AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.585

Ska DTC lampan blinka på X-drive ?

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Varför jag frågar är följande...

På min 118d var det så att DTC systemet grep in och lampan blinkade så fort bilen tappade greppet på bakhjulen. Detta skedde vid minsta tendens till spinn på bakhjulen. Det är väl som det ska på en bakhjulsdriven bil.

Nu har jag precis fått hem min 530d med xdrive och när jag leker runt lite på halt underlag, får jag aldrig någon DTC lampa att blinka. Nu kanske det ska vara så på en bil med xdrive ?

Så min fråga är alltså, får ni andra xdrive ägare någonsin er DTC lampa att blinka vid körning på halt underlag ??

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jodå, den blinkar "hela tiden...", och det känns tydligt i bilen när systemet reglerar.
I stan brukar jag ganska ofta stänga av DTC (första steget), om det är riktigt halt, för att få en mjukare och behagligare gång och för att få lite bättre starter vid polerade rödljus eller vid start i uppförsbacke.
Ulf530: Ett tryck på DTC knappen aktiverar DTC läget. DTC är en delfunktion av DSC som tillåter hjulspinn och passivare antisladd.
Verdi
Jodå, den blinkar. Fast man får provocera betydligt hårdare än med "1-hjulsdriven" bil. :-) Man har lätt mer än dubbelt så bra fäste vid acceleration än med en rwd utan diffspärr.

Problemet med att den blinkar pga mjuka vinterdäck verkar också vara nåt man slipper med xDrive. På min gamla 320d så blinkade det tamejfan jämt under vinterhalvåret.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Chris87; jag tror att vi menar samma sak(?).
Enligt min mening har man väl i normalläget både DTC och DSC aktiverade (?).
Vilket jag menar under vissa omständigheter ger lite ryckig gång eftersom systemet är känsligt då det bromsar och reglerar lite väl mycket, för min pesonliga smak.
Genom att deaktivera/stänga av första steget (med en knapptryckning) så tillåts ett visst (dock ganska litet..!) hjulspinn och antisladdsystemet blir inte riktigt lika känsligt.

I bilens instruktioner står det att man helt kan stänga av systemen, genom att trycka in knappen och hålla den inne ett par sekunder. Då får man info att systemet är "deactivated".
Detta stämmer dock inte eftersom systemet faktiskt ingriper ändå i vissa situationer.
Systemet kan tom orsaka att man får motorstopp, trots automatlådan!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
TS: Om du leker lite på halt underlag så är min bedömning att det är enkelt få lampan att blinka, den bör faktiskt blinka ganska ivrigt! Och det känns väldigt tydligt i bilen när den individuellt och aktivt bromsar olika hjul samt att den reglerar ned effekten.
(Annars kanske du har något fel på bilen..?)
Ulf530: När du startar bilen har du DSC aktiverat. Genom att trycka en gång på DTC knappen aktiveras DTC läget, dvs. DSC sätts i DTC läge. DTC är en funktion i DSC systemet som stänger av antispinn och ändrar parametrarna för antisladd så att det ingriper lite senare (mindre känsligt).

Det råder så många felaktiga tolkningar av DTC så jag tänkte bara reda ut begreppen lite.
ka
38
kanonen
530xdT -07
När DSC är helt avaktiverat (dvs efter man hållit in knappen ett par sekunder) är systemet just helt avaktiverat.
Det kommer inte ingripa något alls då, det har jag testat med en 530xd E61 (på lämpligt ställe då förstås).
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Nu har jag lekt lite till idag och då på ett mera halt underlag och då tänds lampan en del och man känner att systemet griper in.

Blir till att prova på någon oplogad parkering för att känna var gränserna går för greppet. Det kräver också lite träning att våga gasa sig ur kurvorna. Bilen är ju tung och har man åkt av som jag gjort ett par gånger med en tung bil när det bara släpper så är man försiktig.

