AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.173

Är det bara jag som tycker sollucka är överskattat?

Sida 3 av 5
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag föredrar helt klart att slippa takluckan.
Av olika orsaker har jag under 30 år alltid haft minst en bil med taklucka, så jag har haft möjlighet att jämföra.
Som jag skrivit tidigare; jag skulle t ex alla dagar i veckan välja en riktig diffbroms i bakaxeln före taklucka.
För mig är det faktiskt ett minus med taklucka och av två i övrigt exakt likadana begagnade bilar till samma pris så skulle jag personligen välja bilen utan taklucka.
På ny bil med nybilsgaranti, och under förutsättning att jag byter bil när garantin går ut, så skulle jag kunna acceptera panoramalucka i glas.

Taklucka medför minskad takhöjd.
Det har varit massor med problem på bilar med panorama-tak.
Taklucka höjer ljudnivån, en liten aning på en ny bil och ganska mycket på en äldre bil.
Jag förstår inte (på en bil med AC) när man rent praktiskt ska använda takluckan. Jag personligen föredrar att slippa vindbrus och att solen lyser in...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om man vill slippa solen så kan jag förstå resonemanget. Men de flesta svenskar vill gärna känna på vårsolen, fånga dofter då man åker i naturen eller bara njuta av frihetskänslan med öppet tak.

Om vi drar en parallell till båtar med kapell. Jag åker med öppet kapell vid varje tillfälle som erbjuds och det är jag inte ensam om.

Men den optimala båten för vore nog en ubåt! :)

Vad gäller problem med takluckan så har väl jag haft tur med alla bilar jag haft genom alla år för jag har inte haft några problem med oljud eller läckage.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var många åsikter om takluckor... För egen del så föredrar jag bilar med taklucka och har också haft det på alla mina BMW utom en. Ska dock ärligt säga att jag inte använder dem speciellt ofta och att det skjutbara innertaket också oftast är stängt för lägre ljudnivå samt mindre kyla uppifrån på vintern. Men då och då är det skänt att kunna öppna upp och som Kristoffer skriver så gillar barnen Panoramataket.

När det gäller takhöjden så har jag trots 194cm aldrig märkt något problem att man inte får plats och då har jag haft lucka på E36, E46, E39 och E61 samt ett antal andra märken.

Den enda BMW jag haft utan taklucka var en M5 E39 jag hade för några år sedan och när jag hittade denna mycket välskötta bil så var jag fundersam över tre utrustningsdetaljer som den saknade...Taklucka, HIFI Prof DSP och fällbart baksäte. Efter att ha ägt bilen två så kunde jag konstatera att det jag saknade mest faktiskt var det fällbara baksätet...

___
//Ulf
@Ulf530:

"Taklucka medför minskad takhöjd."
Svar: Stämmer på vissa bilar men inte på alla (läs X3, X5 etc)

"Det har varit massor med problem på bilar med panorama-tak."

Svar: Visst har ett en del tidiga E91 haft problem med sprickor och oljud men "massor med problem" är väl ändå att ta i åtminstone om vi håller oss till BMW. Eller har du någon annan statistik eller fakta som tyder på motsatsen?

Med risk för att skrämma dig lite så lär din AC på din 530xd ge dig förr eller senare betydligt mer bekymmer än en taklucka.

"Taklucka höjer ljudnivån, en liten aning på en ny bil och ganska mycket på en äldre bil."

Svar: Skulle vilja säga "knappt märkbart" på en modern premiumbil. Val av däck är något som spelar betydligt större roll och du kan ju alltid dra för jalusin och få en "tyst" bil igen...

Jag förstår inte (på en bil med AC) när man rent praktiskt ska använda takluckan. Jag personligen föredrar att slippa vindbrus och att solen lyser in...

Svar: Denna diskussion minns jag var vanlig i början på 90-talet när takluckan började bli ersatt av ACn eftersom dess främsta uppgift var att under rejält buller ge frisk luft i kupén.

Idag är panoramaluckans främsta uppgift att ge ljus i kupén. Då menar jag inte SOLljus utan LJUS. Även en mulen dag i december ger panoramaluckan trivselfaktor i bilen.

Det märks tydligt att du trots dina 30 år i trafiken inte kört särskilt många bilar med panoramalucka - och det är verkligen synd! Kan bara rekomendera dig att prova då luckan kommer nämligen även under den mörka årstiden.

Jag kan förstå problemet med solljuset om det handlade om södra Spanien men tillsvidare avfärdar jag problemet med bländande solljus uppifrån som ganska obefogad.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Finns bara nackdelar med taklucka. Den största är att den gör takhöjden i kupen sämre. Det andra är att det är bara en tidsfråga innan den börjar krångla elller släppa in vatten. Sedan att den aldrig kommer till nytta är en annan femma. Om man öppnar den på sommaren får man bara solen i ansiktet och blir bländad så då är det värdelöst också. En riktig cab eller biltak utan håll för mig, tack. Optimalt en plåtcab men det kostar för mycket.

