AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.695

milkshake och lite olja i e46

bm
2
bmw318
318-e46-04
Har nyligen köpt en e46-04, körde hem med den ca 200 km. So good so far.Nästa dag skulle jag in och byta däck men, det var stängt och på vägen hem tändes gula oljetryckslampa, 5-7 min innan kände jag bränd oljelukt i cupe.
Har sökt som en idiot på nätet och lärde mig att
gul lampa=låg oljenivå
röd=lågt oljetryck.

Stängde av motorn. Startar igen, inget lyser. Kör hem. Kolla oljestickan:
Olje nivå ser ut så:Länk
Själva oljestickan ser ut så:Länk

När jag hämtade bilen sa ägaren att olja fyllts på och att han spillde lite utanför. Trots det är oljenivå på minimum. Jag ställer mig skeptiskt till det här (då jag själv bara byter olja på mina bilar).
Skruvade bort motorolje-locket såg ok ut (ingen milkshake som på stickan)

Så min fråga är vad finns att förvänta sig? Vet inte om jag blev pålurad en bil med trasig topp, det är det troligaste. Bilen har bara servats på bmw, hög mätarställning 250000 , inspektion 1 utförd för 600 mil sen.
Det klassiska Vevhusventilations problemet som kommer den här tiden på året.

Finns massor av läsning härpå AP om detta gissel som drabbar M54 motorerna ideligen denna tid på året.

Ett skitfel som BMW inte vill erkänna som tillverkningsfel !!
Detta gäller BMW Sverige skall tilläggas,övriga delar av världen är detta fenomen också drabbat men där ersätts ägaren av olika garantier och Good Will åtaganden.

Tyvärr så måste en svensk ägare stå förkostnaden själv vid ett sk uppgraderings-kit till Cold-climate med isolerande vv-rör mm.

Kostnaden varierar mellan några tusen-lappar till 8-10' kr beroende på plats och verkstad.
bm
2
bmw318
318-e46-04
Tack för snabbt svar Alex. Glömde skriva att bilen stått stil senaste veckor (enligt ägaren) innan jag hämtat den och det var -grader. En fråga då jag är ingen meck guru. Kan en icke auktoriserad bmw verkstad se om det är vevhusventilation så är paj, hur pass enkelt är det att se det?
Läste ochså om det på forumet men förstog inte riktigt.
Problemet med VV grejen är att övertryck uppstår i motorn.
Saker som händer är att oljan tar andra vägar tack vare detta,ex genom ventilkåpans packning som inte klarar av övertrycket.

När detta händer känner man en bränd lukt ( olje-lukt ).
Motorn blir kladdig av oljan mm.

Resultatet är tänd olje-lampa ( Gul ) pga låg nivå.
Kletet på olje-stickan är tecken på igensatt vv.

Eftersom Du har en 318 så vet jag inte med säkerhet hur vv-slangen är dragen i Din motor,men oftast brukar den komma från höger sida ( när Du står och tittar på motorn ) och anluts till ventilkåpan på höger sida om påfyllnads-locket.

Slangen är i nedre delen anluten till en "dosa" i närheten av oljestickans placering i blocket.

Men som skrivet,detta gäller den 6-cylindriga varianten,så jag är inte säker på likheten gällande 318 modellen?

Kika efter olje-läckage i bak-kanten av ventilkåpan.eller mellan ventil-kåpan och toppen.

Ser Du ett större läckage som ser ut att vara färskt är detta det tecken som bevisar övertrycket som uppstår.
Lite info om problemet..

Detta gäller den 6 cylindriga M54 motorn Länk

Detta vad som hänt andra med 318 motorn Länk
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Det gula är mest kondens i oljan kan jag tänka mig..Har du tur så är det bara ventilkåps packning som inte är tät och behöver bytas..Värsta senariot är väl som Alex84 beskriver....

Men om gamla ägaren har spilt olja kan det mycket väl vara det oxå!
lycka till
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Rätta mig nån om jag har fel..Skall inte olje lampan tändas när oljan blir för varm?
Det gula är kondens mycket riktigt och vatten fryser som bekant till is vid lägre temperaturer och därav orsakar ispropp i vv.

Olje-lampan ( Gula ) varnar för låg nivå och ( Röda ) varnar för lågt tryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.