AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.649

BMW - plus och minus

Sida 1 av 2
Th
77
ThePuc
528i -96
Hej vänner,

Det här inlägget anknyter lite grann till ett tidigare inlägg där man undrar varför vi är de nöjdaste bilägarna. Jag köpte min första BMW i vintras (528 E39 '96) och har precis kommit tillbaka från en 5 veckors bilsemester vid medelhavet. Jag tycker frågan varför vi är nöjdast har sitt berättigande. Jag är fortfarande helnöjd, trots att jag aldrig haft så mycket problem med till exempel min tidigare bil (Audi 100 '91). Låt mig lista plus och minus:

+ Bilen stolar är suveräna, körde långa sträckor, ibland 130 mil på en dag och hade aldrig känning av trötthet eller ryggbesvär. I min audi var jag alltid tvungen att ha en extrakudde som svankstöd. Notera att jag inte har komfortstolar!

+ Bilens drivpaket kör att man blir helt till sig. Körde både kurviga bergsvägar och autobahn, den går hur bra som helst. Toppfart, acceleration, väghållning, växellåda, allt är perfekt. Möjligtvis lite svampig vid farter över 220, men det är att vara pefektionist. Nästa gång blir det ett Sportfahrwerk!

+ Bilens stereo är kanon. Jag är ingen finsmakare, men det jag uppskattar är att det sällan är dålig mottagning, den byter frekvenser omärkligt (RDS) och fartberoende volymkontroll fungerar utmärkt.

+ Bilen drar lite (tycker jag). Genomsnittsförbrukning över 230 mil är 0.9 (och då är ändå viss kökörning inkluderad). Jag lovar, det var inte farthållaren på 90 km/h.

+ Bromsar - utan anmärkning. Var tvungen att göra en fullstoppinbromsning från 130-140 km/h efter ett litet stolleprov som nästan gjorde att det blev strike vid ett vägbygge i Österrike. De hade nog letat efter koner än idag om jag haft Audin (ingen ABS i och för sig). Ingen tendens till sneddragning, hur stabilt som helst. Det bara sög till så var det stopp på ekipaget.

+ Vindrutetorkarna hörs knappt och går att ställa in bra. Låter som en skitsak, men efter en dags körning i regn så får man nästa psykiska problem av torkarljud.

- Torkarna torkar inte bra vid farter över 180 km/h, de börjar lätta från rutan.

- Klonk i B-stolpen. Hörs tydligt på de mycket avslöjande Kroatiska vägarna.

- Vänster blinkers återgår ej till neutralläge vid temperaturer över ca 33 grader. Tvungen att återföras manuellt.

- Kliman är dålig! När solen ligger på måste jag ställa in 20.5 grader (vid 35 grader ute) för att få behaglig temp. På kvällen när tempen sjunker måste jag höja till 22.5/23 för att få behaglig temp. Hela tiden fipplande med fäkthastigheten (skulle hellre ha den på rattstyrning än radiovolymen). Den här automatiska omkopplingen till recirc. när den känner avgaser i luften är värdelös, eftersom den då även slår om till någon typ av snabbkylning så att det blir kallare och dragigare i kupen. Nej, klimans kapacitet är OK och den är behaglig (relativt dragfri, etc), men logiken och styrningen är bottennapp!

- Klick i förarstolen vid kurvor.

- Radion tappar vissa inställningar vid avstängning (jag har fixat efter tips här att det bara är volymen som behöver justeras).

Det är vad jag kommer på. Jag tror anledning till att vi är nöjda säkerligen är delvis prestige, men även skälet till varför man köpte BMW spelar roll. Jag köpte den framför allt för att jag ville ha en bil som var rolig att köra, bra motor, bra väghållning. Sedan har jag fått en del problem på köpet som tyder på dålig kvalitet, men det är ändå av sekundär betydelse (dock irriterande). Skulle de problemen bli ännu fler eller kosta mycket att åtgärda, skulle man nog inte svara att man är nöjd om man fick en enkätfråga.

ThePuc
Th
77
ThePuc
528i -96
Glömde:

- Knarrande dörrlist vänster dörr bak

- centrallåset fick spatt en gång. Det kom liksom i otakt. En dörr var alltid tvärtom mot alla andra (låst/olåst). Efter lite juckande kom det i takt igen.

- farthållaren dog på motorvägen i Österrike. Gick inte igång igen förrän jag stängt av och satt igång bilen igen (återkom inte sedan dess).

ThePuc
Flera av dom saker du listade är typiska fel på 96orna
dvs Minnet på stereon och fläkthastigheten (tror jag).
Klonk i B stolpen har varit uppe tidigare och själv har jag samma problem med blinkers spaken och klick i stolen (men det går att fixa själv har jag läst).
Kolla att fläkthastigheten ändras då du byter temp annars måste den fixas...sök inlägg on B stolpen och fläkten så får du nog tips...

(Väldigt nöjd med min...)

