|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vill fråga er och BARA er som har haft eller har Dieselkraft box i era bilar. Vad är era erfarenheter av deras box? Dem har nu ute box som även har styrning laddtrycket till turbon. Den är jag allra mest nyfiken på. Så kom gärna med era erfarenheter, positivt som negativt. Jag UNDANBEDER kommentarer om mappning och hur dåligt box är mm. Jag vill ENBART ha svar om Dieselkrafts box är ni snälla. Jag har mappat tidigare och vet allt om innebörden och skillnaden mot box osv, så därför kan ni hoppa över den här tråden. BARA Dieselkraft innehavare. | |
| Redan besviken på att Hyndan saknar "lite" power i jämförelse med 535:an?:) | |
|
Hahaha nope, Hyndan går riktigt fint :) Saknar inte 535:an heller för den delen, så det hänger inte ihop med min tråd ;) Som alltid, mycket vill ha mer, och en extraknuff under huven tar man gärna emot. Ca 170 hk och 400Nm som är miljöbil är fint hehe |
|
|
Hepp inga svar... Då kan jag svara själv Köpte det, installerade det och jag blev sjukt överraskad. Visst, ingen mapp, men ändå vilken skillnad med den nya typen av box som styr laddtrycket också. Hur som helst, sjukt nöjd med den boxen, servicen från Dieselkraft är OUTSTANDING, mailar och till och med ringer upp fram till kl 21. Sånt är mycket sällsynt idag. Ni med dieselbox tankar, ni har en produkt att se fram emot om ni tar en Dieselkraft! |
|
| Aleks: Har du ramlat och slagit dig? Nu svänger du riktigt mycket? Jag som normalt sätt är lågmäld, blir lite orolig.. | |
|
Hahahaha ja det har väl blivit en helomvändning med både bilbyte och optimerings sätt :)) Du behöver inte vara orolig, jag är tillbaks i träsket om något år igen...men då blir de ti Audi träsket som dig ;) |
|
|
Haha...håller med Mistafrizz Flåklypa |
|
Verdi |
Chippa nya 320d och få en miljöbil med över 230 hk. :) |
| Verdi - För liten bil för att ha den till 2 barn, annars givet :) Men är Touringen också miljöbil? Sen köper jag inte en splitterny BMW någonsin igen. | |
Verdi |
Ja, det är dyrt med splitterny BMW. Men det dyra ligger i ordet "splitterny" och inte i ordet "BMW". ;-) |
| Verdi -Specade precis den 3 serien du nämnde med samma utrustning som jag har MINUS en del annat som jag har. Hamnade på 437.900. Saftigt värre mot 250.000 kr. Kan nog leva utan dem extra 40 hk och ha 170.000 kr extra på banken :))) | |
| Köpte splitterny bil nu för 250.000. De va inte dyrt och jag fick mycket bil :)) | |
| Herr.Bayer: Om du inte tycker att det är någon annan skillnad än 40hk mellan de två bilarna så är du en perfekt Hyundai-kund. Det var väl därför du köpte en kanske, precis som så många andra. Själv börjar jag nästan vackla och undra om det är jag och några få till som är knäppa och inte den stora massan...men nej, så kan det inte vara. ;) | |
|
Hehe du får ju läsa resten också, inte ha selektiv syn min vän ;) Visst skiljer det mer än dem 40 hk, men att en BMW 3-serie, som dessutom är en storleksklass mindre, skulle kosta mig 170.000 mer bara för att det är en BMW och har "det lilla extra" ...plus 40hk mer - det är för min del inte värt 170.000 kr. Går man upp till en 5-serien som är mer motsvarande i40 så ligger vi nu ca 220.000 kr extra. Det får man en till helt fabriksny i40 för. Två bilar till priset av en enda BMW. Är den så mycket bättre? Om du följt en annan tråd som jag skapade kaos i så har jag förklarat mitt köp av i40 ;) |
|
Verdi |
En 320d kommer inte att kosta dig 170 tusen mer, annat än i inköp. Du får ju mer för den när du säljer den också. Men visst, Hyundaien blir ändå billigare. Kanske runt halva den summan över 3 år? Dvs 25-30 tusen per år? Jag läste ett vintertest i Aftonbladet med i40 mot Peugeot 508 som "billigt" alternativ till Volvo V70, Audi A6 och BMW 520. Den fick inte mig att vilja köpa en Hyundai i40 iaf. Enligt testarna så var den framförallt olidligt bullrig, särskilt med dubbdäck. Dessutom var strålkastarna urusla. Tror även den fick kritik för styrning och chassi. Den förlorade iaf budgetduellen mot 508:an ganska stort. Och återigen, att köpa en splitterny bil blir aldrig särskilt ekonomiskt. Visst går en äldre bil sönder då och då men mot den kolossala värdeminskning som din Hyundai står inför så finns det pengar till både det ena och det andra. |
