AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.533

728 går orent vid start när den redan är varm

bo
171
bosson
730d -06
Hej jag har en 728 -96 som startar precis som den ska när den är kall men inte när den redan är varmkörd. Den har varit så en vecka nu. Jag åker ca 5 mil hem från jobbet och om jag sedan stänger av den och ska använda den efter ett litet tag så går den länge på startmotorn och tar ca 2-3 sec efter den startat tills alla cylindrar hoppat igång. När den väl startat så har den normal tomgång och går sedan som vanligt. Kan även tillägga att den drar ca 1 L olja / 80 mil. Kan det vara så att det kommer upp olja på stiften?
Har också kännts som den inte riktigt reagerat på gaspådrag nu senaste veckan.

Tack på förhand:)
bo
171
bosson
730d -06
Jag kollade nyss stiften och i 3 av "brunnarna" eller vad man ska kalla dom, så fanns det olja. Misstänker att det är Ventilkåpspackningen som behöver bytas. Kan det vara anledningen till att bilen varit svårstartad när den är varm? Ska också passa på att byta tändstiftshylsor/hattar eftersom när jag tog bort dom så ville gummit bara smulas sönder. Sätter nu i några andra tändstift som jag hade hemma NGK BKR6EQUP. Märkte att dom hade samma gäng som dom som satt i tidigare men var lite kortare. Såg på forumet att dom ska passa ändå.

Här är bilden på tändstiften Länk
72
37
728_vrooom
728iA E38
Bil bil betedde sig ungefär lika. Det var vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren (kommer inte ihåg vilken av dom). Koppla in en dator som kan läsa av felkoderna.
Det är alltid första steget vid felsökning.
72
37
728_vrooom
728iA E38
Sluta skruva isär och byta delar på måfå.
Dator dator dator !!!!
bo
171
bosson
730d -06
Okej ja det är nog bäst att göra så. Men jag har ju inte beställt nå nya delar på måfå utan bara skruvade upp och kolla på stiften för det är ju en lätt grej att göra. Men om det tex är igensatt vv så kan väl inte datorn se det?
Visa användare
44
prOx_84
bmw 730ia -95
Ja hade samma problem med min, en 730 -95. Den gick dåligt som fan på tomgång, svarade knappt på gas och hoppade på 5 burkar, kopplade in bilen på jobbet och den la ca 8 felkoder. Efter ja gjort rent alla tändstiftshål och böte båda ventilkåpspackningarna, raderat felkoderna gick den som en klocka igen. Att man tex får en felkod på luftmängdmätare kan i sin tur leda vidare till felkoder på massa olika givare m.m fast det bara är fel på mängdmätaren
bo
171
bosson
730d -06
Hej.

Jag har nu lämnat in bilen på bmw för att få reda på felkoder.

Den visar att det är fel på "83 Vevaxekgivare"

Är det med störtsta sannolikhet så att det är vevaxelgivaren det är fel på eller kan den indikera fel även om det beror på något annat?
Som sagt så lär jag ju också byta ventilkåpspackningar eftersom det läcker upp olja till tändstiften. Tändstiftshylsorna är också torra som fan och smulats sönder. Kan det spöka nå med tändningen då? att det blir överslag eller liknande?
Visa användare
44
prOx_84
bmw 730ia -95
Nej vanligtvis så visar den enbart på tex vevaxelgivaren är det nog den som spökar. Ja vet inte hur det ser ut på din bil om du har tändspolarna direkt på stiften, ja har ju 8an i min, kan vara så att de blir överslag o liknande om du har kablar som är trasiga. Alla mina tändspolarna va nerdränkta med olja och bilen gick som en påse skridskor, men endast när ja startade bilen kall, när ja kopplade in datorn så gav de utslag på luftmängdmätaren och knacksensor och att det skulle vara fel i styrenhet m.m massa felkoder iaf. Och allt detta pga massa olja i brunnarna. Vårt lämnade du in din bil. Får man fråga vad det kostade?
Visa användare
44
prOx_84
bmw 730ia -95
Skrev fel, den gick illa endast när ja startade bilen varm!!!!!
bo
171
bosson
730d -06
Okej. Då blir det nog att byta Givaren och ventilkåpspackningen till att börja med. borde ju inte bli överslag om det inte kommer upp nån olja på stiften.

Jag lämnade in den på en bmw bilhandlare/verkstad och det kostade 430 kr, då läste dom endast av felkoder och provkörde den aldrig eller nollställde nå.
bo
171
bosson
730d -06
Jag har nu bytt vevaxelgivaren och den går nu som den ska igen. För er som undrar så satt givaren bakom övre kylarslangen på min m52b28. Det var lite tight att komma in med armen där kontakten satt men det gick efter ett tag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ok bra att veta, finns ju två alternativ på placeringar på M52 lite beroende på årsmodell. Kan tydligen sitta under startmotorn och läsa av från svänghjulet också. Min fd 528 ska det bytas på snarats, men stog ute i mörker och körde diagnos så det var inte dirket läge att leta vilken version det var.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bo
171
bosson
730d -06
Ja det är ju lite drygt att hålla på med bilen utomhus denna årstid. När vi ändå är inne på felkodsavläsning. Vilken utrustning är lämplig att använda för att läsa av och nolla felkoder? Jag är datorkunnig men nybörjare på bilar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Till din bilpark är BMW/INPA Edibas interface med mjukvara+laptop med seriell port det bästa tänkbara för billig peng.
Funkar utmärkt med en gammal latop inga prestationskrav bra att ha en som man bara kör bildiagnos med då programvaror kan krocka med varandra. XP är nog nödvändigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bo
171
bosson
730d -06
Okej tack! Ska kika upp det
bo
171
bosson
730d -06
Har precis monterat bort ventilkåpan för att byta packningen och tänkte rengöra kåpan eftersom det var rätt mycket avlagringar där. Vad ska man använda för något att lösa upp det med?
Diesel? kallavfettning? ska det stå över natten? Något mer jag borde tänka på när jag återmonterar den?
Visa användare
44
prOx_84
bmw 730ia -95
Det är väl inte direkt något speciellt du behöver tänka på, se till bara att dra muttrarna rätt, gå i en cirkel från mitten och gå utåt, så du får de tätt. Ja brukar hälla i diesel över natten eller så, samt brukar ja använda en packningsskrapa av plast för att hjälpa till att få bort skiten med.
bo
171
bosson
730d -06
Okej åker ner och köper diesel ikväll då :) tack för svaren
bo
171
bosson
730d -06
Ventilkåpspackningen är nu bytt och efter att ha spöat bilen lite så märker jag att den fortfarande drar olja. Det kommer inte ut någon olja från ventilkåpan längre så jag misstänker att oljan förbränns. Funderar på att byta vevhusventilationen eller åtminstone rengöra den. Är det lika bra att byta till cold climate vv eller försöka plocka ner och rengöra den först?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.