AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
877

Hur är en 520 E39...

Hur är en 520 E39??? Är den trött och seg? 150hk i relativt tung bil blir ju ingen raket men erfarenheter av er som har eller har provat 520 E39 mottages gärna.
Jag har sett en 520 E39 -00, silver med antrazitgrå skinninredning, träpaneler, NAVI osv. Bilen ser ut att vara i kanonskick och de garanterar mätarställning och kodar nycklar. Med 18" och M-paket blir den ju riktigt grym men........
Berätta gärna ni som har erfarenheter.

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Länk
Jag var och provkörde en sådan förra sommaren och tyckte då att den var lite för slö, jag körde då Saab 900 s på 146 hk. Du kör ju v8 med jättevrid så jag tror nog att du kommer tycka att den är ännu slöare än vad jag tyckte. Men för säkerhets skulle så tycker jag att du ska åka och prova. Vem vet, du kanske gillar bilen.

mvh
Berg

<a href="Länk är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg </a>
kj
3
kjartan
520iT -98
Vi har en 520iT 5 gir, -98 mod. Ikke akkurat en racer, men det rekker for meg, spesielt med de norske fartsgrensene. Bruker ca 0,8 på langkjøring, 1 i byen. Litt for slapp på lavt turtall, men straks det passerer 3000, er det godt drag i bilen. Har prøvd den nye "522" med 170 hester og steptronic. Noe kvikkere enn min, men en del hester forsvinner med automaten.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har haft min 520i-97 i drygt ett år nu och är helnöjd, jämför man den med min gammla Volvo turbo känns den rätt slö, men jag var ute efter en bil med låg bränsleförbrukning. Bland det jag uppskattar mest är att den går så fint på låga varv, ner till 40km/h på femman, men det gör kanske alla bmw. När man kommer över 4000 varv sätter alla 150 hästkrafterna in, så omkörningar är inga problem. Gämför man med min 518i är den riktigt snabb. Men gämför man den med V8:an tycker man säkert att den är jätteslö.

CHS
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker inte att man skall kalla en bil som gör 0-100 på 10s och toppar 220 slö. Möjligtvis så är mellanfartsaccelerationen inte den allra bästa på 5.an, men det är bara att växla ner något/några steg.
Mvh
Marin
För några år sedan såg jag i nån biltidning (kommer inte
ihåg vilken) att dom mätt 520i E39 manuell 0-100 på
9,9 sekunder. Kan säkert variera, men tycker ändå
inte att det är så dåligt av "lillebror" i E39 familjen.
Förresten: Kul att läsa att det finns dom som är
nöjda med sina 520:or. Är själv nöjd, men känns ändå
ibland som man skäms lite med tanke på alla kompressor-
matade 540 här på forumet.

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
De där extra pållarna som du får om du går upp till en 523:a sitter inte fel.
Du får framför allt ett bättre vrid som sitter fint vid omkörningar men framförallt om du har last och passagerare i bilen
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...og de ekstra hestekræfter "pållarna" man får ved at købe 528i...eller 530i...eller 535i...eller 540i..."sitter heller inte fel"...hmmmm...det er ikke sikkert at man automatisk bliver en mere lykkelig person med flere hestekræfter...lommebogen bliver også tyndere ;-(

V-max
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
bmwE39: Kanske inte lyckligare, men lite roligare blir livet.
Skämt åsido, de där extra 20 hk somman får samt vridet betingar inte speciellt mycket mer pengar i inköp, drift och underhåll.
Men de gör verkligen stor skillnad om man kör med lite last i bilen.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...Sail;...jeg holder med dig i at livet bliver mere sjovt "roligare" med en stor BMW motor der giver både "drag" og moment. Det er i tillæg temmelig stor sandsynlighed for at 523i har flere end de fra BMW garanterede 170 HK. Mange taler om 180-185 HK...!

V-max
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.