|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen står registrerad på min far idag. Tanken är nu att han ska skriva över den på mig. Jag ska ju inte köpa den av honom, så jag behöver inte oroa mig för i vilket skick bilen är eller om den är stulen och såna saker. Men vad bör man tänka på vid ett ägarbyte? Vad händer med försäkringen vid ett ägarbyte? Kan man göra en anmälan om överlåtelse om man vill ha kvar samma försäkring, eller måste man teckna nytt? Vad händer med fordonsskatten? Kommer redan betald skatt att följa med bilen eller kommer den att återbetalas till tidigare ägare så att jag som ny ägare måste betala skatten? Det här är säkert en dum fråga, men den årliga besiktningskontrollen påverkas väl inte av ett ägarbyte? Man måste inte besikta om det redan är besiktigat och terminen för besiktning förblir samma som tidigare?... Jag har ingen direkt erfarenhet av sånt här, och det är nog uppenbart vid det här laget antar jag. Jag vet bara från teorin att man har 10 dagar på sig att anmäla ägarbyte. Men vad händer annars?... egentligen? | |
|
Försäkring får du teckna en ny, skriven på dig. Fordonsskatten följer bilen, om inte avställning sker i samband med ägarbytet. Besiktningsterminen påverkas ej av ägarbytet. Det sista förstod jag inte riktigt? "Jag vet bara från teorin att man har 10 dagar på sig att anmäla ägarbyte. Men vad händer annars?... egentligen? " Mvh Stefan |
|
|
Det är väl mer eller mindre bara att skicka in papperna, ring ett försäkringsbolag och teckna försäkring. Din pappas försäkring gäller ju honom och hans bil, men när du nu "köper" den av honom så avbryts ju den. Du måste alltså skaffa en ny, direkt, annars får du ett otrevligt och dyrt brev från trafikförsäkringsföreningen. Ett tips kan ju vara att ringa försäkringsbolaget innan ägarbytet genomförs så kan de nog hjälpa dig hur det blir med försäkringen. Skatt och besiktning påverkas inte av ägarbytet. (Om inte bilen ställs av i samband med bytet, men så uppfattar jag inte situationen här) __________ Mvh Grelle |
|
|
Om du anmäler ägarbytet för sent så räknas datumet då de tog emot ägarbytet, alltså får den tidigare ägaren betala försäkring längre osv. __________ Mvh Grelle |
|
|
Du måste teckna en ny försäkring på dig från första dagen. Endast den som står som ägare på bilen kan försäkra den. Tecknar du inte en ny försäkring så träder trafikförsäkringsföreningen in och det blir dyrt. Mycket dyrt. Skatten följer med bilen. Besiktningen styrs av slutsiffran, inget annat. Ägerbytet sker när anmälan registrerats av Trafikverket. Väntar man med pappren så står bilen kvar på säljaren, inget annat händer. |
|
|
Så... om tidigare ägare väljer att avställa bilen innan han säljer den så får han tillbaka pengar på skatten (för det antal dagar som återstår på redan inbetald summa)?... Det är väl därför som så många vill se till att bilen är påställd och att skatten är betald när man köper bil. För att själv slippa betala skatten direkt efter att man köpt och påställt bilen. I så fall vill man oftast betala något mindre för bilen istället, för att täcka den extra kostnaden. Det talas om att man har 10 dagar på sig att anmäla ett ägarbyte till Transportstyrelsen. Det jag undrade var vad som händer i fall man skulle vara så dum så man glömmer skicka in anmälan och den kommer in till Transportstyrelsen efter 11 eller 30 dagar?... bara undrar liksom. Jag måste alltså i princip ha en giltig försäkring redan innan vi skriver på anmälan om ägarbyte och skickar in till Transportstyrelsen? Man kan alltså inte skicka in anmälan i förväg, för att dagen efter eller dagen därpå teckna en egen försäkring på bilen? Utan försäkringen måste gälla från samma datum som står i anmälan om ägarbyte?... Om jag vill ha tid på mig att hitta en lämplig försäkring och försäkringsbolag så måste jag alltså titta på det innan och sedan välja ett som jag tecknar avtal med? Och det gör jag helst samma dag som vi skriver på och skickar in anmälan om ägarbytet? Är det möjligt att göra bytet direkt på nätet?... |
|
|
ang. skatten, ja det stämmer. pappret ska postas samma dag som du tecknar försäkringen. Försäkringen måste du anmäla samma datum som när ägarbytet (datum på lappen) är. Kolla upp pris på försäkringar innan för enkelhetens skull. |
|
|
Försäkringen är inga problem att teckna tidigare, tecknar alltid en försäkring på fredagen om jag har en potentiell bilaffär på helgen. Även om det visar sig att det inte blir köp. Mvh Stefan |
|
|
