AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
890

E34 touring med död instrumentbelysning (provat "allt")

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är en 530i touring. Mätarna och belysningen för klimatanläggningen funkar inte.
Problemet är ju inte ovanligt men den här gången vet jag inte hur det ska lösas.

Har testat följande utan framgång:

- nya lampor och nya lamphållare
- ny reostat (dimmern för belysningen)
- bytt ljusomkopplare (för både fram- och bakljus)
- bytt samt ryckt bort kontakten för höjdjustering av strålkastarna (fanns ett tips här på sidan om det)
- kollat alla säkringar/bytt alla som verkat det minsta suspekta
- testat med annat kretskort bakom mätarna
- testat byta LKM- och CCM-boxarna
- kollat kontaktytorna och kablaget (så långt man kan nå) i samtliga anslutningar som varit lös interiört (dom är OK)
- grottmanstestet (bankat med nävarna på instrumentbrädan)

Ljusen på bilen fungerar i övrigt, förutom dimljusen fram och vänster bak (troligen lampan på den sistnämnda).
Check-Control-panelen funkar som den ska och även mätarställningen är belyst.

Vad kan det vara för strul?

Internationellt E34 M5 register Länk
Är det inte så att själva regulatorn för alla instrumentlampor och indikeringar sitter inne på kombiinstrumentes kretskort på din modell?
Reostaten som nämner är bara en vanlig lågeffekt potentiometer som styr regulatorn på kretskortet. Det blir till att montera ur instrumentet och kolla upp.

FP
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det var reostatproblem ändå. Verkar som det finns olika reostater? Jag tog en från en M5-93 märkt 60W och det funkade inte. Sen tog jag en från en M5-90 märkt 25W och då startade allt! Det var märkligt, för båda reostaterna funkar klockrent i sina respektive bilar. Men men, nu har man belysning i alla fall.

Fast instrumentet är inte helt felfritt. Någon som känner till vad som är fel om körprogrammets indikation står blank? Får inte fram S, E eller vinterprogram på displayen. Den går i E hela tiden när man kör. Trasig omkopplare? P,RD osv funkar som vanligt. Bara körprogrammen är ur funktion.

Internationellt E34 M5 register Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.