AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.328

Är det någon nackdel med en starkare generator?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har haft problem med Mercan (124-kombi 2,0 16v 93:a) som troligen beror på generatorn.

Generatorn som sitter i bilen nu är en Bosch 70A.
Sammma bilmodell kan även vara försedd med Boschgeneratorer i 90 och i vissa fall 115A.

Som jag har förstått det är fästena, remskivan och elanslutningarna likadana på alla tre generatorerna.

Frågan är då:
Kan man sätta dit en generator med större kapacitet utan problem? Jag tänker på själva elsystmemet - kan en "större" generator ställa till det i elsystemet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nej, batteriet blir bara bättre laddat eftersom det tar allt som inte bilen använder. Den drar visserligen mer bensin men jag är inte säker på att det blir någon nämnvärd skillnad mellan 70A och 115A. På Volvos 140-modeller var det ju populärt att byta till 70A-generator från standard 55A och ännu tidigare bytte man från 35A generator (DC) till 55A alternator (som AC-modellerna egentligen heter) vilket även gav en högre laddspänning och inte ens det var några problem.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja att batteriet skulle bli bättre laddat är ju en sanning med modifikation.
Det enda som egentligen händer är att du kan öka effektuttaget till förbrukare. 70A kan du plockat ut ca 1000watt ifrån 115A ca 1600Watt i belastning. Hade man då 4 st 100watts extraljus på en gammal Volvo som gav 55A gav 770 Watt i standard så sögs ju batteriet ut därför var det populärt med byte till 70A kallades i folkmun polisgenerator som kunde få ut ca 950watt ur , men den räckte knappt till den heller.
Notara att en generator aldrig avger mera effekt än den belastas med vilket du ser om du hänger på en ampermätare på B+ kablen och stegvis slår på olika förbukare.. Batteriet är ingen belastning/förbrukare utan endast reservkraft och laddning från generatorn är inte många ampere som går dit då den regleras via spänningsnivån i systemet och den höjs ganska snart när bilen startas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.