|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nybörjar meck här! Jag har en BMW 518i -95 som stått stilla i 2 år. Jag startade upp den för ca en månad sedan. Då märkte jag att motorn började överhetta. Jag satte i en ny kylare med hjälp av pappa som är mekaniker. Fortfarande inget flöde i systemet. Samma skit. Jag plockade ur termostat och vattenpump för att kolla om felet låg där. De är som från verkstan precis. Vad kan vara felet? Vad är nästa åtgärd? Pappa mekaniker vet inte heller... Stort tack på förhand och blir hur glad som helst för respons! /Tim | |
| vad hände när du hade väck termostaten? | |
| Den satt som sten, men jag lyckades lossa den. Kokade den sedan i vatten och den öppna sig helt! | |
|
Jag har också blivit tipsad av en kompis att det kan vara viskon till fläkten som inte fungerar rätt. Är det möjligt? och hur löser jag det? |
|
|
Om Viscokopplingen till fläkten är defekt är ganska enkelt att kontrollera, när motorn är avstängd så ta tag i fläkten och vicka på den för att upptäcka eventuellt glapp i navet. Snurra sedan på den, hur lätt går den? En hel Viscofläkt skall ha ett rejält motstånd, snurrar den lätt är den förmodligen defekt. En annan möjlig felkälla är vattenpumpen, det kan vara värt att kontrollera den! Impellern är nämligen i plast och gammal plast kan spricka som bekant. :) //Bjersér |
|
|
När blir den överhettad? Om det bara händer när den står stilla så är viscokopplingen troligen paj men händer det alltid har du något annat problem. Om allt ser okay ut som det verkar göra så tror jag på luft i systemet, det kan vara bökigt att få ut på vissa bilar. Min gamla 735 med M30 krävde en del trix för att få ut luften ur, bäst var att fylla på och lufta ur så mycket det gick med kall motor för att sedan köra ett snabbt varv hemma kring med järnkoll på tempnålen. Då fick motorn lite varv och vattnet fick skvalpa runt lite och man kunde lufta ut det sista och fylla upp systemet försiktigt. Steg tempnålen iväg snabbt under turen så stängde man av direkt och luftade där man stod. //Magnus |
|
|
Viskokopplingen känns okej! Å andra sidan har samtliga försök vi gjort på bilen varit stillastående. Jag ska prova enligt ditt förslag med ett varv Runt kvarteret! Tack för alla goda förslag! Uppskattar allt information ni kan kasta åt mig! |
|
| Jag testkörde Och luftade motorn idag. Tyvärr överhettade den igen... Kan det vara så jävligt som topplocket? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.