AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.179

Är det bara jag som tycker sollucka är överskattat?

Sida 2 av 5
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Cab är bäst, panorama sedan, glastaklucka efter det...ju mer ljusinsläpp, desto bättre! Värt varenda krona.
Taklucka är helt underbart, blir så ljust och ger en annan dimension av rymd i bilen :)
Btw, hur länge kunde bmw e39 beställas med plåttaklucka, och kunde den beställas i sverige? Det är den sista Bmw'n som såldes med plåttaklucka va? Jag har för mig jag såg en tysk annons på en e39 2002 som hade just en taklucka i plåt...
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Alla har vi väl olika smak och prioriteringar. Jag föredrar xenonljus före taklucka, facelift utan M-paket än prefacelift med osv. Alla tycker vi ju olika och det är svårt att dra några generella slutsatser.
+1 för taklucka :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har plåtlucka på min E39.
Använder den kanske 2 gånger per sommar, tycker det blåser in massa smuts och det blir ett jobbigt ljus i kupén när man har den öppen.

Jag köper högst ogärna en bruksbil utan glaslucka, detta trots att jag har en cabriolet som sommarbil. Bara ljusinsläppet är värt pengarna :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ljusinsläppet vill man ju absolut slippa! Ihop med läckage, otroligt onödigt brus och annat tjafs. Jag skulle kunna betala för att slippa skiten. Enda fördelen jag skulle kunna se med den är att man kan släppa ut värmen när bilen inte är igång men i övrigt är den lika fel som 14"-fälgar.

Vänta, jag ska bara svara i telefonen...
Hmm, 1900-talet ringde och ville ha tillbaka takluckan!

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Absolut taklucka, trevlig extrautr som man kan beställa än.
Men som alltid med något bra, kommer det säkert försvinna!
Har min första bil med panoramalucka och det är faktiskt det tillbehör som givit både mig och familjen mest glädje sedan köpet. Jag sätter den mycket högre än navigation och hifihögtalare som annars är ett mantra för många (har dessa options också).
Inte för att den ger frisk luft (som det kanske var takluckans uppgift på 70-talet) men det ger ju ljusterapi!! Som bonus älskar barnen den också.

Sen finns det vissa nackdelar, den främsta tycker jag är att det blir kallt i kupen när den stått parkerad och jag glömt dra för jalusin. Men det är också det enda jag kan komma på. Numera är ju panoramataket tyst och knarrar inte heller.

När det gäller takhöjd är detta inget problem på en bil som X3 eller X5, däremot blir det tight för min del på en E90 (är själv 190cm) så där förstår jag om vissa långbenta tyvker det är överskattat.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag älskar verkligen taklucka och ser helst att min(a) bil(ar) har det.

Man får ett annat klimat i kupén när man tiltar den lite och mycket bättre luft. Sen är det skönt att öppna den vackra vårdagar och känna vårluften i kupén. Eller sena höstkvällar när man sitter i värmen och myser men ändå kan sträcka ut handen genom luckan och känna den kalla luften.

Men det är väl en smaksak som mycket annat. Att kalla det omodernt blir bara fånigt. Cab är väl ännu mer stenålder i så fall, det kom ju på 1800-talet :-P

/Fredrik
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Väljer gärna bilar med taklucka men det är inte ett absolut krav om allt annat på bilen stämmer.

Men till er som inte uppskattar taklucka för att ni blir brända av solen etc. - testa att endast tilta den! Det är ju det som är charmen med dom!
Varför vill ni ha ljust i bilen? Det blir ju ergonomiskt fel, skapar reflexer och försämrar sikten ut genom tex vindrutan.

Det kanske känns fint om bilen står parkerad och du sitter och spelar på stereon etc, men vid körning!? Nej tack, gärna båda solskydden nere konstant också för minimalt ljusinsläpp i överkant av framrutan.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Om man nu blir bränd i nacken eller skallen! varför öppnade ni då??
Ni är väl inga småungar som inte begriper att man kan bli bränd!
flashg: Alla tycker vi olika men jag tillhör dem som verkligen uppskattar ljus. Precis som jag också föredrar ett kontor eller hem med rejäla fönster och ljusinsläpp. Det ger mig ett välbefinnande helt enkelt.
En lite långsökt liknelse kanske men hade du inte hellre velat arbeta i ett ljust kontor med mycket fönster än vid ett skrivbord i en källarlokal, trots risk för reflexer i datorskärmen?

Jag har trots vissa soliga dagar inte haft några problem med reflexer eller siktproblem som du beskriver - glaset är ju rejält mörktonat (mycket mer än sidorutorna). Och om det trots allt skulle bli för mycket av det goda har man ju alltid valfriheten att dra för jalusin till bilens taklucka.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Taklucka - antingen älskar man den eller så hatar men den uppenbarligen. :) Panorama kan jag tänka mig men den lilla fjuttiga glaslucka jag har nu känns som den kvittar. Den är tonad men störs ändå av solen när den skiner in. Dessutom drar det kallt från den nu på vintertid. (när jalusin är bortdragen alltså) Nej, bara ytterligare nåt elektriskt som kan krångla. Tummen ner - igen. :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ja, på en Fiatkusin kan allt krångla, jag vet! :))

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Hörredu, min fungerar alldeles utmärkt! ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kristoffer_L: Källare, alla dagar i veckan! ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Esadh: med en dos Prozac till kaffet funkar det också kanske... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.