|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ärvt en gammal 323:a från -84 som det är lite vajsing med belysningen på. Skyltbelysningen, höger baklyse och instrumentbelysningen funkar inte på läge 2 på omkopplaren. På läge 1 funkar alla de grejerna men då har jag ju bara parkeringslyse på framåt. Har kollat alla säkringar och olika jordpunkter och allt verkar ok. Kan det vara strömställaren som är knas? | |
| Har tagit sönder omkopplaren nu och rengjort den inuti, hjälpte ej. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad mysko! Har exakt samma fel på min! Fast på min 323i -85 så rev jag ut hela kabelhärvan, gick igenom den och klippte bort runt 2-3 kg kablar/kontakter som jag inte behövde. Så nu när jag monterade tillbaka allt så förväntade jag mig att ett par detaljer inte skulle fungera. Har rett ut det mesta, men har ovanstående problem kvar (samt halvljuset). Ska ta upp felsökandet när jag får lite tid över - och detta är vad jag ska felsöka efter först. Hittar jag vad som orsakade mitt problem kan det ge en ledtråd var du ska felsöka någonstans. De elscheman som finns på nätet är till viss hjälp, men det är flera detaljer som inte stämmer speciellt kring ljusdelarna eftersom vi har svenskt/europeiskt utförande på elkablaget jämfört med USA/Canada utförande som beskrivs i elscheman. |
|
Fick tillbaka dimbakljusen när jag putsade upp kontakterna på "rear lights check relay". Skyltbelysningen hade brunnit på ena sidan så jag beställde ny insats där och en begagnad ljusomkopplare så jag får se vad som händer där. Om jag lyckas få ur huvudinstrumentet (rattstången stelopererad så det kan bli svårt) ska jag mäta och kolla det men jag tvivlar på att det är det som jävlas. Hittade nån med åtminstone liknande problem: Länk |
|
Hoppas det löser problemet (själv så har jag tagit bort både dimljus fram och bak)! Huvudinstrumentet, menar du ljusomkopplaren? Eller instrumentklustret? Om det är instrumentklustret så tar du bara bort ratten för att enklare ta bort det. |
| Jag menar instrumentklustret. Jag vet hur man får bort det men eftersom rattstången är fastsvetsad i en ganska brant vinkel är det lite pilligt att få bort det, även men ratten borta. I värsta fall får man ha sönder plastkåpan ovanför ratten. | |
Hur kan rattstången vara ivägen? Man ska inte ta sönder saker vid normal demontering, då gör man fel. Du tar bort plastlisten som sitter mellan ratten och instrumentklsutret (sitter fast med två runda räfflade muttar på baksiadan). Ser ut såhär Länk Sen tar du bort plastlisten runt instrumentklustret, två i ovansidan och fyra i underkanten. Sen sitter instrumentklustret fast med två små skruvar i ovankanten (i instrumentklustrets små öron). |
Hittade äntligen vad som var felet (varför inte skyltbelysning och höger bakljus inte fungerar i läge II på ljusomkopplaren)! Det var det svarta reläet (den med fem kontaktstift) som sitter upp till vänster ovanför pedalerna (sitter i en grupp om tre reläer). Se nedan för en bild på själva reläet. Det kluriga var att det hördes tydligt att reläet drog, men någonting inuti fungerade inte fullt. Ett byte löste problemet direkt (det är samma typ av relä som dimstrålkastarna använder sig av dvs relä K8 i säkringsboxen). Länk atmosper : Det är mycket sannolikt att du har samma problem, dvs trasigt relä. |
atmosper : Har du hittat felet? Det är ju möjligt att du har precis samma fel som jag, dvs trasigt relä. Har du provat att byta reläet? Någon skillnad? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.