AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.298

Byte av kluster E39 bensin-diesel

GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Någon som vet om det går att byta/programmera om ett kluster från bensin till diesel E39? Jag vet att man ändå måste åka till BMW-verkstad för programmering av instrumentet annars får man en röd plupp vid vägmätarställningen.
Det går ju att flytta över rastrena inne i instrumentet så man får"diesel" vid tankmätare och glödsymbolen.
Anledningen är att tankmätare och yttertempfunktion dött. Verkar svårt att hitta ett annat dieselkluster...Har provat att byta till annat kluster och då fungerar dessa funktioner så det är inget givarfel!

Micke
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Vad har diesel instrument för art nr? Har ett liggande, kan kolla om det är diesel.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
På mitt instrument står det diesel under tanksymbolen på tankmätaren.
BMW nr 62.11-8 381 198
VDO nr 110.008. 735/054

Micke
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Har du en eller två instrument "pinnar" fram på den?
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
En pinne. Lilla färddatorn eller hur man ska kalla det. Manuell vxl.

Micke
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ok, såg nu att den som låg på vinden är med två pinnar och 3st kontakt anslutningar, alltså till 01- tyvärr :(
Men så vitt jag läst här så vägrar ju BMW att programmera in ett beg instrument och säljer endast ett nytt för alldeles för mycket pengar.
För det är väl inget nytt du har nu?
GMCpickup: Varför ska du montera en intstrumentkluster från en diesel i en bensinare?
En sak som skiljer mellan bensin och diesel är skalan på varvräknaren.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Det är dieselbilens kluster som är paj. Det är svårt att hitta ett sådant har jag märkt...
Så därför tänkte jag om det går att använda en bensinares i stället då det verkar finnas mer av dessa...
Men det är ju sant att varvräknaren skiljer ju oxå...
Det är mest tankmätaren som är störande att den inte funkar. Det är ju iofs väldigt långt mellan tankningarna på denna bil o det funkar ok o köra efter trippmätaren. Men finns mätaren där så ska den funka.
Den är kortsluten av föregående ägare. :-O

Micke
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är faktiskt inte omöjligt att detta fungerar, visst har varvräknaren en annan gradering till dieselmotorn men det är endast tryckta siffror. Vilket varvtal mätaren visar och hur mycket utslag som motsvarar exempelvis 1000rpm är endast data. Kort och gott är det mycket möjligt att man kan programmera en bensinvarvräknare till att anpassas för dieselmotorns intervall.

Den teorin känns rimlig i och med att BMW då endast behöver ett instrumenthus men två programvaror och graderingar - billigare i produktion än två stycken olika delar.

Men om BMW verkligen gjort så i praktiken på E39, det vet jag inte. :)

//Bjersér
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Laga.se bra sida där nästan allt finns. Måste vara mycket smidigare att bara ta rätt instrument från början?! 1250 kr finns det för. Länk Sen ringer du och prutar ner det någon 100 till.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
OK, tack för svaren, det fanns en -99:a diesel man....

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.