|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| Jag menar, vad ska man ha den till egentligen? I gamla bilar (utan AC) kanske det var lite mer praktiskt. Och vill man ha en "öppen" bil så köper man väl en cab? :) | |
|
Svar; Ja det är bara du=). Personligen letar jag i taket på bilar utan taklucka och gör så om och om igen, tar inte riktigt in att bilen jag sitter i inte har någon. Självklart har jag taklucka i alla tre 540i/6 och nej cab är inget alternativ jag gillar bilar med bakdörrar och då är de enda möjliga Lincoln Continental och Maybach 62s Landaulet. Stephan 540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa. |
|
| Jag anser också att taklucka är onödigt. | |
|
Men varför? Körde lite i somras med tackluckan öppen men störde mig på solen som dels lyste rätt ner i bilen så det blev obehagligt ljust, sen så brände det på min rakade skalle. Haha! Dessutom gnisslade det till rejält en gång och så upptäckte jag en lite repa i glaset. Klart onödigt! :) En Landaulet hade dock varit trevlig! |
|
|
Jag begriper inte heller vad den ska vara bra för. Öppnade min nån gång i somras, men då höll jag på att bli grillad av solen, så den åkte igen illa kvickt. Det har i och för sig hänt några gånger att jag öppnat den i vädringsläge, men jag glömde alltid bort att stänga den när jag parkerade, så jag slutade med det också. För min del kunde jag lika gärna vara utan. Helt onödigt tillbehör. |
|
| Taklucka är hur trevligt som helst, saknar det alltid när jag har en bil utan taklucka. Höjer helt klart trivselfaktorn i bilen. | |
|
.... ni avser lucka i plåt? I så fall kan jag förstå era synpunkter. För panoramasoltaket är helt underbart och jag kan idag inte tänka mig att köpa en kombi utan det. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Taklucka här härligt hela året! Då menar jag givetvis glaslucka, så man får trevligt ljusinsläpp på vintern och kan öppna upp och känna på vind och dofter på sommaren. En plåtlucka fungerar bara ibland på sommaren, så där håller jag med om att det knappt är värt investeringen. It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Jag syftade på glastaklucka inkl panoramaglastak. | |
|
Gillar hellre plåtlucka då jag inte vill ha ljus i bilen som bara stör. Dessutom är plåt säkrare och splittras inte vid ev stenskott etc. Således använder jag enbart tiltfunktionen vid körning (för att undvika störande ljus). Det fungerar även bra för ökad ventilation vid parkering. |
|
| Ja taklucka/sollucka är väldigt överskattat och det oavsett om den är gjord av plåt eller glas. I en bil utan AC kanske den fyller en funktion som sagt men nästan alla nya bilar som säljs idag har AC och därför är det ett helt onödigt tillbehör. | |
|
Onödigt eller inte är upp till den första ägaren att avgöra, jag personligen älskar att ha en taklucka till hands men kan hålla med om att det idag känns onödigt att betala 10-15.000:- för en liten glas eller plåtlucka (Finns plåt kvar att välja idag?) till en modern bil men ett panoramaglastak hade jag utan tvekan beställt vid ett nybilsköp om det var möjligt. Kör jag en bil utan taklucka saknar jag det dock, oavsett om det vore en vanlig lucka eller den större varianten. //Bjersér |
|
|
Görs det verkligen fortfarande bilar med endast plåtlucka? Däremot glaslucka är näsan ett måste för mig, speciellt efter att jag haft panoramatak på min E91 då känns det som att glaslucka är minsta kravet. Det har jag på min Lexus vilket gör att jag inte saknar Panorama lika mycket. Det går att även täcka för glaset med automatiskt solskydd som finns i både Panorama och glaslucka om man skulle störa sig på att solen ligger på. Men det kände inte jag av alls i min E91 eftersom glaset till Panorama är mörktonade så är det även med glasluckan på Lexusen. Funktionen i dagens moderna glasluckor eller Panorama är inte för att man ska öppna och få in fräsch luft i bilen utan det är till för att det ska bli trevligare förarmiljö tack vare insläpp av ljus ovan i från. Ibland drog jag för solskyddet bara över barnstolen just in case så att säga trots att glaset var tonade som sagt. |
|
|
taklucka tar takhöjd = värdelöst för fullvuxna. /Jonas 1,92 |
|
Verdi |
Panorama är sjukt nice. Svägerskan sa i lördags kväll "vad ljust det är i bilen", och då var det ändå bara gatlampor som lyste. :) Har ännu inte upplevt det på sommaren men den tidigare ägaren sa att han bara hade dragit för innertaket när de varit nere i södra Frankrike. I Sverige är det väl aldrig nåt problem egentligen skulle jag gissa. ps. Hur f-n får man stenskott på taket?!? |
Verdi |
Sänk stolen då Jonas... Min jätte till svåger är 2 meter lång och väger 140+ kg (han tävlar i strong man) och han satt framför vår bilbarnstol. Med visst besvär, men ändå. :-) Min far på 1.94 m har också åkt utan bekymmer för huvudet. Själv är jag bara 1.89 m och har inte upplevt några problem. Och då har jag ändå elstolar med minne som jag inte får ner lika djupt som de manuella jag hade i min förra E90. |
|
Är 1,96 och har god marginal till taket, trots panoramasoltak, så den kritiken kan jag inte alls förstå. Panoramasoltaket "gör" verkligen kupén och är därför något man alltid har nytta av, till skillnad från en del andra tillbehör. OK, om jag var punkare skulle jag märka att soltaket tagit några centimeter, å andra sidan hade det ju varit coolt att köra med tuppkammen genom taket :o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Med taklucka är nog som med så mycket annat! Man blir van vid det man har och saknar det om det inte finns! Själv saknar jag absolut inte taklucka. Min M5 saknade taklucka och det gjorde mig inget. I min 630CS har jag haft glastaklucka i 25 år och den är aldrig öppen. Dessutom känns det obehagligt att tänka på vad som kan hända om bilen välter runt i en olycka! Förutom bla dessa skäl tycker jag att det är bra att slippa en teknisk detalj som kan gå sönder, börja rosta mm Per L |
|
|
Tycker det blir ett trevligt "drag" när man har luckan i vädringsläge vilket inträffar en del trots att jag har ac i en av vagnarna. Min ac har fungerat något sporadiskt på senare tid(läs i sommar) vilket då gör att jag tycker luckan i vädringsläge dvs "tilt" av luckan är ett någorlunda substitut när ac'n vägrar hoppa igång(visst, inte i samma klass som med ac givetvis). Och inte att förglömma >> miljövänligare ;) Men visst kan jag förstå att man inte finner det speciellt lockande att ha den fullt öppen under en solgassande Juli dag, det brukar ganska snabbt bli olidligt varmt runt skallen :) Mvh Janne. |
|
|
Verdi, Narvselius: Jag sitter alltid längst ner längst bak :) Dock så sitter man ju bra mkt lägre i E90 än i E46 som jag har... Problemmen jag tänker på uppkom iofs. i M3 E30 när hjälmen skulle få plats :) /Jonas |
|
|
För mig är takluckan mycket uppskattad men inte nödvändig! Jag betalar gärna extra för den, men det ska vara av glas (plåtluckan ger bara halva mervärdet). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.