|
|
|
|---|---|
|
Hej! BMW 523I E39 1996 Har försökt att fixa min handbroms nu i flera timmar.. Den tar väldigt dåligt. Har satt i nya bromsbackar (biltema dock), slipat ur bromsskivorna så de är ok och fettfria. Ingen vajjer eller liknande är av, armen till backarna rör sig som den ska och är infettad. När jag slängt på skivan så justerar jag på justeringen innanför bromsskivan så det blir stumt, sedan släpper jag upp ungefär 7 hack så att det rullar på fint. Innan detta så har jag släppt på justeringarna inne i cupén. Nåväl, när jag gjort detta så efterspänner jag i kupén så handbromsen inte känns så "slak". När jag har fixat de och ska prova handbromsen så tar den ändå dåligt.. Det är omöjligt att dra i handbromsen så hjulen låser sig, tveksamt om de ens går på snö. Fick anmärkning på detta på besiktningen, dock var det innan jag böt backarna. Jag fick då 4% bromsverkan utav 16%, men nu med de nya backarna så tycker jag inte att bromsverkan är direkt bättre än innan, lite bättre är det ju ialf men inte bra. Så vad gör man? byta till BMW original skivor/backar? måste besikta bilen på onsdag annars körförbud. Tacksam för svar! Emil BMW <3 | |
| handbromswiren kanske är dålig. min på vänster sidan är dålig och det märks väl på bromsverkan. | |
|
Eftersom det låser båda hjulen när jag drar i handbromsen när den står på lyften så borde ingen wire vara dålig, för då borde det inte låsa ena hjulet. eller? BMW <3 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ge dig ut och kör och slit in handbromsen innan du gör en slutlig justeringen. Det är meningen man ska släppa 12 hack med slaka vajrar sedan ska det justeras i kupen så lampan tändas på andra hacket senast och då ska du ha lite anliggning på handbromsen. Och ta rejält på 4 hacket. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har varit ute nu och kört in handbromsen, tycker inte det är någon märkbar skillnad sen förut. Sen är ju handbromsen sträckt så det räcker och det verkar ta lika på båda hjulen. Är det originaldelar som gäller? Någon som har en susning om vad det kostar? BMW <3 |
|
| jag har Biltema handbromsbackar, inget fel på dem tar riktigt bra. Tror du bara kommer lägga pengarna i sjön om du hoppas att orginal ska avjälpa. | |
|
Okej det var ju både kul och tråkit att höra! hehe. Vet till Volvo bilar så funkar oftast inte pirat backar nå vidare bra. men eftersom det funkar för dig så borde det gå och få till för mig med tycker man. Förstår bara inte riktigt vad det är som är fel, möjligtvis skivorna då de börjar på och bli lite sisådär. BMW <3 |
|
|
Tja! Jag har en precis likadan bil som dig, hade för ett par veckor precis samma j-vla problem! Höll på felsöka, fixa och trixa under ett par kvällar utan förbättring(Köpte nya handbromsbackar men lämnade tillbaks de efter att jag såg att de var helt okej), åkte till en verkstad som smörjade upp alla rörliga delar i mekanismen i trumman, Han ville bara ha 300 spänn för det så det lär ha varit något "enkelt" som jag missade, Jag blev glad över kostnaden och för snabbheten han åtgärdade det så jag glömde att fråga vad det var som knasade :P Min rekommendation är att lämna in den till någon som kan smörja upp allt för en billig peng, kan vara rosten som härja lite här och var.. Skivorna på min där bak är inte de världens bästa, men handbromsen tar riktigt bra nu. Detta kanske inte var så mycket till hjälp. Men kom ihåg att köpa original delar från BMW är som att kasta pengarna i sjön som sagt... Hoppas det löser sig! MVH |
|
|
Hej, Det var som f*n. Så han smörjde upp allså. Jag smörjde upp armarna till backarna, de går så lätt och fint. När jag slänger på skivorna och drar i handbromsen efter jag ställt in allt så märker man att backarna greppar tag i skivorna, så inget som sitter fast på så vis. men kanske värt att ta iser wiren och smörja upp och se om det blir bättre, man vet ju aldrig ifall wiren hänger sig på något vis. Har annars ringt till BMW och beställt originaldelar..skivor bak + backar + bromssköldar + monteringssats = 2500:- fattigare! Men kan ju iof smörja upp wiren innan jag köper de sakerna ifall att. På Volvo brukar pirat delar fungera dåligt, vet det eftersom jag iprincip jobbar som bilmek på Volvo. Så man har ju inte tummen mitt i handen heller. BMW <3 |