Jag tycker efter min första dag på halt underlag med Xdrive att bilen har ett fantastiskt grepp på vägen, utan att man egentligen märker det. Så nu får det gärna snöa mer !

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Djabag: du får ändra modellen i din profil...E61 330D...

___
//Ulf
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
kanonen m fl; Systemet blir INTE helt avaktiverat och det kommer faktiskt att ingripa i vissa lägen.
Det är nu 4:e vintern jag kör min 530xD -06 och jag har även testat andra bilar och kunnat konstatera samma sak.

Det tydligaste exemplet där jag har märkt att systemet inte är helt avaktiverat är när man medvetet testar att göra 360° på is.
Jag har även märkt det flera gånger vid inspirerad körning på isbana, när man går över gränsen, t ex vid flera retursladdar med fulla rattutslag och/eller så att bilen snurrar.
Då får systemet "spelet" och reglerar, trots att det ska helt avstängt.
Vid 360° har det hänt flera gånger att systemet reglerar så att jag fått motorstopp, trots automatlåda och ett visst gaspådrag, och att underlaget har varit ren blankis.
Alltså om systemet inte reglerade så skulle det under dessa omständigheter vara helt omöjligt att få motorstopp!

Jag får faktiskt lite irriterat erkänna att det fortfarande är svårt för mig att med flyt få till en lugn, snygg, harmonisk 360° med min xDrive. Det är lite förtretligt för jag tycker det är (barnsligt..?) kul att ligga på 80 km/h och överraska passagerarna med en harmonisk och fin 360° och bara fortsätta framåt, med nästan bibehållen hastighet, som inget hade hänt...
(Detta går alldeles utmärkt t ex med min E34 530i -89.)

Jag är 50+, har ett aktivt och livslångt bilintresse, bl a med mer än 35 års erfarenhet av olika motorsporter. Tycker fortfarande att det är kul med aktiv bilkörning och jag har ett genuint intresse av hur bilen (olika bilar) fungerar. Anser att jag har en skyldighet mot mig själv, mot mina nära och även mot medtrafikanter att öva mig i hur bilen fungerar i olika situationer.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag önska att fler bilförare kände åtminstone något lite mera ansvar för att lära sig hantera bilen i plötsliga situationer.
Därför blir jag glad att höra att Djabag m fl vill lära sig var gränserna går (självklart under så säkra former som möjligt..!).

xDrive är för mig helt fantastiskt och för mig är fördelarna mångdubbelt fler än eventuella nackdelar. Väggreppet och den ökade säkerheten är mycket bra, precis som Djabag påpekat.
Men visst krävs det en del övning för att kunna köra aktivt och för att kunna "leka" med en stor och tung dieselbil med xDrive. Hastigheten blir så mycket högre än med en fram-/bakhjulsdriven (= enhjulsdriven...) bil.

Som jag sagt tidigare, för att ha riktigt kul skulle jag önska jag mig en 335Ci xDrive...
Eller tänk om det fanns en 1M med xDrive..!

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ulf530: Är du säker på att det är DSC som reglerar? Jag har en känsla av att det är xDrive systemet som frenetiskt försöker lista ut vilket eller vilka hjul som kraften ska fördelas ut till. När detta sker driver bilen på olika hjul var och varannan sekund vilket borde skapa den känsla som du upplever med att bilen reglerar sladden.
Detta fenomen kan i teorin orsaka motorstopp om motorstyrningen inte hänger med att reglera varvtalet.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
nja, 100% säkra kan vi nog inte vara på något...
Jag tror i vart fall att DSC försöker reglera, tycker nog att det känns/hörs så på bromsarna. Men du har säker rätt i att xDrive-systemet får ett spel i min situation.
Du kan nog har rätt i att motorstoppet kan ha flera orsaker. Jag tycker dock att xDrive systemets konstruktion borde innebära att det alltid ska kunna skicka ut någon liten kraft till minst ett hjul, att alla 4 hjulen samtidiigt ska kunna få noll kraft verkar lite konstigt...
Motorstyrningen borde inte orsaka motorstopp om allt står rätt till, det borde ju åtminstone tillåta tomgångsvarv, eller hur?
Jag har ännu inte orkat sätta mig in i orsak och verkan i alla små detaljer. Jag konstaterar bara hur bilen uppför sig och jag anser att det nog finns en eller flera "buggar"...

