AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.988

continental ice contact till 120d ?

Någon som har continental ice contact på sin 120d ? Har Goodyear ultra grip som är helt värdelösa vi acceleration, antispinnen blinkar hela tiden. Hur funkar Continentalen på 120 D någon som vet ?
mvh Blomman

har det hänt 2 gånger händer det en 3e gång
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ingen 1-serie men jag kör Conti IceContact på min 550 i dimensionen 225/45-18 och drar man på lite, typ en kickdown, så blinkar det från antispin dock så stryps inte motorn något nämnvärt vilket jag varit med om i andra bilar.

___
//Ulf
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
De vann Aftonbladets test! Funkar bra hittils!
Testvinnare i Teknikens värld samt något test till kan man googla sig till så det är ju ett bra däck ; )men hur funkar den på en bakhjulsdriven liten bil i 120d storlek ? Goodyear däcken jag har får ganska bra betyg i testerna också men verkar inte funka så bra med 120d´n. Nu har jag just köpt lilltysken för några veckor sedan (07a 177) och det är min första dieselbil med pulver : ) så man kanske bara är ovan. Men som sagt däcken är relativt nya och jag vill inte byta i onödan men jag tycker att däcken släpper lite väl lätt vid acceleration.
Finns det någon på forumet som har Conti ice eller Goodyear ultra grip på 1-serien ?
Bor uppe i Luleå så vinteregenskaperna känns viktiga : )

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Om du kolla lite på 1serie forumet så kommer du inse att det är ganska vanligt med blinkande antispinn med vinterdäcken, och det beror inte på att det spinner utan för att däcken är för mjuka så bilen tror att det spinner. Tryck en gång på dtc knappen så kommer bilen gå bättre, Men du får lite mer egenkontroll av bilen:)
nu
43
number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Conti ska klara sig bäst vid "riktig" vinter. Dock har väl Hakka 7 "jämnare" egenskaper. Jag hade valt Conti norröver även om jag är Nokianfrälst.
Conti är ju dessutom billigare.
(Däckhandlare på västkusten)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Kolla sista sidorna på "Vinterdäck på 135" tråden.
Jag har skrivit av mig lite av mitt elände där, men nu går min bil fint.

Jag sänkte trycket till 2,2 bar och gav däcken 100mil nu är probleme borta.

Som ett sommardäck är det ju inte, men det vill man ju inte heller.
ce
8
cerox
330d Touring -06
Allt hänger på hur bra vintergrepp man vill ha. Dubbfritt vintergrepp = mjuka däck, det gäller generellt bland alla tillverkare.
Själv kör jag på andra säsongen på GY Ultragrip ICE+, dubbfria och mjuka som tusan...min antispinn lampa tänds väldigt lätt.
Visserligen kör jag den större 3 serien...men jag är VÄLDIGT imponerad hur bra grepp det varit i GY däcken.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

corzair beskriver det bra...i många fall så tror bilen att det ett däck spinner pga att däcken är relativt mjuka. Är det torrt och utan risk för halka så är det brar att trycka på DTC eller DSC (beroende på modell) så går det betydligt bättra att köra...

Körde får några år sedan en i princip helt snöfri vinter med min M5 E39 som hade Michelin nordiska dubbfria (=mjuka) och vid minsta lilla gaspådrag så blinkade det friskt trots att inget däck spann. Ett tryck på DSC-knappen och bilen gick att köra nästan som vanligt...

___
//Ulf
Tog kallavfettning och sprayade på däckens mönster, lät stå i 1 timma, brände ut på en relativt torr e4a norrut i 140 och sedär, lite bättre fäste blev det efter det iaf. : )Däckens lameller hade klistrats ihop,, typ. Fick rådet utav den lokala däckgubben, tack för det Tobbe : )

Måste tillägga att jag blev less på det dåliga greppet och köpte mig Conti ice Contact 205/55/16 och har numera ett överdjävulskt grepp. Däcken passar som handsken till bilen, är supernöjd : )
Vad bra, men sen bor du ju i Norra Sverige så då borde det funka kanon :)
Dom gamla Ultragripp däcken var dessutom runflat däck. Förstår inte hur Bmw kan köra med sådant skit . Största problemen hade jag när det var kring 0-grader och svart is ( nytt ord ) dvs Stockholmsföre. Nu när det kryper "upp" emot noll : ) så har jag däremot inga problem alls med mina nya däck.
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Kör Ice contact även på min bil. greppet har varit över förväntan, däremot så hatar jag mjukheten hos nordiska däck, men jag får leva med det vintertid

Ice contact har en helt ny dubb, ser ut som ett hundben i skallen, sen så sitter det som hullingar i botten för att den ska sitta bättre, samt värmebehandling på det för att gummit ska smälta fast dubben.

Har kört detta samtidigt som en kompis kör ultragrip extreme(dubb). contidäcken håller bättre än vad hans gjorde. jag har kört hårt med däcken och har nog kört 7-800 mil med dom redan denna säsongen. slitaget är inte alls farligt, har mycket mönster kvar.

dom gångerna jag varit ute och testat dom hårt så har jag varit väldigt nöjd. 90 graders ställ är inga problem.

efter min behandling av däcken så kan jag bara konstatera att dubbarna sitter fortfarande kvar där bak. på några dubbar har dubbhuvudet gått av, ca 5 st dubb på varje bakdäcken har lossnat
Köpte Ice contact dubbdäck för några veckor sedan, körde in dom i 20mil och aldrig över 80-90. Vilket underbart däck, inte bara för snöiga eller isiga förhållanden som det är här uppe i Luleå ( - 31 nu kl 08.00 ) utan även när det kryper upp : ) emot 0 +´3 på halvblöt isig uppspunnen asfalt där runflatdäcken är absolut värdelösa, sämre än sämst. Man som sagt nu är jag nöjd iaf : )

Dessa blir nog mina nästa däck här med även om jag är nöjd med friktionsdäcken som bara blivit bättre med att de sliter... (inte lika mjuka fast greppet är kvar!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.