AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.962

M3 E46 SMG lådan?

Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Är på jakt efter en M3 E46:a och gärna med en SMG låda, har endast provkört en M3:a men det var med manuell låda. Har sökt här om lite info om SMG lådan på M3 bilarna men har inte fått så mycket kött på benen om dessa lådor. Kan nån som har en m3 e46:a med SMG låda beskriva hur den fungerar. Vet att paddlarna styr själva kopplingen på den. Hur fungerar det när man kör i "manuella läget" och ligger på antingen 2:an eller 1:ans växel och stannar bilen helt till 0 km/h, dör bilen då (skitstopp) eller kopplar bilen då automatiskt, hoppas nån förstår vad jag menar....

Tacksam för svar!

MVH / Mange
För att få kött på benen behöver du provköra :)

Jag var väldigt anti SMG innan jag ägde en med SMG.

Du kan även växla med spaken + lägga den i helautomatiskt läge = skittråkigt.

Den lägger sig i neutralt läge oavsett om du ligger i 1ans växel eller 5ans växel om du stannar helt.

Den växlar automatiskt ner om du bromsar och om du kommer ner på lägre varv.

Provkör en, SMG = Kärlek!

WWW.GARAGET.ORG/PHILLY
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Den kopplar ur eller vad man skall säga, blir inga så kallade "kärringstopp".
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Neutral lägger den sig aldrig i, däremot så växlar den ned automatiskt både i A och S läge och anpassar till rätt växel när farten minskar, när man kör i gång fart så går den ner i 2:an och när man stannar helt så lägger den sig i 1:an. Det är så jag upplever det i alla fall.
Helt rätt, har glömt hur det var. Den lägger sig i 1ans växel :)
Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Det går alltså inte att köra på för hög växel även om man vill, i varken S eller A-läget, om jag förstår allt rätt?? Vid vilket varvtal ungefär växlar den ner själv? T ex om jag kör på 4:an, och tvärnitar, när växlar den ner?

MVH / Mange
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Har inte funderat på det när man kör, så troligtvis så kan man köra ungefär som vill, annars så hade jag nog retat mig på det ganska omgående. Bromsar du däremot ner snabbt för att stanna så löser den rätt växel på egen hand. Rätt skönt faktiskt.

Det beror även på vilket program du valt, har du i ett sportigare läge 1-6 så ligger den kvar längre på växlarna.
Växlar upp gör du själv och du kan dra till varvstopp utan problem, ner växlar den olika beroende på körläge 1-6 (läge 6 är endast möjligt när DSC är urkopplad)
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Lite lustigt det där med läge 6, jag har trott att jag kört i högsta läget innan och har inte velat stänga av DSC (har bara haft bilen nu när det varit kallt och vått i asfalten). Testade i veckan att stänga den ändå och ser man på så tändes ytterligare en pinne i displayen som man kunde välja :). J*vlar vad den växlade brutalt i S6, den känslan får man aldrig i en manuell bil.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

L33t: då har du aldrig växlat nog hårt/snabbt med en manuell ;)
Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Tackar för alla snabba svar! :) Får nog bli en med SMG låda!

När jag ändå har M3 folk här på tråden så måste jag fråga lite till...

Har hört och läst att vevlager och oljepump är dåliga på vissa årsmodeller och har gått att få det bytt på garantin. Vilka årsmodeller handlar det om och vart får man reda på om det är bytt på en specifik bil?

Finns det några andra barnsjukdomar eller "vanliga fel" som man bör kolla up innan köp?

MVH / Mange

L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
RiBBaN_: Jag har i varje fall inte gjort det speciellt ofta ;) det brukar leda till slitna synkringar och slirande kopplingar, med SMG/DKG får du en perfekt och snabb växling varenda gång. Det är rätt nice faktiskt, men jag förstår om vissa saknar att kunna kontrollera kopplingen själva, inte jag dock.

På bana som jag tänkt bruka bilen en del till så tror jag att SMG kommer att funka kanon. Det var min huvudorsak att det blev en med denna låda.

Mange_80: Kolla här Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

L33t: Jo, kan man inte hantera en manuell ordentligt så är SMG kanon. ;) Skämt åsido, hade SMGII på min senaste m3 e46, riktigt jävla trevligt kan jag hålla med om. Men jag saknade den manuella jag hade ett tag tidigare om jag skall vara ärlig.
Nu när man letar m5 e60 får man nöja sig med SMG, om man inte köper en USA-import :)

Verkar som de flesta biltillverkare går över till snabba automatlådor på nästa samtliga prestandabilar. På. t.ex audi kan du ju knappt få tag på en av deras mer körglada bilar med manuell låda längre. Men som beskrivet, de är ju snabba, säkra och har inbyggda säkringar för t.ex övervarvning osv :) Helt klart otroligt många fördelar.
Bm
15
Bmwgolf
BMW M3 E46 2001
Denna åsikt kanske inte riktigt hör hit men ändå..

Har bara kört min Manuella ca 50 mil och har aldrig kört en med SMG.

Jag ägde tidigare en Golv V GTI med DSG låda, paddlar på ratten osv.