Å ena sidan så har ju utvecklingsavdelningen aldrig tänkt sig att man medvetet och aktivt ska köra bilen så som jag gör men å andra sidan så skulle det ju kunna hända att bilen snurrar ofrivilligt på liknande sätt.
Hur som helst så är motorstopp då aldrig riktigt bra för då blir ju bilen helt omöjlig att kontrollera. Även om man då står (nästan) stilla så skulle det ju kunna hända i en backe med glansis och då glider bilen och med motorstopp är man en helt passiv passagerare. Med motorn i gång så har man i vart fall någon möjlighet att påverka vad som händer...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Undrar om det finns fler än jag som är så intresserade (barnsliga..?) så de har försökt göra 360° med xDrive och kanske lyckats bättre än jag..??
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Nu vet jag inte hur det är på E61 men på min E81 120d skojar den
"Elektroniska diffbromsen" en del med systemen, om man kör lite utanför ramarna. (med "allt" urkopplat)

Vid körning på sjöis tidigare år med min e36 316 Compact så vart jag tvungen att koppla ur ABS bromsarna, det vart omöjligt att föruse bilens reaktion när man gick från bred sladd i 120-130 Kmh till bromsning.

Vissa gånger funkade det, vissa gånger mer eller mindre "överlåste" systemet bakhjulen, med följd att man snurrade direkt.

Vid extrema situationer är det mer förutsägbart utan elektronik.
Ulf530: xDrive använder sig av bilens bromsar för att flytta runt drivningen mellan de olika hjulen.
Jag håller med dig att bilen inte ska få motorstopp i och med att du har automat, men det måste fortfarande vara något som spökar.
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Tack Ulf530 för ditt svar. Jag har läst några andra grejer du skrivit om bl.a. Xdrive och vinterdäck som hängde ihop.

Nu är Djabag själv 50+ och här väl lärt sig något under de 30 år jag kört själv. Ett är att alltid prova vad bilen har för uppträdande på halt underlag, torrt också för den delen. Jag inbillar mig att det kan hjälpa mig i en verklig situation. Med Xdrive är det dock lite nytt och det jag inte har fullt klart för mig ännu, är hur mycket jag kan trycka på i en 90 graders kurva utan att det understyr. Inte för att jag vill kunna köra fortare, utan mer för var gränsen går. Om man sedan skall gasa sig igenom kurvan, gäller det ju att inte ha för hög fart in i den samma.

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Enligt min absoluta övertygelse så ger xDrive ökad säkerhet, under förutsättning att man inte använder xDrive till att öka hastigheten.

Men det var väl Kankkunen(?) som en gång klättrade upp på vägen när hans bil låg kvar nere i ett djupt dike och sade:
"No, no, the speed was ok,
but the corner was a little too tight..."
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ulf530: Lustigt, stänger jag av DSC genom att hålla in knappen upplever jag inga störningar varken på bakhjulsdriven E61 eller fyrhjulsdriven X3. Att snurra 360 grader med denna går fint likadant gäller om jag kör med bilen svängd 90 grader och bredsidan först på det vis som är så lekande lätt med 4WD?

Något motorstopp har jag inte råkat ut för heller trots att bilens lilla fyra borde vara betydligt klenare än din treliterssexa. Sedan kan man visserligen ibland känna av att xDrive arbetar, men jag har aldrig upplevt det som kraftiga ingrepp och inte heller att det är något som stör.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.