|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
undrar om det ska vara såhär... bromsarna funkar perfekt, men när jag bromsar flera gånger i sträck, typ pumpar, så¨är det precis som om servon stängs av, för man får ta i som f*n. om jag tillexempel kör och bromsar en gång, sen släpper helt, och ska bromsa igen. är det något fel? eller ska det vara så? det är ju välldigt smidigt när man ska fickparkera och sånt, med lite mera känsla i bromsen, men det är ju fullständigt livsfarligt på smala landsvägar när man bromsar lite här och där, rätt vad det är så tar bromsarna knappt om man trycker normalt. har varit så sen jag köpte bilen, men har typ vant mig.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
Deliq |
Byt bromsvätska, det låter som om den är gammal... M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
|
det kan inte vara bromsvätskan, det är precis som om det är nån funktion... alltså bromsservon stänger verkligen av.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Deliq |
När bytte du bromsvätska senast ?? M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
|
vet jag inte, men hur skulle det kunna vara bromsvätskan? jag kan bromsa hårt hur länge som helst, men om jag släpper bromsen och trycker ner den igen, så får man ingen hjälp av bromsservon. jag vet att andra bilar är så med ibland, om man tillexempel står stilla och ska värma däck, så slutar bromsservon att hjälpa om man tillexempel gasar samtidigt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Deliq |
Bromsvätskan suger åt sig fukt, med tiden så pass mycket att ångbildningstemperaturen sjunker så lågt att man når denna temperatur redan efter en inbromsning. Detta fenomen är väldigt vanligt bland svenskar som åker till Tyskland/alperna, att bromsvätskan kokar efter några hårda inbromsningar eller halvvägs nerför serpentinvägarna. Svenskar som sällan utsätter sina bilar för sådana påfrestningar och/eller slarvar med bromsvätskebyte märker inte av problemet till vardags, förrän det är försent. Instruktionsboken ( och även SI-indikatorn ) har bytes-intervall på två år. Som du själv beskriver så funkar en hård inbromsning (då bildas ångan) och så släpper du och trycker igen och bromsarna beter sig som om du har luft i systemet. M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
Deliq |
Instruktionsboken (och SI..) anger bytes-intervall... ska det ju stå förståss M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
|
Du kan nog vara lugn...att bromsarna blir tunga efter flera pumpningar beror på att vakumet tar slut. Dvs hur många gånger du kan pumpa beror helt enkelt på vilken motor du har osv. Körde en polares fabriks nya Toyota Hilux TurboDiesel, den hade gått 3,6 mil då. Och bromsarna betedde sig precis som du beskriver. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Kan också tillägga att hans s60 gör likadant, fast det krävs några mer pumpningar innan den börjar gå trögt. Visst känns det som att bromsa med motorn avslagen i princip? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
ja, som sagt så är det inget fel på bromsarna, för jag kan stå still och bromsa, och det blir samma sak, och dom blir nog int överhettade av det.. men det måste ju vara fel då, för jag kan bara bromsa en gång... hur och vad är det man ska byta? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Håller med shu!. Det är vacumet som tar slut,Min var sån sen hände något med pumpen(vacumpumpen) o "huset" sprack. Sprutade olja kan man säga... I vilket fall som helst så inhandlades det en ny orginal och nu inga sådana tendenser längre! Tror att den kostade drygt 2200:-... |
|
| Har alla ni bytt bromsskivor på era bilar? | |
|
hurså? det kan ju inte vara nått fel på själva bromsarna eller oljan, om jag kör i 3 km/h och bromsar till, sen kör vidare, och om jag bromsar innom 10 sekunder igen å är det ingen bromsservo. tror inte bromsarna blir överhettade eller något sådant av det... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Kolla så att slangen från pumpen är hel. Be en kompis stå och titta medans du trycker på bromsen för att se om det "pyser".Använd gärna nån form av vätska på för att lättare se Diesel Performance..... |
|
|
Tar upp denna gamla tråd igen. Har också problem att servoverkan på bromsen försvinner ibland. Detta sker oftast när man typ "ligger på rull" dvs. man rullar i kö, skall parkera mm. M.a.o. motorn går på tomgång eller med väldigt lite belastning. Har dock märkt att om man håller ena foten på bromsen och gasar "till lite" så sjunker pedalen lite, precis som servoverkan återkommer lite. Är detta ett vacuumläckage till servot eller i servot? Har som alla andra "nästan" problem med pendlande tomgång, ryckig gång, speciellt under 2500 rpm, bludder mm. Kan motorgången ha med bromsservot att göra, jag menar om den tar tjuvluft så att vacuumet blir så lågt att servon inte vill funka riktigt. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det hände mig på min Volvo att slangen mellan insugningsröret och bromsservot, vulkade upp sig invändigt, så hålet i slangen förvandlades från 10 mm till bara någon millimeter, då kunde man bromsa en gång, nästa hårda inbromsning ombedelbart efteråt så fanns inge servoverkan alls pga det tränga hålet som gjorde en snabb fyllning omöjligt. Det bör att gå att bromsa åtminstone 3 snabba hårda inbromsningar innan servoverkan mattas tycker jag känns som en normalföreteelse. ///MVH Hasso Länk |
|
Kanske skall förtydliga lite. Det kan hända att servoverkan försvinner första gången man bromsar. Det har dock bara inträffat när man kör sakta, typ kökörning mm. aldrig när man bromsar från lite högre fart eller så. Är det någon som har bytt bromsservot, är det knöligt och dyrt?? Fler ideer mottages. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Instämmer helt med "hasso".Slangen och backventilen är det man bör kolla först. FAF |
|
|
Faf. Vilken backventil menar du? mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Det sitter en backventil någonstans mellan insug och servo. tidigare sat den på slangen men det är möjligt att den är inbyggd i anslutningen för slangen på servot. Undertrycket i insugningsröret används för att skapa servoverkan i servot. Därför måste backventilen vara vänd åt rätt håll. FAF |
|
|
Ni får ju görna skillnad på bensinare och diesel med. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.