Stephan |
|
|
Som säljare vill man troligen primärt ha pengar för bilen man säljer? (Även om viss sentimentalitet aldrig har skadad.) Men i sak - ja, ägaren har poängterat att det finns billigare "året runt bilar". Och det håller jag med om. Men som köpare är jag intresserad av "finaste" året runt bilen till vettigt pris. Jag kan tänka mig att betala några kronor till mot att få en bil som jag betraktar som finare än andra. Och att den kommer att brukas året runt hindrar ju inte mig att försöka ta hand om bilen på ett bra sätt. :) |
|
|
Klart att du skall vinterköra fina bilen. Nöjer du dig med 16" som jag, hittar du säkert bra dubbdäck på alufälg beg. Både prisvärt och köpvärt om du kollar tillv. datum som står på alla däck. Däremot beg friktionsdäck är jag tveksam till./ Freude am winter fahren. mrMPOWER |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Köra på 20" Alpina året runt = betydligt sämre grepp och prestanda året runt, mindre säkert för dig och din familj och sist så förstör du fina fälgar med salt och skit. Kör med riktiga sommardäck avsedda för sommarväglag och höga temperaturer, friktionsdäck när det är 25-30 grader varmt ute är nästan lika illa som sommardäck på vinterväglag. Kort och gott, feta sommarfälgar med sommardäck! Mindre och smalare däck vintertid friktion/dubb. Jag föredrar friktion på typen av bil du tittar på. 16" original vintertid blir vettigast för dig, bilen ser inte tuff eller fet ut men den ser bra ut inget som skämmer som andra konstiga "krimskramsfälgar" kan göra :/ En annan tanke är att sälja Alpina 20" och skaffa 2 uppsättningar 18" en till vintern en till sommarn. ( du har ett stort värde i 20" om du säljer dem) |
|
Att sälja 20" fälgarna är inget option. Jag tycker att de är "halva bilen" utseendemässigt och att få fälgar passar en bil så bra såsom just E38 och 20" Alpina-fälgar. Men att se över att köpa en annan uppsättning fälgar kan också vara av intresse. Men 16" kan nog se lite för tunt ut.. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Kör för gud skull inte Alpina på vintern då om du känner så för dem. Usch för halvslitna fälgar på sommaren. Så lägg du på andra fälgar på vintern och putsa på Alpina under vintern ;) Du kan ju även köra 17" på vintern om du så vill. Lite svårare att hitta en passande fälg bara. Men komihåg köp nya däck och försök få så smala som är möjligt/lämpligt på fälgen. Får dock säga att du verkar mer snöat in på utseendet än säkerheten, är inte familjens säkerhet viktigare än din "pensiförlängare" ? Ett annat tips E38an du tittar på är en av landets dyraste. Lämna bilen till en Bmw verkstad som går igenom den totalt, kostar säkert 2000:- men är väl värt pengarna. Går den igenom kontrollen utan anmärkningar är den väl värd 85.000:- Min 740 från 1995 är uppe i 73.000:- nu och då har jag inte ens köpt nya sommardäck och bromsar runt om.. |
|
d.fagersten: Jag förstår inte riktigt hur du lyckas tolka in att jag skulle sätta utseende för säkerhet. Befängt naturligtvis. Men fint och säkert är bättre än fult och säkert i min värld. :) Jo, E38 kan kosta en rejäl slant att hålla i fint skick. Det är jag medveten om. Men hellre dyr och bra skick än billig och sämre skick.. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Du har helt rätt är bilen bara i bra skick är den väl värd sina 85.000:- utan tvekan. Jag har själv kostat på min bil ca 45.000:- snart och det är på 7 veckor hehe pengar jag aldrig får igen om jag inte hittar min dubbelgångare som är lika petig som mig och villig att betala för en av världens bästa bilar i toppskick, men de köparna lyser oftast med sin frånvaro. men som sagt kolla upp bilen ordentligt , riktigt ordentligt på en Bmw verkstad med erfarenhet. En regel du kan gå efter, oavsett inköpspris kostar en E38 aldrig under 100.000:- :) Vet att det finns många som instämmer här på forumet. Angående däcken så såg jag en E38 med 17" M fälgar från E39 med M-paket det såg helt okej ut :) (hur vida centrummått mm stämmer är jag osäker på) |
|
P@x: Hans uttalande om din säkerhetsprioritering kommer nog eftersom du seriöst överväger att köra på 20" Alpina fälgar på vintern! Och han är inte ensam! Men du skrev ju i en annan tråd att du är/var beredd att lägga mellan 7 - 20 000 kr på bilägande per månad - då kan du väl köpa däck+fälg till denna bil utan några större problem? Om man kan lägga 240 000 kr per år på en bruksbil... |
|
|
e34briliant: Att ens bemöda mig att bemöta dina fullständigt offtopic-kommentarer är ju i sak vansinnigt men jag kan inte låta bli. ..att du lyckas härleda en fråga om "vad man kan få för 7 - 20 000 kr" med förtydligande att kring 10 känns rimligt beroende på vad man får för pengarna. ..att du lyckas få det till att vara detsamma som att vilja betala mer än nödvändigt för vinterdäck ger dig höga luspoäng i slutledningsförmåga. Inte.. Men nu ska jag inte höja min egen puls i onödan mer på dig. Om du försökte vara vänlig men misslyckades ber jag om ursäkt för mina kommentarer. Om det är så att kontaktytan på 20" fälgar trots två ton ovanpå inte är lämpligt är jag den förste att minska däcksytan. Om det är så att det inte finns bra/prisvärda däck som klarar av att bromsa bilen på önskat sätt i vinterlag i modesta hastigheter så får jag självklart fundera om! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Du kan aldrig få samma prestanda på 20" vinterdäck som du kan få på 16" Jag har haft på många av mina Aerobilar och Volvos T5or 17" 225/45-17" istället för 205/55-16" och det är skillnad. 17" duger gott oftast men ligger det snö eller is är de bredare däcken en klar nackdel när det gäller grepp och stoppsträcka. Och när det gäller vinterdäck är priserna bra mycket högre när man går på 17" och uppåt. Däcken till min förra 9-5 Aero kostade över 9000:- (Hakka Pelitta) Om vi inte talar så mycket kostnader varför inte en uppsättning 16" dubbade vinterdäck, en uppsättning 18" friktionsdäck och en 20" sommar? Kan det bli bättre? :D Med den vintern vi har i Göteborg så undrar jag varför jag ens monterat vinterdäcken :P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.