AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.131

Bmw 325 e36 -95, får inte ut felkoder.

No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Hej,

Jag har ett problem med min bil sen i Lördags.
Den hugger och tvekar ibland.
Ibland kan den bara dö, och då startar den inte igen om man inte väntar en stund.
Den kan öka varvtalet av sig själv på tomgång.

Och det största problemet för att felsöka är att diagnosuttaget funkar inte.

Har lämnat in bilen på bmw och det går inte att läsa ut felkoder. Man får ingen kontakt med motorstyrdonet.

Någon som har något tips på vad som kan va fel? Har kollat på uttaget och alla kablar och stift ser OK ut.

ti
229
timur
520xd F10 -16
Vevaxelgivaren låter det som, finns en hel del trådar här om det.
Jag bytte min i somras efter att bilen slumpmässigt dog mitt i färd (hade man en växel i så startade den igen direkt, vilket resulterade i ett hugg).
Varvräknaren hoppade och levde eget också.
No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Har kollat vevaxelgivaren och trigger hjulet och de var full med skit så jag gjorde rent allt.
Men ska kolla om det är samma givare på en icke vanos, för en sådan har jag liggandes.

Skruvade ur tändstiften också och såg att det var en massa olja från ventilkåpan ner till ett stift och det var dyblöt. Så jag har bytt packningarna och bytt tändstiften.

Har även tagit av batteriet i 30min.

Jag upplever nu att bilen är lite snällare på att starta om jag håller ner gaspedalen. Och den verkar inte lägga av heller. Dock får jag ryckningar rätt ofta och varvtalet går upp på 3-4k varv av sig själv. Har även haft en svajig tomgång en längre tid då jag kopplar så sjunker den ner till 500 och upp till 1-1.5k igen ungefär. Men det händer inte alltid.

Men jag ska kolla om det är samma vevaxelgivare så ska jag testa byta den.

Lär försöka ta tag i felkods problemet också så man inte alltid behöver va blind när man felsöker. Kolla kablar och testa med en annan box är mina förslag.. någon annan som kanske har någon annan idé?
No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Var ett tag sen jag uppdaterade.

Bytte vevaxelgivare och då försvann problemet med att den var svårstartad och dog.

Men jag har fortfarande problem med att bilen kan kväva sig själv vid gaspådrag.
Och tomgången svajar fortfarande när man trycker ner kopplingen vid en korsning t.ex.

Jag funderar på om jag ska försöka hitta en annan databox och testa.
Funkar detta utan att "koda" om den?

Har läst om liknande problem och att det löste sig med ny box.
Tänkte också att det kanske är databoxen som inte låter mig kolla felkoder?

Jag funderar även på om det kan vara tändspolarna som kväver den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.