|
|
|
|---|---|
|
Hej! Om man hör ett jättehögt tjutande ljud från motorrummet, kan man vara säker på att det kommer från kamremmen? Om missljudet kommer från kamremmen, kan det bero på att remmen inte är spänd till rätt moment? Tack på förhand! | |
|
Hej! Lyckades vid ett kamremsbyte på min gamla 518 att spänna remmen för hårt och detta gav upphov till en högt vinande/skrikande från remmen. Detta försvann när jag tog ner allt igen och gjorde om det med rätt spänn i remmen. // Roger |
|
|
Det du berättar nu bekräftar alltså mina misstankar. 1. Remmen har bytts ganska nyligen. 2. Problemet kom efter kamremsbytet. 3. Haynes manual anger att för hårt spänd kamrem kan ge upphov till att remmen slits snabbare och ett slags tjutande missljud. Om den däremot är spänd för lite kan det resultera i att remmen hoppar av. Så rätt spänd rem är ganska väsentligt, den får inte spännas för hårt eller för slappt. Haynes manual (3210), sida 2A-8: "Warning: It is important that the timing belt is tensioned correctly. If the belt is over-tightened, it will howl, and there is the possibility of damage to the belt. If the belt is too slack, it may jump on the sprockets, causing expensive engine damage." Men jag har inte bytt remmen själv! Jag lät en BMW verkstad byta alla remmar på bilen. De bytte kamrem och fläktrem. De bytte inte servoremmen för att de inte var säkra på att bilen hade en sån. De utgick från det som stod i datorn om bilen. Detta trots att jag vid bokningen påpekat att den har tre remmar. Hur som helst! Nu till kamremmen... Bilen var inne på verkstad den 2011-11-10. Tror ni att jag kan reklamera det här jobbet så här en och en halv månad senare? Jag är inte villig att betala igen för att de ska göra en "felsökning" då jag vid det här laget är ganska övertygad om att de inte har gjort ett bra jobb, och att detta beror på remmen - remmen som de som kvalificerad BMW verkstad har installerat. Jag är rättare sagt förbannad på dem! Det började snett redan från början när de valde att ignorera vad jag sa och rättade sig efter dumburken (datorn) och valde alltså att inte beställa servoremmen till bilen. De var också lite rädda att de inte skulle kunna sälja den i fall det skulle visa sig att bilen inte behöver den remmen. Att bilen hade en separat servorem insåg de väl först när de hade börjat jobba med den, och då hade de inte den remmen hemma. Och de ville inte beställa den eftersom det skulle dröja en dag till. För mig betyder det att jag får vänta längre, men för dem betyder det att de kan serva en bil mindre den dagen. Pengar måste ju rulla in, så är det ju, de tänker på ekonomisk vinning. Men jag hade hellre hämtat bilen en dag senare än att hämta den när bara halva jobbet är gjort. Jag önskar att de hade ringt och frågat mig. Jag säger bara så här; om du har rätt kunskap och verktyg för jobbet så är det bättre att du gör det själv än låter en BMW verkstad göra det åt dig. För när det är åt sig själv man fixar så är man mån om att se till så det blir rätt utfört. Det är dessutom billigare. Detsamma gäller alla typer av servicearbeten. |
|
|
Hej ElectroGeeza. Detta hände mig när jag bytte kamrem på min gamla M40. Kåpan som sitter framför kamremen längst ner hade böjt sig några milimeter, detta gjorde att kamremmen låg emot och jag fick ett tjutande ljud. Typ som en kompressor, detta medförde att min kamrem gick av och toppen rasade. Misstänker du att något ligger emot skulle jag inte köra bilen mer utan ta kontakt med verkstan. Jag tror jag körde mindre än 50 km innan kammen gick av. Nu får vi hoppas att du inte har massa otur som mig. Mvh// |
|
|
Jag har pratat med dem på verkstaden och de har boken en tid innan nyår. Det blir då en äldre och mer erfaren mekaniker som ska titta på bilen, en som har varit med när de här bilarna byggdes. Han som jag pratade med i kundmottagningen trodde inte att det här kunde bero på en för löst eller för hårt spänd kamrem. Han tror att det kan vara en av de yttre remmarna som låter. Han tror att det kan vara servoremmen som låter, alltså den remmen som de fick i uppgift att byta redan från början men som de inte har bytt. Han menade på att det är de yttre remmarna som man kan spänna. Kamremmen är inte något som man kan spänna sa han. Ungefär så sa han. Han pratade om någon hydraulisk manick som man använder för att ställa in spänst, och han började prata om spännrullar och löphjul och grejer... då förstod jag ingenting. Det kanske är lätt att sälja den berättelsen till mig som inte har någon direkt erfarenhet av det här och inte har bytt kamrem på den här bilen själv någon gång, så jag vet inte riktigt hur det fungerar, men en erfaren bilmekare hade kanske avfärdat den berättelsen. Nu har jag läst lite på nätet och det han berättade verkar ju stämma, men endast för bilar som en typ av remmar som heter "poly-ribbed" eller "serpentine" remmar som de också heter tror jag. Där ska man inte behöva ställa in spänsten, eftersom det finns fjädrar av något slag, fjädrande hjul av något slag som hela tiden spänner på remmen så att den hela tiden har rätt spänst. Men på bilar med "v-belt" alltså de vanliga v-remmarna som har som V formade tänder, där behöver man ställa in spänsten. Det är denna typ som är på min bil tror jag, så där behöver man visst spänna remmen till rätt moment. Men brukar inte v-remmar användas bara till krafttillbehör så som generator, pump, servo, etc? Det är väl dessa som har den formen? Inte kamremmen väl? Brukar inte kamremmen ha fyrkantiga tänder?... Hur som helst! Det är ju inte så att jag har något val direkt. Det enda jag kan göra i det här läget är att låta dem titta på bilen. Kanske är det kamremmen, kanske är det servoremmen... man kan inte bara spekulera. Men det är surt att det ska vara på det sättet, att det inte blev rätt från början. Jag återkommer om hur det har gått. |
|
|
@Daddycool Hur kunde den böja sig? Den är väl gjord i metall? Du har väl inte kört över den? Är det felaktig montering det handlar om? Vad har du gjort för att lösa problemet? Jag vågar inte köra min bil mer. Den har nog rullat minst 25 Km grovt räknat, sedan remmen byttes. Jag hade gärna provat att byta kamrem själv. Men jag känner mig inte riktigt redo, känns som att jag inte är där ännu kunskapsmässigt. Jag vet ungefär hur det går till och varför kamremmen är viktig och så men jag är rädd för att göra fel. Så då överlåter jag hellre problemet åt en verkstad, och så gör verkstaden fel istället... Får se, kanske provar jag byta själv nästa gång. |
|
|
Den måste ha böjt sig när vi tog loss den. Den är av ganska tunn metall så det lite jättesvårt att få den att böja sig. Det är väldigt svårt att montera den fel så det kan inte ha varit problemet. Jag fick tvyärr byta hela toppen när remmen fick av så tog den i 4 ventiler och de blev böjda. Köpte en begagnad topp och fick börja om från början. Köpte även en ny täckplåt till kamremmen för att vara säker att den inte skulle ta i mer. Har du tagit kontakt med verkstaden? |
|
|
Testa annars att hänga lös generator- och servoremen för att utreda om ljudet fösvinner. / Roger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.