Den lådan var helt fantastisk på alla sätt och vis. Snabb och exakt. Man kunde köra den både med paddlar och med växelspaken.

Tyckte det var kul några hundra mil men sedan blev det att jag la den i "automat" och körde.
Gångerna blev färre då jag la den i manuellt läge.

Tyckte det var jäkligt tråkigt att inte använda den fina lådan fullt ut men det var helt enkelt för bekvämt att lägga den i automat och glida runt.

Därav beslutade jag att mina framtida sportbilar (inte vanliga bruksbilar för de passar bäst med automat) skall vara manuell.

Har sedan dess ägt en 120d 2008 och nu en M3.

Jag tycker en sportbils huvudsyfte inte är att vara "bra" utan att vid så många körtimmar som möjligt underhålla mig.

Det gör en manuell mest passande för mig :)
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Jag är helt såld på smg II :)

Var väldigt skeptisk till en början då jag trodde att körupplevelsen skulle bli som en dassig automat..
Jag kunde inte ha mer fel än så :) Körupplevelsen är många ggr bättre än en manuell till o med enligt mitt tycke.

Smg II är precis så som man vill att en hybridlåda ska vara. Dvs du kan ligga på 2an och bara mosa på utan att någon äcklig dator kliver in och växlar upp till 3an åt dig.
men du kan inte ligga på 6an i 200 blås och slänga i 2an :)

Ingenjörs konst på högsta nivå :)

Men inget gått som inte har något ont med sig.

Börjar smg´n att krångla så kan man räkna med "stora" utgifter för att få stil på bitarna igen.
Så här får man be till högre makter att inget börjar att krångla..

Min egna teori säger att smg lådan inte är så snäll mot bakaxeln och framförallt infästningen till denna. Detta kan medföra dom berömda "sprickorna" eller att hela bakvagnen åker upp genom golvet på sikt om inget görs i tid eller förebyggande.

Oavsätt låda så gör man bäst i att se över och förstärka upp infästningen till bakvagnen
M3 e46 är en helt underbar bil :) men det finns vissa vitala delar att kolla upp, och en av dom viktigaste är absolut att bakvagnen är i ett gott skick.

Men summeringen av allt blir att m3 e46 ska ha smg :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Är oxå nyfiken, är ganska skeptisk till smg:( alltså, hade den fumgerat så som jag trodde den skulle vara så hade jag fastnat omg:) Rätta mig vid fel: Smg fungerar på liknande sätt som automat?= Ligger man på 5:an t.ex och trycker gasen i botten i säg 100kmh så växlar den ner automatiskt till 3:an? Tanken med smg är väl att kunna växla själv och köra med auto? Man växlar inte själv om den växlar ner eller upp utan att man rör i spaken:) Hade man fått välja själv när växlarna ska hoppa i, alltså som en riktig manuell, då hade jag varit förälskad i lådan! Kanske är så, som sagt detta är bara vad jag kommit fram till själv utan att kolla upp info:)
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
I automat läget så är den som en automat (typ) Men säg att du ligger på 5an i 70kmh och stämlar på så går den ner på 3an och skjuter iväg.

I sekventiell läget är det du som styr med paddlarna eller spaken om man hellre vill det.
Dvs ligger du på 5an i 70kmh och stämlar på så ligger du kvar på 5an. Nu är det du som styr växligarna. Så vill du ner i växel får du fixa det själv.
kör man i sekventiell läget så är det som en manuell fastmycket bättre så klart :)

vill du ligga på 2an och skjuta sönder motorn ja då får du göra det utan att någon dator går in och säger ifrån
Man kan välja mellan 6 olika lägen på hur hårt/snabbt växlingarna ska ske. det snabbaste läget skuter i växlarna på 0,2 sek har jag för mig
Och som sagt du sköter själv om hur och när du vill växla ingen dator.

Men stannar du efter att legat och slö kört på 4an så kommer lådan att stå på växel 1 när du kör iväg igen. Behagar du inte att växla upp själv, ja då ligger du kvar på 1an för inget dator kommer att växla upp igen.

Men i automatläget behöver man inte göra ett skit mer än att styra

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Beyma" Riktigt bra formulerat=) Då är de ju ganska självklart att de blir smg låda om man köper en m3 e46 i framtiden! Tack för svar, har funderat rätt mycke på de dära!
Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Hur många mil håller kopplingen innan man behöver byta den, nån som har bytt den? Slits kopplingen mer på den manuella eller på SMG:en?

Mvh / Mange
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
RiBBaN_: Jag testat flera manuella sportbilar där folk som har ägt den innan trott att dom kunnat växla som fantomen, då brukar tvåan och trean vara lite trögare. Skämt och sido så har jag full förståelse för folk som föredrar manuell låda. Själv växlar jag oftast med spaken och inte paddlarna eftersom det känns bäst, saknar inte att sitta och trampa koppling alls.

Ska du ha en M5:a så har jag hört att de finaste bilarna brukar komma till Sverige från USA via Litauen ;) ;)

Mange_80: Men största sannolikhet så sliter en med SMG mindre på kopplingen eftersom den alltid kopplar perfekt utan slir eller hugg som det lätt blir annars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.