|
|
|
|---|---|
|
Nog saknar man den riktiga vintern: Länk | |
| Haha, nej usch snön kan hålla sig borta. :) | |
|
Amerikanarna med sin "all season" däck.. //Anders |
|
| Många har ju fyrhjulsdrivna bilar, men allt de gör när de börjar glida bakåt är ju att stå på bromsen och låsa alla fyra hjulen. Varför är det ingen som i alla fall försöker gasa sig ur knipan? | |
|
Varför? För att man har högre friktion när man låser däcken än om man spinner med dem. Om man glider när man låser dem så skulle man glida fortare när man slirar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Du kan aldrig styra med låsta hjul! Det där var jag med om i backen bakom Statoil Järva Krog för ett par vintrar sedan när snön plötsligt kom en eftermiddag. Även jag hade sommardäck och lyckades med nöd och näppe ta mig till macken. Jag försökte stoppa bilar på väg upp men fick kommentarer som var typ: "Jag testar"... Doo it tänkta jag bara =) Blev en fin samling bilar i slutet av backen efter en stund. |
|
|
En klassiker: Länk :-) mvh/ Anders |
|
| esadh: Som sagt du kan aldrig styra med låsta hjul. Har du dubbdäck på så spricker din tes om friktion ganska fort. Hur många rallybilar har du sett som bromsar sig genom kurvorna?...;) | |
| Som jag nämnde i en tråd långt tillbaka: Jag och en kompis skulle köra en Stor nästan tom Mercedes Sprinter skåp uppför en snömoddig smal väg. Den började med en skarp 90-gradersböj så möjligheten att ta fart var begränsad. Vi provade samma växel, växla upp i backen, olika spår. Det mesta gick ut på att behålla greppet och inte slira. Efter att ha provat rätt många gånger och vi satt längst ner i backens början, sa min kompis: Jaha, vad ska vi prova nu? Innan jag hann svara lade han i ettan och trampade gasen i botten. Med vilt spinnande hjul, fullt laddtryck och varvtal kring varvtalsregulatorns brytgräns knatade vi upp för backen :) Troligen letade däcken sig ner till grus ibland, mönstret rensades kontinuerligt samt kanske ett litet krafttilskott i form av reaktionskrafter på all bakåt ivägkastad snömodd. Resultatet får tala för sig själv... | |
|
Dubbat vs dubbfritt... Fick ett par ice-Bugg kängor av frugan i födelsedags-present för 1 vecka sedan. Dessa är dubbade med bil-dubb typ och kan säga att greppet är fantastiskt ;) Men och nog så viktigt,på fast underlag så som stenbeläggning är dom lite högljudda ;) Greppet på asfalt ( torr ) är inga problem däremot ;) |
|
|
Anders-72, det du beskriver är sista utvägen ;-) Mången diffras har orsakats av fullgasalternativet.... mvh/ Anders |
|
| Jo, det är klart att differentialen får jobba en del. Föraren var dock bilmekaniker som dessutom jobbat mycket med nämnd biltyp, så han visste nog sin insats i spelet :) | |
|
Ser man till tractor pulling så använder dom just kraften av att gruset sprutar bakåt och hjälper traktorn framåt. Hur vida det funkar på snö kan det vara lite si och så med beroende på tillfälle och friktion men det är alltid bättre än att ha låsta hjul. Sen kan jag ge alla med bakhjulsdrift tipset att backa upp för backen om det inte går att köra framåt. Då blir det även lättare att styra om allt skiter sig ;) |
|
|
Gäller det också backen vid Vättern (E4)? |
|
| Det gäller alla backar men där bör man nog invänta snöröjningen om man inte kommer upp i motorvägsfart ;) | |
|
Problemet med sommardäck är ju just att de är hårda och inte tillräckligt grovt mönster för att kunna självrensa.. Personligen tror jag att bilarna i första filmen inte ens har vinterklassade däck utan på sin höjd "all-season". Mer troligt sommardäck! Men det verkar också rejält halt i backen. //Anders |
|
| Alex84: Tänk på att det idag är alltmer poppis att förbjuda användning av dubbar på gator. :-) | |
|
Ahhh... Härligt med lite glid! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.