Nu har det klarnat lite för mig också. Tack för svaren! Hur kan man snabbt och enkelt jämföra priser från olika försäkringsbolag? Kostar det något att använda tjänster så som Insplanet? Där är det obligatoriskt att ange personnummer och telefonnummer. Är det mitt eget personnummer de vill ha eller farsans? Och varför vill de ha telefonnummer? Ger de ut numret till olika bolag som sedan ringer mig och ger mig prisförslag, eller hur funkar det? Visas inte priserna direkt på webbsidan?... |
|
|
jag har använt mig av Compricer, det är gratis och har funkat bra. Men man märker ju att de verkligen vill sälja försäkringen, och i deras egna namn, vissa kan ringa och störa även om man ber om att de inte ska göra det... Stefan de flesta fb borde väl ha öppet helger också? |
|
|
Gå in på försäkringsbolagens hemsidor. De flesta har priskontroll så man kan jämföra. Insplanet, Suredo m.fl. har inte avtal med alla bolag. De har inte i något fall jag provat kommit med lägsta pris. Senast så erbjöd dom 9000:-/år helförsäkring på min 540. Tack sa jag, betalar 5000:-/år just nu...... Kolla Länsförsäkringar. De brukar ha hyfsat låg premie. |
|
|
Att försäkra bilen direkt: Så här har jag gjort vid bilköp - begär en offert/prisuppgift på försäkring från försäkringsbolag några dagar i förväg. Direkt när du köpt. dvs innan du kör hemåt med bilen från köparen så ringer du försäkringsbolaget och säger aktivera försäkringen enligt offerten och så är det klart. Sen betalar man försäkringen när man kommer hem inom tiden för offertens gilitghet. Men i och med att du ringt och sagt ja tack till offerten så gäller försäkringen från telesamtalet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nu är det avklarat! Nu står den på mig. Jag ringde på måndag och pratade med försäkringsbolaget som jag hade valt. Samma dag skrev vi på anmälan om ägarbyte och jag lämnade in brevet på Postens terminal klockan 18:55. Sista tömningen var 19:00. Så det var precis på gränsen. Dagen efter, på tisdag, runt klockan 13:00 så kunde jag se att bilen stod på mitt namn i registret. Det gick ju väldigt snabbt! Jag hade inte väntat att det skulle gå så här snabbt faktiskt. Jag har nog aldrig postat ett brev som har kommit så här snabbt till mottagaren! Trots att jag bor i Norrköping och brevet var adresserat till Örebro. Det är ju en bit bort. Jag har använt först Insplanet och sedan Compricer. Det gick bara några minuter efter att jag använt Insplanet innan en kille ringde mig från Insplanet och ville erbjuda mig försäkring. Det gick lite för snabbt tycker jag, för jag hann inte titta igenom ens de olika förslagen på webbsidan. Jag hade inte bestämt mig än. De försäkringsbolag som är gemensamma för både Insplanet och Compricer hade samma pris. Så det verkar ju som att de båda har samma prisuppgifter. Men jag tror att det var några bolag som listades på den ena men inte på den andra sajten. Sedan så skiljde det några hundralappar mellan de priser som visades hos dessa tjänster och när man ringde till försäkringsbolagen och frågade om pris. Jag vet inte vad det beror på, men det skiljde oftast 100 - 300 kr, ibland mer. Jag gjorde så att jag ringde till de bolag som jag var mest intresserad av. Lite grann för att slippa säljare som ringer och stör. Men också för att få ett exakt pris. Jävlar vad det skiljer mellan att bo i villa och i lägenhet! Tanken är ju att jag ska flytta till egen lägenhet nästa år. Folksam ville t.ex. ha 6400 kr om jag flyttar till den lägenhet som jag funderat på, jämfört med 4979 kr om jag bor kvar i villan. De säger att det beror på att det är mindre risk för stöld om man bor i villa. Innan ägarbytet stod bilen på Aktsam och senaste försäkringsbrevet visade 4002 kr för ett år, halvförsäkring. Nu när jag ville teckna på mig själv så ville de på Aktsam ha 8995 kr per år. Det priset är baserat på min nuvarande adress när jag bor hos farsan och i hans villa. Antagligen är det 1000 kr mer om jag tar egen lägenhet. Men det låga priset som far hade hos Aktsam beror nog också på antalet år som han har haft Aktsam. Han har också haft flera bilar registrerade på Aktsam. Och han har haft inte mer än 1 olycka på kanske 15 år. Han har också haft körkort längre och är äldre, det påverkar ju också. Men det var ju en stor skillnad i pris. Jag valde till slut Solid. Där kostar det 4237 kr för ett år, halvförsäkring. Någon som har haft dålig erfarenhet med Solid? Jag läste att det var 2009 som de började sälja bilförsäkringar, så de har ju inte varit med så länge, men bolaget bildades 1993. Jag hoppas att jag inte ska behöva använda min försäkring ännu... |
|
Roffa1 |
Vet att Solid tidigare erbjöd försäkringar på bl,a mobiltelefoner, tappade min nalle vid ett tillfälle och Solid ersatte den fullt ut utan minsta protest. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.