AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.626

Hur lacka speglar själv?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tänkte försöka ge mig på att lacka ett par speglar själv med vanlig bättringsfärg.
Hur lackar firmor speglar? ska man ha dom hängandes på något sätt? Är lite rädd för att det lätt kommer börja rinna.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Är det ytterhöljet i plast du menar ?
Jag har lackat en del sådana, jag brukar köra plastprimer och sedan lack sedan klarlack sedan våtslipa med 2000 papper , klarlack , sedan slip o klarlack igen
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Själva lackningen i sig har jag koll på. Det är själva placeringen av spegeln under lack jag är fundersam över.
Har man den liggande känns det svårt att få till dom trånga utrymmena bra.
Vill på något sätt få den hängande fritt så man kommer åt allt i samma moment.
Ja,de är själva plasthöljet jag menar.
Våtslipa med 1000-papper, eller möjligen 1200. Lägg på kulören. Lägg på 2-komponents klarlack (finns på burk, kostar ca 300kr), lägg många (iaf 4-5) tunna lager, låta lacken torka bra (40-45 min) mellan varje lager, lämplig lackeringstemp är 20-25 grader. Låt sedan härda i minst 1v. Våtslipa på nytt med 1200-papper eller ännu finare (beroende på vilken struktur ytan har). När du är nöjd med ytan (som är matt!) så polerar du upp glansen, först med nån cleaner eller mild "cutter" följt av wax/polish. Resultatet blir spegelblankt och hållbart!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag ställde min på en sprayburk, blev bra.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej. Jag brukar använda plastprimer först och sen våtslipa den. Tycker de brukar bli rätt jobbig yta av den då spraystrålen är rätt så tam och blir lätt rätt så vågig yta av den. Är den "overkill" om man ändå våtslipar själva plasten innan lack?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har för mig att man inte ska slipa själva plasten för mycket för att det kan bli sprickor sedan i lacken eller liknande har jag hört ? kommer inte ihåg exakt.

men lite ska nog vara bra för att lacken ska kunna fästa bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.