|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, står i begrepp att köpa en 330 bensinare 01-04 Jag undrar vad som ingår i: "S842A COLD CLIMATE VERSION Utförande för kallt klimat" Är det viktigt att ha eller klarar man en riktigt kall vinter utan? Mvh Ola | |
|
stolsvärme större värme paket det är säketr fler saker som ingår men vet ej riktigt kan va spolar värme backspegel värme.... there can be only one |
|
| Annan servoolja | |
| Man klarar sig alldeles utmärkt utan utförandet för kallt klimat. Jag kan inte se att min nuvarande svensksålda BMW utmärker sig på nåt sätt vintertid jämfört med mina tidigare importerade BMW. | |
| Jag kör en 330ci nu denna vinter, import utan detta paket och det funkar klockrent! | |
|
det som är av intresse är ju vevhusventilationen som är isolerad på cold climate varianten, för BMW har ju problem med frusen vevhusventilation, men endel säger att inte ens cold climate kit hjälper. Jag har inte haft problem med min vevhus vent hittils iaf. |
|
| Isolerad vevhusventilation har väl kommit till som en fix senare och har inget med kall klimat utrustningen att göra? | |
| Isolerad vevhusvent ingick i cold climate, Länk | |
|
Kane Det är klart en fördel om man kör kortare sträckor! Som tur är så har jag 2 mil att köra varje dag =) |
|
|
Stämmer. Har aldrig ingått någon isolerd ifrån fabrik. Men de blev väl egentligen inget större erkänt problem under den tiden e46 var i produktion. |
|
| Någon som vet vad isolerad ventilation innebär? Alltså är slangarna tjockare och huset mer isolerat än standard? När väl kylan får sitt så biter det igenom det mesta!? | |
|
Det finns några tusen inlägg i ämnet vevhusventilatiob till M54-motorn på detta forum. :) Det isolerade kittet har rejäl formisolering runt slangar och oljeavskiljare medan original inte har någon isolering alls. Även om man kanske inte får ett haveri slipper man köra omkring med en massa vatten och klägg i oljan på vintern om man byter till isolerade delar, samt isolerar oljestickans rör. |
|
| Haas: På min svensksålda 530-01 satt det isolerad från fabrik (ja, den hade utr.kod S842). | |
| Kane : Köpte du bilen ny då eftersom du vet att det satt på från fabrik? Min bil saknar iallafall isoleringen. | |
| Min svensksålda 320i touring -02 med 842 Kaltland hade inte heller isolerad vevhusventilation. Tror att en kvalificerad gissning är att isolerad vevhusventilation är ett senare påfund. | |
|
Ingen av mina modeller som har/haft M54 med cold climate har haft isolerat. Vet fler som inte har någon isolerad variant. Kane: Det ingick aldrig i 842 ifrån fabrik. |
|
|
A73X: Eftersom vevhuset är en ren skämtkonstruktion så finns det heller ingen garanti att man inte råkar ut för en propp även fast man har den isolerade varianten. Då pratar jag fram för allt om en sån vinter vi hade förra vintern med riktig kyla under lång period. Är de -20 ute och man ligger i motorvägsfart så vill man inte ens tänka på hur kall den luften är som blåser rakt på slangen är. Jag hade 2 sittunderlag bakom njurarna på min fd. 530 även fast jag nu bytte till den isolerade. Det tog bort den värsta kylan mot slangen. |
|
|
Min E39 2004 hade inte isolerad vevhusventilation, trots kod cold climate och svensksåld. Jag är tämligen säker då de gamla delarna var stämplade i slutet av 2003 strax innan bilen tillverkades och jag tror inte att tidigare ägare eftermonterat OISOLERAD vevhusventilation när bilen var ny. :) Jo förresten, en av slangarna var isolerad, den som går upp till insugsröret, men inte den som går från ventilkåpan, eller den ner till oljestickans rör. Sen har jag ju det förbättrade röret till oljestickan också, med större returkanal (byttes i produktion i mitten 2003 nånstans). |
|
|
Tack för era svar, så fort man nämner ordet kallt så vrider diskussionen till vevhusventilationen. Det jag egentligen undrar: Vad ingår i kallt land utförande på e46, förutom vevhusventilationen? ;-) |
|
| Det verkar inte vara nån som VET vad som ingår, detta är ju inte första tråden i ämnet heller. Jag tror ärligt talat inte att det är speciellt mycket som ingår. Däremot så kan det vara så att nåt annat utrustningsnummer automatiskt blir standard när bilen ska ha utr 842. | |
| Saker att hålla utikik efter som man kan se: Elvärmda stolar, elvärmda backspeglar, elvärmda spolarmunstycken till vindrutan, strålkastarrengöring även om det inte är xenonljus, Pentosin chf istället för ATF i servon | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.