AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.177

Är det bara jag som tycker sollucka är överskattat?

Sida 4 av 5
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag har haft 5 bilar med lucka, Ingen har läckt in!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
De är väl inte så att de som påstår att luckan läcker har glömt att stängt den?

Verdi
Ingen fråga är för liten för att spåra tydligen... :-)
Idag var en underbar dag att ha taklucka ljuset kom in under dagen och nu på kvällen hade jag den helöppen efter tvätt då jag var varm och det kändes kvavt i kupen så taklucka funkar åretrunt.

Både i Kina och USA går det inte att sälja dyrare bilar utan taklucka ville man vara utan taklucka i USA var det bortval som gällde vet att åtminstone en M3 E46 gjorde det. Med kolfibertaket på M3 E92 är det vanligt utan taklucka även i USA och Kina men det krävs något för att kompensera.

Jag har statistik på hur vanligt taklucka/panorama är på de topmodellerna i Europautförande gällande E34, E39, E60/E61.

540i/6 E34 Limo; 92,2% har klima eller klimaautomatik och 68% har taklucka
540i/6 E34 Touring; 95,6% har klima eller klimaautomatik och 70,5% har dubbla takluckor.

540i/6 E39 Limo M62TÜ (99-03) har 57,7% plåt eller glastaklucka.
540i/6 E39 Touring M62TÜ (99-03) har 66,4% plåt eller glastaklucka

Glas är vanligare respektive mycket vanligare än plåt.

545i/6 + SMG E61 Touring; 67,7% har panoramatakluckor

550i/6 + SMG E61 Touring; 65,8% har panoramatakluckor

550i/6 E61 Touring LCI; 73,9% har panoramatakluckor

550i/6 + SMG Limo + LCI i samma siffror; 57,6% har glastaklucka

Visst finns det nackdelar med taklucka, det kostar en hel del att köpa, det är jobbigare att lacka om taket, om man är extremt lång eller ofta kör med hjälm kan det bli trångt.

Att en standard taklucka ofta skulle krånga och dessutom göra det direkt när garantin går ut stämmer inte jag har haft taklucka på nio BMW och en Audi räknar vi även med pappas E39 har alla utom två varit helt felfria. På Audin en 80 GTE-86 hade luckan rostat i framkant och nu har min äldsta E34 faktiskt läckt under sommaren(; felet var att avrinningsslangarna var trasiga/igensatta längst ner mot marken nu fixat efter en hel del besvär och svordomar. När det var som jobbigast hade jag varit utan luckan men nu är jag glad igen:). Dem två äldsta BMW jag ägt två 87or en E32 och en E28 var takluckorna däremot helt felfria.

Mvh Stephan
Stephan735i: Fett intressant information du delar med dig. Kul att du oxå gillar takluckorna :) Och kul att mer än hälften av alla de V8/6vxl motoriserade 5-serie i majoritet har taklucka!

Taklucka/panoramatak är magiskt!

Tror du många facelift e39 har just plåttakluckan istället för glasluckan btw?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Taklucka, men då i glas. Helst panorama! Har plåtlucka i vinterbilen (celica) och det är ju ingen större höjdare. Saknar förra bilens glastak, ljusinsläppet var magiskt :)

I ett land där melatoninrelaterad depression (SAD) förekommer är det ju friskvård att ha ljust och fint i kupèn. Jag hade nästan aldrig taket öppnat eller solskyddet fördraget. Att köra i ett sommaroväder med blixtar och hällregn över huvudet i en varm och skön kupé är en härlig känsla...
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Även jag har haft och har bilar med panorama, glaslucka, taklucka, cab. Ingen har läckt.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Då ska ni se vad blöt jag blir när jag kör caben genom en tvätt.... :-)

Jag har inte taklucka på den stora bilen och det tycker jag är mycket synd. Takhöjden skulle vara detminsta problemet i den bilen, det finns gott om plats och jag är 1,86 så jag sitter inte på golvet direkt.

Den har ljust innertak vilket gör stoor skillnad mot mina tidigare e39 som haft anthrazit tak men att få lite extra ljus oxh luft hade inte varit fel.

