AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
15.529

Bluetooth i BMW professional E90

e9
2
e90seb
318d -08
Jag har inte blåtand installerad standard på min e90 professional stereo.

Kan jag köpa till det nu efteråt så jag kan sammankoppla iPhone och stereo, så jag slipper sitta med handsfree eller telefonen i örat?
Jag har på multiratten knappar förberedda för telefon.

Om möjligt vart köper jag det och ungefärligt pris?
un
12
unique2me
BMW 320d -06
Jag skulle nog satsa på ett Fiscon BT handsfree från tyska Kufatec, tror det är bra. Då får du ett handset som är baserat på Parrot BT lösning och Parrot är bäst på BT handsfree enligt min mening. Du hittar handsfree systemet direkt från tyska företaget enligt länk nedan, men man kan nog också köpa det med installation från BRC eller någon annan återförsäljande i Sverige om du inte vill installera det själv.

Har själv funderat på att köpa och installera själv i min E91, men ja har inte prioriterat de tillräckling än. Ja har ett Parrot MKi9200 i min V70 och det fungerar utmärkt.

Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har tittat på denna också..

Skall man satsa på Fiscon BT eller köpa en Dynavin enhet?

Jag har HiFi paketet i min e91 LCI (2009/07)
Visa användare
2.407
amullo
Blev en Ampire Kufatec enhet från nmiab.se i Luleå för mig. Avvaktar leverans, skall bara installeras.

Samma pris på ebay som från en svensk leverantör.. inte ofta det händer.

//Anders

Visa användare
2.407
amullo
Installerat och klart.
Enkelheten själv när man väl fick takmicen på plats. Ett helvete att få bort lampan.

Enheten tog 10min att montera inkl. Lödning av ström. Tog jord och permanentplus från stereon. Brun minus och rödbrun perm plus. Funkar kanon!

//Anders

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Låter ju kanon!
Visa användare
2.407
amullo
Kan verkligen rekommendera enheten! Kanonbra ljud och dessutom streamar den ljud från nallen genom att simulera cdväxlare. Fungerar verkligen kanon.

4 av 5 i betyg, priset var faktiskt något högt.

//Anders

Visa användare
2.407
amullo
Jag valde att köpa BMW micen som tillbehör och att ta ner taklampan är lite meckigt. Spenderade mer tid med det än resten av installationen. Efter att ha hållt på ett tag så gav jag upp och youtubade fram en video på hur taklampan skall plockas ner, sen var det enkelt att dra ner kabeln genom att peta in den mellan taklinern och rutan ner på passagerarsidan.

Enheten installeras innanför/under stereon med dubbelhäftande tejp (KÖP, finns inte med) och själva installationen är bara plus, minus och fibernätverkskoppling samt mic.
Man får bygga en U koppling i nätverket, men allt är enkelt beskrivet i instruktionen och omöjligt att göra fel. Jag plockade inte ens bort batteripolen och min enhet funkade direkt när jag startade bilen första gången. Enda programeringen är att man får slå ett speciellt nummer för att aktivera "streaming" funktionen, då streamingfunktionen tar över cd-växlarplatsen i listan, så har man cd-växlare måste man välja streaming eller cd-växlare. Sen byter man låt genom att klicka på ratten, men min "nästa låt" funktion ville bara funka med iPhone och samsund, inte min Sony.
Nästa låt så klickar man sig snabbt till TRACK 4
Förra låten är TRACK 1
Snabbspola bakåt TRACK 2
Snabbspola framåt TRACK 3

Såhär ett par månader senare är jag fortfarande toknöjd med modulen. Har varit med om att de EN gång inte hittat min telefon, men det kan ha visat sig vara lågt batteri i telefonen också. Kort sagt så funkar den klockrent och jag vill ändra betyg
5 av 5, för priset har visat sig vara värt en rejäl kvalitetsprodukt.

//Anders

-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
e90seb verkar ha dragit... :)

Många har nog "förberedelse" för BT utan att veta om det. Har man 6FL (USB i mittarmstödet) på bil tillverkad från typ höst 2009 så sitter det förmodligen en "MULF 2 high" i skuffen. Man ser det på BT-loggan på enheten. Det som behövs är mic, antenn, kablar samt programmering...
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Min lösning är tokigt mycket mer budget.
BT-mottagare från Ebay för under 50 kr som ligger i handskfacket.

Nej, jag får inte telefonljud i stereon, nej, jag kan inte byta låt med rattknappar och nej, jag ser inget låtnamn i displayen.

Men då jag ändå har telefonen på hållare smidigt tillgänglig vid ratten så behöver jag knappt titta bort för att göra det jag absolut behöver göra under färd.

Karl
320dT -08
Porsche 944 S2 -90
Volvo 945.
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Kör en liten trådkapning här.

Har en E91 330XD -08 utan LCI. Har en Professional-radio, HIFI-högtalare och USB+AUX i armstödet. I kofferten bor det en MULF med BT-logga på och alla möjliga kablar anslutna så verkar finnas antenn och hela kitet.

Har kört en kodning enligt denna tutorial:

Mitt resultat blev detta: Länk

Så vad säger expertpanelen, vad är nästa steg för att få fart på min BT?
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
amullo PM!
Visa användare
2.407
amullo
Svarat.

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.