AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.754

Bygga semi-SMG?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Synkringen på trean är trött på min E36 M3 3,2. Eftersom det verkar vara lögn i helvetet att få tag på reservdelar till Getrag 420G lådan måste jag lösa problemet på annat sätt. Förmodligen genom att chansa på att köpa en annan begad låda och hoppas att den inte skiter på sej efter några mil. Då känns det som att en SMG låda är störst chans att den har friska synkringar. Och att bygga om en SMG till manuell verkar enkelt.
Här någonstans har jag spårat ur som vanligt. Drömmen vore ju en riktig sekvensiell låda, men de är som regel rakskurna och inte speciellt gat-vänliga. SMG är inte aktuellt på en fläck, dels för att SMG I är på tok för långsamt och mer därför att jag vill ha manuell koppling. Men ett mellanting vore att köra en SMG låda med manuell koppling och endast "manuellt" växlingsläge.
Alltså; jag frikopplar manuellt med helt vanlig kopplingspedal och väljer upp- eller nerväxling med en strömbrytare. SMG systemet byter då växel uppåt eller nedåt enligt order och jag släpper upp kopplingen och spinner vidare. Systemet tar inga som helst egna initiativ utan lyder bara av mej givna order.
Frågor till panelen:
I min teori borde det inte vara några större problem att koppla/lura elektroniken så att detta ska vara möjligt. Andra åsikter/insikter?
Vad är det som gör SMG I så vansinningt långsamt? Är det kopplingsmanövreringen eller själva växelbytet?
Reflektioner?

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hum.. Har du provat en SMG 1 ? Jag upplevde den inte som helt sjukt slö men klart långsammare än SMG2 på läge 1.. Det går ju att lägga i en snabbare programvara om du kontaktar TurboCenter tex, så kan lådan bli mycket snabbare och mer exakt= mindre slitage.

Gå denna väg i stället är mitt råd!

BMW CS #07491
Att SMG1-lådan är "vansinnigt långsam" håller jag inte med om, visst den är inte toksnabb och smäller i växlarna men den växlar då minst lika snabbt som jag själv vid normal, aktiv körstil. Iaf om det är en frisk låda/hydraulsystem.
Om du inte är väldigt duktig på bilelektronik tror jag din ombyggnation blir mer eller mindre omöjlig och OM du lyckas tror jag forfarande att du inte får ner växlingstiden då själva växlingsmekanismen är en relativt gammal konstruktion som helt enkelt är långsam.
Dessutom har du ju ingen känsla för om växeln har gått i eller inte, vilket iaf skulle få mig att hellre hålla kopplingen nere en halvsekund för länge än en halvsekund för lite...
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
SMG 1 lådan är i princip samma som du redan har i din bil...

vad jag läst mig till så är det endast en fjäder samt en kula för att hålla växellspaken i ett stabiltläge vid friläge

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Lånar tråden lite om de är okej.Beolab, de där med snabbare programvara lät intressant. Har du mer info om det?

Men jag upplever att min smg1 växlar snabbare om man kör aggressivt ett tag, ungefär som att den ställer in sig själv efter körstilen?. Sen alla som säger att smg1 är så himla slö, jag börjar undra om de har testat en själv? för min är då inte slö.

Om du nu vill ha snabbare så kan du ju försöka få tag i en smg2? Vet ingen som har gjort det fast de borde ju inte vara omöjligt?
xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Ja de är en vanlig låda.

www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BG91&mospid=47433&btnr=23_0237&hg=23&fg=10 Där har ni de som sköter kopplingen/växlingen. Manöverorgan tror ja de heter
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ja, jag har kört SMG I på bana.
Och ja, jag är hyggligt hemma på bilelektronik, den biten är jag inte speciellt orolig över. I värsta fall får jag bygga en helt egen styrelektronik, men då börjar det bli för mycket jobb.
Intressant att det går att "chippa" SMG systemet, men gäller det verkligen SMG I?
När jag själv gör en snabb växling sparkar jag bara till kopplingen, ingen "väntetid". Räcker inte det är SMG systemet för långsamt och jag får bygga om ytterligare eller lägga ner.
Man skulle kanske ta manöverorgan (om den skiljer mot I) och databox från en SMG II, för den lär ju ska vara snabbare. Har dock inte provat någon II:a. Eller III, den lär ju ska vara riktigt snabb! Men då lär det kosta också... Den tänkta fördelen med att bygga om en SMG I är ju just att hålla nere kostnaden då det inte finns någon direkt efterfrågan på SMG I delar.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.