BMW 4 Life
CTech: Det finns ett ordspråk som heter "tomma tunnor skramlar mest". Det blir ganska spot-on när man läser ditt inlägg :-)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Kristoffer_L: Och vad menar du med det om jag får fråga ? Jag tycker liksom trådskaparen och flera andra som skrivit tidigare att sollucka är ett kasst tillbehör som inte behövs. Jag har haft flera bilar med sollucka. Min E38 som jag fortfarande äger har en glaslucka, mina övriga två bilar har inte det. Tycker mitt ord är värt mer än dit som bara har en bil att sätta dig i och prova. Frågan är vem det är som kramlar mest här.

BMW 4 Life
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ctech, du har så underbar logik:

Den största är att den gör takhöjden i kupen sämre.

Det andra är att det är bara en tidsfråga innan den börjar krångla elller släppa in vatten.

Om man öppnar den på sommaren får man bara solen i ansiktet och blir bländad så då är det värdelöst också.

Allt detta slipper man med en riktig cab!

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tycker det är onödigt skriva uppsatslånga inlägg som ingen orkar läsa i alla fall. Om du tvunget vill att jag ska utveckla mitt första inlägg så:

-Jag skrev aldrig att man slipper problemen i en cab.

-Jag hade dock valt en riktig cab om jag verkligen skulle vilja öppna taket.

-Har man en vanlig bil med plåttak är taklucka till mer besvär än nytta tycker jag.

Om du eller Kristoffer inte fattar så kan ni ställa era dumma frågor till min powerpost.

BMW 4 Life
ctech: För att förtydliga så menar jag att de skribenter med det mest onyanserade åsikterna oftast har allra minst eller rent av ingen erfarenhet i ärendet. Ett ganska vanligt förekommande exempel på Autopower och faktiskt i samhället i övrigt.

Läs din första mening i ditt inlägg och du förstår vad jag menar...skall jag tolka att ditt dogma även gäller nyare bilar med panoramalucka?

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tolka det hur du vill, onödigt att producera fler meningslösa inlägg i tråden, som inte har med saken att göra. Har provsuttit i bilar med panoramatak och visst, takhöjden är bra nog i dom dock inget som skulle köpt. Varken nytt eller begagnat. Takhöjden i min gamla E38 är bra nog med men kunde varit ännu bättre utan glasluckan. När det gäller nya BMW bilar med taklucka som jag bara har provsutit i så får jag plats utan problem och luckan stör inte men är där helt i onödan för MIN egen del. Vi lägger ner det tycker jag och låter andra som inte uttalat sig göra sina inlägg istället...

BMW 4 Life
Ännu en diskussion som är på väg att spåra ur... Kul! =)

Jag håller med Skorpionen : "Om man nu blir bränd i nacken eller skallen! varför öppnade ni då?? Ni är väl inga småungar som inte begriper att man kan bli bränd!"

Förstår man inte själv när takluckan är lämplig/trivsam att använda ska man såklart inte ha någon. B-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Sollucka är helt värdelöst, jag blir alltid dyngsur i automattvätten!

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller med den första talaren - det är lite onödigt och dessutom bara risk för läckage och det inträffar ju såklart tre dagar efter nybilsgarantin gått ut. Eftersom de flesta bilar idag har ac eller klimat så... Vill man ha en öppen bil köper man en cab, vilket jag gjort. För övrigt så kan man få både solsting och bli grillad i en cab också.

Värt att notera är att BMW följde denna princip på 90-talet, när ac blev standard på 3 och 5-serien. De modeller som kom efter E34 och E36 hade inte alls lika ofta tacklucka, fastän det nästan var standard på 80-talet.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kristoffer_L; jag respekterar dina personliga åsikter och räknar även med att du ska respektera mina.
Jag svarade TS och gav mina personliga åsikter.
Förstår inte varför du ska göra påhopp om t ex "onyanserade åsikter". Så vitt jag kan förstå så är väl inte mina åsikter mer onyanserade än dina!