Det är nog faktiskt det tillbehör i min bil som jag är mest förundrad över att den inte fått eftersom den fått så mycket annat vid beställningen, i synnerhet som den var en BMW demobil.

Jag är helt klart för taklucka men kan även säga att cab är svårslaget!!!

Niklas

Fransosen
NeZaN
Jag personligen älskar glaslucka/panoramaglastak och försöker alltid att hitta objekt med det. Det går nästan före navigation för min del. Har även haft bilar utan det och känns lite naket på något sätt. Enda undantaget för min del som skulle väga över taklucka är kolfibertak som på M3 E92. Det skulle jag nog hellre ta.

Jag har hellre panoramataket öppet än att köra AC då jag tycker det känns fräschare. Visst att man kan kyla ner sig rejält med AC och det är klart uppskattat när bilen stått i solen ett tag, men när det väl börjat kyla ner sig stänger jag helst av AC:n och låter luckan vara öppen.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Vi var i USA Californien i sommras och då biluthyraren på flygplatsen uppmanade oss att uppgradera bil ville jag ha taklucka i sådant fall och det fanns. Sagt och gjort vi hyrde en mellan stor sedan, Chevrolet Malibu ltz, med stora motorn och just taklucka.

Vilken bil! Den var helrätt när vi cruisade runt i Los Angeles och även till andra städer i augusti. Morgon som natt körde vi oftast med helöppen taklucka, (om vi inte stod still då blev det för varmt), och söp in den amerikanska kulturen.

Dock, när vi körde från Las Vegas mot San Francisco genom Death Valley blev det temperatur rekord, 121 Fahrenheits, då stängde vi takluckan helt och drog för jalusiet. Helt olidiligt varmt när vi steg ur bilen i öknen sen. Som att gå in i en bastu haha. Även motortemperaturen steg en del över det normala så vi stängde av AC'n dessutom. Det blev så himla varmt i bilen men vi klarade oss såklart. Vi såg också en hel del prototyper som testades där.

Hursom helst så blev det en bra roadtrip och bilen med taklucka gav resan en extra dimension. Det var magiskt :D
Haft i två bilar, använde aldrig.

Kan inte förstå folk som betalar 20-30 tkr för panorama.
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Valde glaslucka till min 120d. Skulle tagit elstolarna istället. Aja kanske ändrar inställning i sommar?!

//Kalle
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har haft glaslucka i mina 5 senaste bilar och tycker det är trevligt med lite ljus in i kupen, dock har jag aldrig öppnat dem (utom dom två gångerna per år som jag kört dom fram och tillbaka så dom inte kärvar ihop)
Så själva glaset är en hit, luckan kan jag dock klara mig bra utan, då jag är lång uppskattar jag den extra takhöjden utan lucka betydligt mer.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Känns som ett ödleterrarie i en bil me panorama glaslucka.
Vill inte känna så. ;)

Nää skämt sido..
Skulle vara för de fina ljusinsläppet då.
Verdi
Har ändrat mig sen tråden var ny. Nu använder jag inte luckan alls. Vindbrus, lägre takhöjd, högre vikt, högre ljudnivå osv osv... Har faktiskt beställt en F31 330d xDrive M-Sport med det mesta just utom panorama.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har faktiskt inte använt takluckan en ända gång i vinter så den kanske är överflödig! :-)

Jag tycker Panorama är underbart, utan taklucka känns det mörkt och instängt numera.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Taklucka är nice. Har man glaslucka så blir det ett härligt ljusinsläpp i bilen. Sedan är det charmigt att ha den öppen under våren och hösten.

Vidare så ser bilen bättre ut, åtminstone vår vita 130 med svarta glasluckan.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan hålla med om att det känns lite mer instängt om man har haft glaslucka och sen skaffar en utan. Men det går rätt snabbt över och man tänker inte så mycket på det efter ett tag.

Skaffar man en begagnad bil och glaslucka finns är det helt klart et plus, men skulle aldrig fälla ett avgörande på ett köp eller inte.

Har man en ljus lack gör de klart mer för utseendet än vad det gör på en mörk lack, speciellt vitt då den behöver lite svarta detaljer för att få ut sin rätta kulör om man säger så.
Glas är snyggt :D Ligger en del i att det kan höja utseendet på en bil. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.