|
|
Jag smörjde själv armarna till backarna i flera omgångar, det hjälpte inte och därför gav jag upp och lämnade verkstaden att göra det. Synd att du kastar bort hela 2500kr. Gå efter Hassos tips, det borde nog hjälpa. Jag släppte inte på något, jag gick direkt på att spänna efter att ha smörjt allt. Det var säkert det som felade för min del. |
|
| Jag hade samma problem med min. Smorde upp de rörliga delarna och ruggade upp både skiva och backar med grovt sandpapper för att få lite friktion. Justerade sen in varje sida så man kände att backarna precis börjat ta lite. Viktigt att båda sidor greppar in exakt samtidigt! Slutligen justerar man in spaken i kupén till lämpligt läge. Detta funkade finfint för mig. Från att nästan inte ta alls till fullgod funktion, utan att en enda pryl behövde bytas. | |
| Jaså ni tror det allså! Efter jag justerat vid skivorna o ska in i kupen så justerar jag även där. Har hjulen i luften och när jag sätter på spärrskaftet på en hjulbult så orkar jag dra runt hjulen precis, även med handbromsen i! samma kraft behövs på båda sidor så de borde inte vara spännda fel, sitter troligtvis biltema bromsskivor bak, kanske är "trumman" lite för stor så att inte backarna ligger emot helt utan bara på "toppen" om ni förstår vad jag menar.. | |
| bmwvolvo : Du är ju bilmekare, mät upp hålet i trumman och spänn ut justering max på handbromsbackarna så får du svaret på "om hålet i trumman är för stort" | |
|
Jag har aldrig lyckats få till handbromsen med att lossa så många hack ute vid backarna som 10-12 på dom jag haft, E3, E12, E34 och E39. Känns som att 4-5 är max för att få till en acceptabel handbroms. Risken finns naturligtvis att backarna ligger lite nära och klibbar fast av värmen. Har ni verkligen fått till det med 12 hack? FAF |
|
| Nix, 12 hack är för mycket på min i alla fall. | |
|
En ide som jag råkat ut för på flera bilar... Får man backarna minsta snett eller liknande så tar dom inte på hela slitageytan och man får taskig handbroms. Jag har slipat ner yttre kanterna ca en cm på slitageytan och det hjälpte. Biltemas hanbromsbackar funkar ok men inte deras monetringssats. //Per |
|
|
Har använt btemas monteringssats till 2st E36 1st E34 1st E39 och en Megane och dem har fungerat dessa gånger iaf. Tror faktiskt ts skulle få mer effekt av att byta vajrar än att köpa orginalbelägg istället för Btemas. |
|
|
Mycket olika tips här:) jag har mekat bil länge och aldrig haft prob med en handbromsjustering. 1,kolla så att det finns backar och trummor i ok skick,kolla även att allt löper lätt. 2,släpp på vajrar (mutter en bit från anslag) 3,skruva nu på justeraren samtidigt som du roterar axeln,när du känner att det börjar bromsa släpp då så att det rullar fritt inte mer (max några hack) 4,justera muttrar på spaken med hylsa och handkraft så du tycker det känns bra 5,kolla nu med släppt spak att axeln roterar lika lätt som förut (annars släpp lite på vajer) 6,nu är det bara finlir kvar dra åt 1-2 knäpp på spaken och känn på axlarrna sista punkten kräver lite tålamod men går relativt fort när man får in snitsen. Att släppa 12 hack kan aldrig funka för då bromsar max halva backen mot trumman,däremot så har justeringsplunsen 12hack och läser man i en handbok så kan det stå nåt i stil med så här. "släpp justeringen 12 hack" men det har inget med hur mkt man ska släppa. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
nu är det löst.. det var dessa biltema handbromsbackar som var felet som jag misstänkte. satte på BMW original samt monteringssats + bromssköldar när jag hållde på och vipps nu gick den igenom besiktningen. Jag släppte 10 hack och det fungerade kanon, efterspänna i cupén och ut och köra osv.. så fick jag allt till det tillslut. Men tack för alla tips ändå! BMW <3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.