Ett litet exempel på bara en enda av mina många erfarenheter: En nära vän hade under en period en E61 med panoramatak. Han hade väldigt mycket problem med elektroniken. Jag själv och flera andra försökte hjälpa honom. Efter ett tag visade det sig att det fanns gamla följdskador pga av fuktskadad elektronik som i sin tur berodde på undermålig dränering från taklucka/panoramatak. Batteriet, säkringar och mycket elektronik hade i princip badat i vatten. Det var ganska stora problem och dyra reparationer. Han tröttnade och sålde bilen och drabbades efter försäljningen av nya kostnader eftersom han ville vara ärlig hjälpa nya ägaren då han fick fortsatta problem.
I problemlösningen kom vi i kontakt med många ägare av E60/E61 som hade liknande problem.
Lägre takhöjd har gällt i alla bilmodeller jag har kommit i kontakt med under årens lopp (har dock inte intresse/erfarenhet från de amerikanska typ X5, X3...).
Samt att alla vi pratade med som hade lite äldre bilar, E60/E61, hade högre ljudnivå, bl a vindbrus, från takluckan.
Självklart räknar jag med att AC kan ge vissa problem (så som ALL utrustning kan göra...), och det krävs nog någon helt annan än du Krisoffer_L för att skrämma mig!
Men jag kan inte på något sätt förstå hur du menar att AC:n i just en 530XD skulle ge mera bekymmer än i någon annan bil(?). Snacka om att vara onyanserad!
AC:n är för mig en viktig utrustning som jag absolut inte vill vara utan, bra mycket viktigare än taklucka. Men du kanske menar att min AC, eller min bil överhuvudtaget, skulle bli mera driftsäker om jag hade taklucka/panoramatak..?? Måste erkänna att här har jag lite svårt att följa ditt resonemang...
Du uttalar dig lite hånfullt över att jag säger: "Jag förstår inte (på en bil med AC) när man rent praktiskt ska använda takluckan."
Du har inte lyckats förklara detta för mig. Skulle det kanske kunna vara så att dina tomma tunnor inte skramlar alls?
Jag personligen värdesätter inte särskilt mycket ljusinsläppet i kupén, åtminstone inte i förhållande till de för mig uppenbara nackdelarna. Jag har kört/åkt massor av gånger i bilar med panoramatak och jag har lagt märke till att innertaket varit stängt i MINST 90% av fallen. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att majoriteten i de allra flesta fall, liksom jag, väljer bort ljusinsläppet...
Jag har alltså för mig fullt tillräckliga erfarenheter av panoramatak. (Notera att jag håller mig för god för att kommentera din erfarenhet, eftersom den inte är känd för mig.)
Du nämner bländande solljus och Spanien. Här verkar det kanske bli lite virrigt för dig? Jag tror du blandar ihop saker och ting. Jag har i vart fall inte nämnt något om bländande solljus!

Jag har återigen läst mitt tidigare inlägg. Jag står fast vid allt, möjligen med i sammanhanget nästan betydelselöst förtydligande:
"Det har varit massor med problem på bilar med panorama-tak"
Förtydligande: "Det har varit massor med problem på flera BMW-bilar typ E60/E61 med panorama-tak".

Jag kräver inget som helst svar på detta. Önskade bara förtydliga mig. Påminner om att jag respekterar dina och andras personliga åsikter. Hoppas också du kan respektera mina.
Talesättet (ej ordspråk) du refererade till i ett annat inlägg: "tomma tunnor skramlar mest" tycker jag för övrigt är riktigt spot-on vad gäller ditt förra svar till mig.
Hur funkar takluckan på X3,X5 om den inte stjäl takhöjd?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Att den stjäl takhöjd stämmer säkert men har man en bil där takhöjden inte är ett problem så är det inget som man märker, om man inte har någon i sittande i knät.

@ulf530

Oj här trampade man visst på ömma tår :-)
Först vill jag bara säga att jag absolut respekterar dina åsikter - det är ju därför jag väljer att citera dig korrekt. Jag tycker dessutom att det ligger en hel del i vad du säger men samtidigt bjuder det du skriver in till diskussion. Och det är ju det som är det fina med ett diskussionsforum, nämligen att personer med olika åsikter kan lära av varandra.

Du skriver att du bara skulle acceptera en bil med panoramalucka så länge nybilsgaranti föreligger. Det tycker jag är att ta i med tanke på de fåtal problem som trots allt föreligger. Jämför man med de strul som bilars AC anläggningar ger så torde detta antal vara betydligt vanligare än vad soltak ger. Därför valde jag att referera till din 530 AC men det är egentligen godtyckligt eftersom de strular förr eller senare ändå.

Sedan var min poäng att panoramaluckans uppgift inte främst är att ge frisk luft utan att ge en ljus kupé. Om man sedan gillar detta eller ej är smaksak som jag även skrev i mitt andra inlägg i denna tråd. Att den sedan kan ge en visst luftinsläpp vid parkering är mer som en bonus.
...och "problemet" med solljuset var inte riktad till dig personligen utan generellt till de som beklagat sig över detta problem med en bil med taklucka.

Hoppas det blev tydligare. Over and out.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Skönt att en liten (eller stor) glas- eller plåtbit skapar lite debatt. Jag kan sträcka mig till att bilen ser cool ut när luckan bara är uppvinklad, but that's it! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.