AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.132

Felkod P0599 - termostat eller annat?

Je
84
Jeppe
325iA Touring M-sport -02
Hej,

Jag fick på senaste besiktning en notering (ingen anmärkning) om felkod P0599. Detta verkar vara felkod för termostaten.
Fick termostaten bytt av BMW för ca 2 år sedan. Kan det vara verkstaden som missat att ta bort felkoden efter bytet, eller kan det vara något annat?

BMW bytte innan sommaren kylarvätska och jag har nu uppmärksammat att kylarvätskenivån är ganska låg, man ser inte vätskan när jag lyfter på påfyllningslocket. Kan koden ha något med kylarvätskan att göra, typ låg nivå eller läckage av kylarvätska?

Bilen är en E46 325iA -02.

Mvh
Jeppe
Je
84
Jeppe
325iA Touring M-sport -02
Tempmätaren står rakt upp. Innan bytet av termostat stod den dock på kl 10 / 11 ungefär, därav bytet för ca 2 år sedan. Sedan termostatbytet har mätaren betett sig som den ska, rakt upp.
Jag misstänker att det är en gammal felkod som uppstod i samband med att den gamla termostaten gick sönder och att BMW glömt ta bort felkoden efter bytet.
Kan koden verkligen ha något med kylarvätskenivån att göra? (Ska dock fylla på kylarvätska.)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Felkoden gäller elslingan i termostaten som gör att motorstyrdonet kan sänka kylvätsketemperaturen i vissa driftsfall.
När elslingan pajar fungerar termostaten som en vanlig termostat.

Inget av detta syns på kylvätskemätaren som är konstruerad att stå rakt upp inom det temperaturintervall som blir med inaktiv resp aktiv elslinga i termostaten, annars skulle man se kylvätsketemperaturen falla ner när man kör hårt på sommaren.

Att köra med trasig elslinga innebär punktvis för hög motortemperatur vid hård körning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Felkoden anger att det är fel i den elektriska styrningen av termostaten, av brott kortslutning, defekt. Motorstyrning kan på elektrisk väg öppna termostaten. Kan mycket väl vara en gammal kod, det räcker med att tex lossa kontakten så sätts koden om tändnngen är på.
Är bara att radera och se om den återkommer

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
fått samma på min e60.. vart sitter denna elslinga?

//Andree
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.