|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag köpte i februari i år en beggad 328 -00 E46 på BMW i GBG. Den har nu snart gått 6500 mil och det står i serviceindokatorn att det är 1000 mil kvar till oljeinspektion. Men när jag kollar i serviceboken så finns det bara två anteckningar, en från leveransen och en om oljeinspektion vid 2800 mil men inget om en inspektion 1. I instruktionsboken står det att det är oljeinspektion först sedan insp. 1 följt av olje igen och sedan insp. 2. När har ni som har liknande bil gjort er första insp.1? Vill ha lite på fötterna innan jag ringer BMW och börjar bråka, bilen är ju svensksåld så den borde ju vara fullservad då det är gratis. /JJ | |
| Generellt så omfattar den fria servicen under 3 år ett servicetillfälle ca var 2 700 mil. Dock finns det en tidsaspekt med också som säger att oljebyte skall göras inom ett år om inte kommer upp i serviecens indikerade 2 700 mil. I samband med en sådan oljeservice nollas inte indikatorn varför det kan bli lite rörigt med inspektion I och II som enligt fira servicen skall göras vid visst lägsta miltal. dvs kör du endast 1000 mil om året så har du 3 fria oljeservice men ingen inspektion då jag tror att denna görs tror jag tidigast efter 5000 mil. Kontrollera därför med din BMW-verkstad vad och när någon service skall göras härnäst. De skall ha alla åtgärder gjorda på din bil i sin dator. Jag har sett alltför många bmw där ägarna trots gratis service struntar i denna då de inte har tid med detta och ändå byter bil varje år. senast såg jag en 528 it -01 med ca 6 000 mil på mätaren och ingen service gjord. . | |
|
Tack för hjälpen. Jag ringde BMW och de kunde se att insp.1 var gjord vid 5100 mil så det var bara att komma in och få boken stämplad i efterhand. |
|
|
Hej, Har varit med om likande. Rignde då och kolla med BMW som har allt i datorn. Allt var OK. Tror att om man "glömer" att lägga fram service boken så letar dom inte efter den och således inga stämplar. /S |
|
|
Det måste väl röra sig om runt 1500 mil mellan varje servicetillfälle (oilservice/Inspection I/oilservice Inspection II osv), inte 2700 mil. Iaf enl. min servicebok eller har jag fattat fel?? Runt 300 liter bränsle per grön diod har jag hört, 5 dioder ger c:a 1500 mil eller kortare vid större förbrukning, verkar rätt rimligt då. FP |
|
|
Far min kommer ca 330mil/grön diod med sin 523i-97. Kan oxå tillägga att han kör extremt försiktigt med sin vagn vilket bör förlänga miltalet mellan "släckningarna". Vill minnas att det på min bil iaf(E28) ingår 4 parametrar för denna serviceberäkning. Varvtal över 4000rpm,tid,antal starter,miltal.... Mvh Janne. |
|
|
Öh..antal GÅNGER man varvar bilen mer än 4000rpm skulle det stå. Mvh Janne. |
|
| Nej, sedan e 46 är det 2700 mil vid "average"-körning mellan ordinarie oljeservice för 3-serien ( vilket bl bl a ledde till att man höjde från 4500 till 8000 mils fri service, (8000/3~2 700 mil)). Jag vet att 5-serien har kvar diodindikeringen till skillnad mot 3-serien som sedan e-46 räknar ned i 50-tal mil till nästkommande service. Det låter dock konstigt om det skulle skilja i serviceintervallen då motorerna ju är lika? | |
| Runt 99/00 förlängdes serviceintervallet från ca 1500mil till 2500 mil mellan varje oljeservice/ Inpektion. | |
|
Janne T/ Kan du parametrarna för E30?? /Kristian |
|
| Asken, en struntsak i sammanhanget, men menar du att serviceintervallet skiljer 200 mil mellan 3- och 5-serie? (jag är säker på att det indikerat 2 700 mil till nästa service när jag hämtat mina nya e -46:or?) | |
|
FaF: Min gamla 330CiA-01 indikerade service vid 24500km för första gången. Om det ska vara 25000km eller 27000km beror nog på hur man kör från det man hämtat ut bilen framn tills tidpunkten för första servicen. Min rullade stenhårt:) *Känslan att åka en fabriksny bil motsvaras av tomheten i plånboken* citat från Bilentusiast av okänt slag Mvh Asken |
|
|
FaF: alla BMW 3/5/7/Z/X fick ca 25000km på serviceintervallet. Fotnot:) Asken |
|
| Jag ger mig. Helt klart skall det vara 2 500 mil mellan "average"oljebytena. ( när minnet sviker kan man ju faktiskt läsa sig till det). Min fru påstår i allafall att på vår nuvarande bil stod det 2500 när vi hämtade den (och hon brukar ju ha rätt tyvärr), nu står den på 975 mil och indikerar 1385 mil till nästa service så den räknar tydligen ned med 50 km åt gången ( så mycket för min säkerhet!) Dock borde det väl vara 98/99 som gäller för de nya serviceintervallerna då det ju först kom med e 46 våren -98 och väl överfördes med modifieringar på övriga modeller direkt från årsmodell -99, eller dröjde det för en del modeller ända till årsmodell -00 innan alla fick 2500 km? | |
|
Hmmm. Jag gjorde service nyss, det var runt 1500 mil och över 1,5 år sedan förra oljebyte osv. Visst lyste det fortfarande två eller tre gröna, men jag kände för att serva ändå (enl. känt Hassomanér). Bilen är en 00:a, borde ju vara 2500 mils intervall då, vilket verkar stämma med serviceindikatorn. Jag får kolla bättre i S-boken. Finns det någon som kan verifiera detta på M52-motorn (är det väl?) i E39, 528i av den ädla årgången 00? FP |
|
|
Som jag skrev förut är det antingen var 2 500 mil eller ett år mellan serviceintervallen, vilket som inträffar först. Du skall altså helst inte ha mer än ett år mellan oljeservice ( dvs om du inte kommer upp i 2 500 mil på ett år skall du ändå göra en oljeservice trots att indikatorn inte indikerar detta) |
|
|
Gör mig ännu mer konfunderad. Skall man inte i första hand kolla på serviceindikatorn? I min bok står nåt om när man kör väldigt lite, mindre än 1000 mil/år så skall oljan byta senast efter 18 mån (eller om det var 24?). FP |
|
|
Kristian>>Du har nog i E30 likadant beräkningsunderlag som jag i E28:an..Gissning dock. Sen kan jag väl oxå skriva att detta höjande av serviceintervallen från år till år främst är till för att du som kund ska tycka att "det var bra" o då handlar en dylik vagn..M.a.o försäljningstrick till ca 88%. Visst har oljor blivit bättre genom åren o materialet oxå,men som sagt jag anser det vara ett spel för att få sälja mer. Byte av iaf olja/filter minst en gång per år tycker jag man ska kosta på sig även fast serviceind. meddelar annat(som oxå skrevs av FaF). Mvh Janne. |
|
|
Jag bara refererar till vad du har rätt till under de tre första åren med fri service enl. BMW- verkstad dvs kör du under 2 500 mil på ett år har du ändå rätt till oljeservice oavsett körsträcka. Hur man gör efter de tre åren är väl upp till vars och ens samvete gentemot bilen ( eller kommande ägare) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.