MrMonzen
Fr
1.142
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag vet inte om det är unikt för BMW, men min uppfattning om hur man får bäst behaglig temperatur på kliman är att så länge temperaturen är runt 20 grader eller däröver så ställer du in kliman på 22 grader. Är yttertemperaturen under 20 grader brukar det vara behagligast att ställa in den på den yttre temperaturen. Då fungerar i varje fall min klima klanderfritt. Helt klart är i varjefall att du inte får en svalare bil vid 30 graders yttertemperatur om du sätter kliman på under 22 grader, snarare tvärtom. Detta handhavande har i varje fall fungerat på mina senaste bilar upp till 40 graders yttertemperatur
Mi
542
Micke R
328i -98
Det där med ett klick eller klonk i förarstolen vid offensivkurvtagning känner jag igen. Hur löser man det?

Mvh / Micke R
Länk

Här finns massor, även fix av sätet

MrMonzen
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Sen tror jag att det är dålig lack på förardörren på 96:orna, eller hur ThePuc? :-))

Mvh

/NP
Th
77
ThePuc
528i -96
Monzen: Att felen är typiska är knappast en förmildrande omständighet. Inte heller blir jag gladare för det.

Freunde am Fahren: Har labbat mycket på sistone eftersom jag varit på ställen med temperaturer upp till 38 grader. Det du säger stämmer inte på min bil i alla fall. Kliman har (åtminstone) två moder. En då den blåser på lite kraftigare genom mittblåset (då kämpar den med att få ner tempen) och en då den riktar om mer luft ner till fötter och sidor (bibehåller temp.). Detta kan man påverka (modväxling) genom att sänka tempen från till exempel 21 till 20 även om det är +35 ute. Sedan blir det faktiskt svalare i bilen också.

NP: (svårt att hålla käft va) Jag glömde skriva att runtomsikten är dålig på BMW :-)

ThePuc
ThePuc--> Du glömde ett till minus, nämligen mugghållaren! =))

/Manray/
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Det har glömts ett plus!
Visst är väl 5-serien väldigt vacker!!??
Speciellt i jämförelse med Audi. Min bil har V8, step, navi, M-chassie och en massa annat. Men jag köpte den för att den var så djävla snygg!

NÖJD
Th
77
ThePuc
528i -96
Bianchi: Helt rätt, designen är mäktig. När man kör på autobahn och ser en BMW komma bakifrån börjar man genast fundera på vart man ska ta vägen för att släppa fram vidundret, tills man 0.2 sekunder senare kommer på att "javisst ja, jag sitter ju själv i en" ;-)

ThePuc (fortfarande nöjd)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Manray: Kaffe dricks på café!
Ooo vad spännande det blir att testa lite den 3:dje augusti...
Vi har redan ritat en svart pil till höger på en pappkartong om det skulle vara någon som inte kände igen njurarna fram.
Vad gäller design tycker jag att 5-serien är vacker. Den är vackrare framifrån än bakifrån. Vad tycker ni?

Mvh

/NP
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Knarrande/skramlande lister fixar man genom att man har vaxfett (för läder och skor) på listerna, och vaxar (sonax flytande hårdvax funkar iafl för mig) i dörrstolpar och överallt där listerna ligger an.

Använd aldrig silikonspray då allt blir mycket värre och det enda sättet att få bot på det blir att köpa nya lister.
Tigerr
Mugghållare bak - Joo, jättesmart lösning.. =/

"Hanz, wir hängen ein halvkilos cola i ein hållare av ein halv cm plast ja, süper!"
"Jawohl Freidrich, das must hålla seeehr gut jah!"

Neeej BMW, läs på er hållfasthetslära! *fy fy*

Tigerr
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Tiger:
Kan du översätta det på svengelska oxå. höhö
//Marin
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Uppträder något el-fel på E39 när man är ute och kör har jag ett bra tips:

1. Stanna bilen (säkerhetsskäl...)
2. Slå av tändningen
3. Slå på tändningen

Vips är felet borta! Detta har jag använt mig av vid två tillfällen. Ena gången var det bakrutetorkaren som helt plötsligt stannade mitt i ett svep. Andra gången var det el-hiss vänster fram som slutade att fungera. Skönt att ha en pålitlig bil som man vet hur man ska laga.

Micke
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
mikren-6: hehe...ja det låter som synnerligen lätta reparationer...hoppas förresten att din peugeot inte är lika HÅRIG som en fransyska också *lol*
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Va fan har Microsoft börjat leverera till BMW????
Så får jag göra på min dator allt för jämman...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
halsningar fran Mallis finns en och annan bmw

I morgon på Mallis och spanar efter BMWbilar, självklart med BMWPOWER badlakan:)
MVH
Hasso
Th
77
ThePuc
528i -96
Hasso är verkligen hängiven. I stället för att sitta i baren med en G&T och spana in brudar går han runt och kollar bilar på parkeringsplatsen i 36 graders värme. Spooky...

ThePuc
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
dr. Cosmo: Styrboxen är en konverterad Macintosh, det är förklaringen *lol*
/Kalle

HATA macintosh!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.