|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En fråga jag har haft i mitt bakhuvud sedan jag köpte bilen är om "låda" eller koppling slits mer om man har läge 5 i mot läge 1 när man "gubbkör" dvs växlar som om den vore manuell dvs släpper upp gasen lite. Sedan tänkte jag att vid buskörning så är det självklart att det sliter mer i läge 5 men är det verkligen så för om jag har fullgas vid läge 1 så dunkar det även då med? Någon som kan stilla mina tankar? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Jag upplever den sliter som mest i A1-läget vid stillastående då den startar på andra växeln. Men skulle vara intressant att veta om det sliter olika mycket vid normalkörning på S1-S5! | |
|
Hum i teorin borde läge 3,4 o 5 slita mindre då den använder mindre kopplingsslir. Vid läge 1 ska den gå så mjukt som möjligt och för att få en växellåda att växla mjukt, så behövs ett visst slir. Om man har en automatare så har den en momentomvandlare som gör växlingarna mjuka tex, vilket SMG:n saknar då den är manuell. Sannolikt därför lådan alltid startar på läge 3 som standard. Det läget kör jag jämt med och tycker det räcker samt utan SPORT läge för bästa naturliga körupplevelsen. Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Lyssnade med Denniz som är chefsmekaniker på BMW Solna och han instämde med min teori. Han körde själv alltid på läge 4 på sin privata M3 E46 för minimum av slitage på koppling. BMW CS #07491 |
|
| Det ska väl inte vara något kopplingsslir alls förutom vid start från stillastående? Så är det ju med en helt manuell låda om den som kör vet vad han gör... Således bör inte smg göra jobbet sämre? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.