AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.373

Hur lossa hydralisk tensioner pulley E46, M54

Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
Ska byta generator på min E46 (M54) men har kört fast på den banala uppgiften att släppa på spännrullen (tensioner pulley) för att få bort remmen, och sen generatorn.

Finns mängder med DYI, men bara för mekanisk spännrulle, jag har hydralisk och kan inte klura ut hur jag släpper på "trycket".

Jag har alltså inte den där 16mm bulten som beskrivs i denna Länk
och som används för släppa spännrulle trycket.

Någon som kan tipsa?
Snäpp loss spännrullens täcklock, därinunder borde det finnas en bult.

mvh/ Anders
Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
Tack för svaret, hittade det i denna också:
Länk

Sitter en bult med insex/sexkantnyckel vad det nu heter bakom locket på spännrullen ,var på den innan men då jag inte lyckades rubba den ovanifrån så trodde jag inte att det var den, men underifrån gick det lättare.

Ny är generatorn bytt ivarje fall.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Vad hade hänt med din generator, eftersom du behövde byta den och hur många mil hade bilen gått? Jag behöver byta min generator också (bilen rullat 1200mil). Generatorn var helt svart och full med sot. Provade att rengöra den men utan resultat.
Jag fick byta min laddningsregulator på min 330 -01 ca 13 000 mil...

Vad hela generatorn slut?
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Det verkar som det har brunnit i den. Köpte bilen med detta felet och det visade sig på vägen hem efter köp.
Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
Min har rullat 12000mil.
Kan inte säga till 100% att generator var trasig, men det verkade som att den stundtals slutade att ladda och det "luktade bränt om bilen" (det sista enligt min fru).
Det slutade med att batteriet blev helt urladdat.
Jag hörde också "dåligt lager" ljud från området kring generatorn.

Då jag hittade en ny på tyska Ebay för 1440:- ink frakt så passade jag på att byta generatorn och ladd problemen har inte återkommit.
Länk

Konstaterade också att båda spännrullarna (idler + tensioner pulley) bör bytas (lagrerna på vägg att ta slut)
Kommer byta huvudremmen i samband med spännrullarna också när allt ändå är isär.

"Lager ljudet" var nog en kombination av dålig generator + spännrullar, och laddningen uppenbarligen generator.
Den brända lukten gissar jag kom från generatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.