|
Jodå, med den specen jag har på min VS BMW 320d så blev skillnaden 170.000:- och nästan 220.000 mot 5-serien. Jag får INTE mer om jag säljer en BMW heller, för jag har redan haft en 320d och den förlorade jag stort på. Även om jag förlorar hälften på i40 under 3 år så är förlusten 125.000, de e nästan lika mycketav vad jag förlorade på min 320d på 14 månader. Vinnartest - duellen mellan i40, V70 och Peugeot 508, där sopade i40 mattan med dem. Läs automotor sport så får du se. Aftonbladets tester är verkligen riktigt tillförlitlig källa för biltester hahaha Verdi...kom igen mannen, tror du verkligen på det själv med Aftonbladet :) Hyundain hade 2-3 poäng mer än Volvon som kom på andra plats, UTAN att ens blivit Euro NCAP testad, därmed kunde dem inte ge full pott till i40 pga det. Nu när den blivit NCAP testad så fick den full pott. I Automotorsport gick 508 ut som förlorare och inte vinnare :) Strålkastarna är riktigt bra på i40, helljuset däremot aningen sämre. Bullrig? Snarare knäpptyst vill jag påstå, där det även är angivet att den ska vara 2 dB tysare än BMW. ALLA bilar är bullriga med dubbdäck! Jag körde min i40 till Tyskland, totalt 900 km. Bilen var varken orolig, bullrig, eller på något sätt negativ att köra med. Jag ska ju köra familjen med den, inte Mantorp för guds skull :)) Bara o sänka den lite om jag vill ha bättre grepp ;) Försäkring 1595:- per år. BMW 320d 5000 kr per år ;) Visst är det ingen ekonomisk vinst att köpa fabriksnytt, men valet mellan 3-4 år begagnad BMW eller fabriksny i40 med 5 års garantier och bekymmersfritt i plånboken. Enkelt i mitt val iaf då jag sparar pengar till hus. Nu med boxen går bilen som en Volvo D5, vilket är riktigt rolig bil...som dessutom är miljöbil :) |
|
|
Verdi - bara en liten intressant artikel där Hyundai vinner TYSKA designpriset Golden Award före bl.a nya Audi A6. Länk |
|
Verdi |
Bra att du är nöjd. Vet inte vad jag ska säga. Grattis till världens bästa bil? ;-) |
|
Herr.Bayer: Snopet att se att du har köpt en i40... Kanske iofs lika snopet att jag åker en stor gubb-volvo (nåja tillfälligt iaf). Va bättre förr när vi åkte våra E9x du :) Anyway så är ju inte den totala ägandekostnaden för 3 år SÅÅ mycket lägre för en i40 jämfört med en BMW 320d som du vill påvisa. För det första så är det sjukt grymma kampanjer just nu på 3-serien. För det andra så ja, BMWn är ändå billigare att köpa. Men ger ändå mer pengar tillbaka om två eller tre år när dy byter nästa gång igen. Utöver detta så har man ju även BMW's "fria" service att luta sig emot. Många av oss (eller dom) som köper nya BMW's funderar nog både en och två gånger hur man kan motivera en BMW framför en Toyota, Volvo eller Hondai. I det stora hela så handlar det väl några saker: Engagemang, Intresse, Storlek på plånboken samt behovet av att synas och bli uppmärksammad. I det stora hela så en person som har allt det jag beskrev ovan väljer nog en premiumbil, medans en som har lite mindre av något eller allt jag skrev ovan väljer nog en "vanligare" enklare och billigare bil. i40 är för övrigt en ganska trevlig bil att köra och som dessutom ser lite frän ut. |
|
|
Herr.Bayer: Den billigaste i40 kombin med dieselmotor kostar 234 900kr och BMW 316d touring Comfort Edition kostar 259 900kr. Med rådande erbjudanden på nuvarande 3-serien är det en förhållandevis prisvärd bil. Det går även att få Advantage Edition till riktigt lågt pris. Så skillnaden är i dagsläget inte så värst stor som du påstår. Beträffande buller, du påstår att din bil inte är bullrig och du har haft den ner till Tyskland vilket innebär att den rullar på dubbfria vinterdäck. Däck som avsevärt minskar buller i jämförelse med dubbdäck. |
|
| Oroa er inte, han kommer tillbaka i BMW träsket förr eller senare :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.