AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.957

PANIK! Justeringen till oljepumpskedjan sitter stenhårt fast , vad göra?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har kontrollerat mina oljepumpsbultar på 740in men justeringen till kedjan sitter stenhårt fast. Går varken att dra åt eller släppa !

Vad gör jag?? står med en nedplockad bil och känns löjligt att slänga ihop allt igen utan att ha gjort jobbet fullt ut.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om jag minns rätt (det var några år sedan jag gjorde detta sist...) så lossar du stora bulten och justerar sedan med insexnyckeln. Därefter drar du fast stora bulten igen.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag justerade utifrån med 16 nyckel, sen fick jag hålla emot när jag drog i bulten, rätt eller fel vet jag ej men fick spänt kedjan och bilen gick som den skulle.

Blir en lång natt detta, har bytt styrleder, mittre styrstag, servat bilen, och håller nu på att byta bärarmar bak. Jag har full förståelse för verksträdernas priser, är ju så förbenat svårt att komma åt. Varende moment man gör på bilen så är det ju speciallösningar man får hitta på och komma runt problemen. Återmonteringen däremot är ju iallafall smidig :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nej nej, du ska inte röra den utvändiga muttern. Man skruvar ur den ena bulten helt och justerar med en insexnyckel inuti.

Lämnade inte du in din bil för massa bussningsbyten?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Den invändiga insexbulten satt stenhårt fast, hade jag tagit i mera hade jag dragit av nyckeln och en avdragen insexbits däri hade ställt till stora problem!

Så jag lyckades justera utifrån, verkade fungera på samma sätt, och fast sitter det så hoppas det är okej hehe

Jodå jag bytte de såkallade "intergral link" bak på bägge sidor på verkstad men resten i bakvagnen tog jag själv samt mittre styrstag och leder fram. Fram/bakvagn och oljepump/service tog 13 timmar så blev en sen söndagnatt. meckigaste var nog att montera bärarmarna bak löst sen sänka ner bilen och krypa under och dra åt, tur man är undernärd haha
TW
121
TWX
750 il -96
Man kan faktiskt lägga pall eller annat material under däcken när man släpper ner för att dra åt så man behöver inte krångla till det, det gjorde jag och jag är inte undernärd och bra plats blev det
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Betalade du 8000kr för att låta byta två 300 kroners bussningar?

Märkligt ang oljepumpen, bara hoppas det sitter :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Materialet kostade 750:- per sida har jag för mig, totalt med arbete 5000:- om jag minns rätt, hade lite mera med på den räkningen också..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.